אירוע ביטחוני נוסף הלילה, בסיום אחד מסופי השבוע הקשים ביותר בשנים האחרונות: סמוך לחצות ירה למוות איש ביטחון במחבל פלסטיני ביישוב קדומים שבשומרון, שבו מתגורר השר בצלאל סמוטריץ'. אתמול (שבת) אחר הצהריים מחבל ירה לעבר מסעדה בצומת אלמוג, נתקל במעצור ונמלט. ביום שישי בערב נרצחו שבעה בני אדם בטבח בשכונת נווה יעקב, פיגוע שבעקבותיו עצרו כוחות הביטחון עשרות מקרובי משפחתו של המחבל והתמודדו עם מהומות במזרח ירושלים, ואתמול בבוקר נפצעו קצין צנחנים ואביו בפיגוע בעיר דוד.
בשעה 23:50 זיהתה מוקדנית קדומים תנועה חשודה בסמוך ליישוב. היא הכווינה למקום את סייר הביטחון, שזיהה מחבל חמוש באקדח המנסה לחדור ליישוב, וירה בו למוות. כוחות הביטחון החלו בסריקות, ותושבי קדומים - שם כאמור מתגורר שר האוצר וחבר הקבינט סמוטריץ' - התבקשו להסתגר בבתים. ראש מועצת קדומים, חננאל דורני, שיבח את הכוחות: "פעילות המוקדנית ואומץ ליבו של הסייר הצילו חיים". בהמשך הלילה פיקוד העורף מסר כי האירוע הסתיים, והוסיף כי התושבים יכולים לצאת מהבתים ולנוע באזור ללא הגבלה.
בשבת אחר הצהריים מחבל ירה כאמור לעבר מסעדה בצומת אלמוג שבבקעה. אחרי כדור אחד הוא נתקל במעצור בנשק - ונמלט. לא היו נפגעים. כוחות הביטחון נכנסו ליריחו במסגרת המצוד אחריו. זמן קצר לאחר מכן דווח על חשד לניסיון דריסה בצומת תפוח. נהג משאית הגיע לצומת, ולוחם צה"ל ירה עליו, אולם בהמשך עדכנו בצה"ל כי לא מדובר בניסיון פיגוע ואמרו כי הנהג סטה בעקבות מחאה של מתנחלים במקום.

7 צפייה בגלריה
זירת האירוע סמוך לקדומים
זירת האירוע סמוך לקדומים
נורה בשביל ההיקפי. זירת האירוע בקדומים
7 צפייה בגלריה
האקדח של המחבל שנוטרל סמוך לקדומים
האקדח של המחבל שנוטרל סמוך לקדומים
האקדח של החמוש הפלסטיני, שנורה בקדומים


7 צפייה בגלריה
מהומות בשכונת א-טור
מהומות בשכונת א-טור
מהומות בשכונת א-טור
7 צפייה בגלריה
הזירה בצומת תפוח
הזירה בצומת תפוח
הזירה בצומת תפוח

7 צפייה בגלריה
מהומות במזרח ירושלים
מהומות במזרח ירושלים
מהומות במזרח ירושלים
(ללא קרדיט מעינב)
7 צפייה בגלריה
מהומות במזרח ירושלים
מהומות במזרח ירושלים
מהומות במזרח ירושלים
(ללא קרדיט מעינב)
כוחות הביטחון שהגיעו אתמול אחר הצהריים אל בית משפחתו של המחבל משכונת נווה יעקב, חיירי עלקם, בשכונת א-טור במזרח ירושלים נתקלו בהתפרעויות של צעירים שירו לעברם זיקוקים, יידו אבנים והבעירו צמיגים ופחים. מאז הפיגוע עצרו כוחות הביטחון 45 קרובים של המחבל. גם סוכת האבלים שהקימה המשפחה נהרסה.
מהומות התרחשו אתמול גם במחנה הפליטים שועפט ובג'בל מוכבר, וגם שם מתפרעים ירו זיקוקים על שוטרים ויידו לעברם אבנים. בשועפט ניסו צעירים לערוך צעדה לבית המחבל עלקם בשכונת א-טור, אך הצעדה פוזרה. במקביל הושלכו שלושה בקבוקי תבערה לעבר בניין שבו מתגוררים יהודים בשכונה. בקבוקי התבערה לא התלקחו ולא היו נפגעים. כמו כן, המשטרה עצרה בדרך בית חנינא צעיר בן 18 שנראה מחלק ממתקים לכלי רכב חולפים.
במשטרת מחוז ירושלים ציינו כי היא "פרוסה בכל הגזרות בכוחות מתוגברים לשמירת הביטחון והסדר באזור מזרח העיר ובכל רחבי העיר. ההיערכות המבצעית המוגברת תימשך בימים הקרובים. המשטרה תפעל בכל הכלים והאמצעים הקיימים כדי לטפל באופן נחוש והתקפי בכל מי שינסה לפגוע באזרחים או בכוחות הביטחון".

בתוך כך, הקבינט המדיני-ביטחוני קיבל אמש החלטה לאטום את בית המחבל שרצח שבעה בני אדם בשכונת נווה יעקב "בהקדם האפשרי" - ובנוסף לזרז מתן רישוי כלי נשק לאזרחים, כך שיהיו "עוד אלפי אזרחים" שיישאו נשק.

דגש מרבי על קו התפר

על רקע התגברות מעשי הטרור והמתיחות הביטחונית, הוחלט בצה"ל על תגבור של שלושה גדודים ביהודה ושומרון. כרגע עיקר המאמץ מתמקד בהגנה על הצירים והיישובים מחשש לפיגועי חקיינות. הלוחמים בקצה תודרכו והנהלים חודדו מתוך מטרה לסיים אירועים כמה שיותר מוקדם וללא נפגעים. מלבד עיבוי הצירים והיישובים, באוגדת איו"ש שמים דגש מרבי על קו התפר במטרה למנוע ממחבלים לחדור ולפגע בלב שטח ישראל.
במקביל נערכים באוגדת איו"ש לתקופה המתוחה של הרמדאן בעוד חודש וחצי. הכוחות מבצעים מעצרי מנע של פעילי טרור וההערכה היא כי פעילויות המעצרים יימשכו ביתר שאת. מעל הכול המטרה היא להפריד טרור מאוכלוסייה כדי לא להגיע למצב שבו מתפתחות הפרות סדר המוניות בערים הפלסטיניות.
בשל הרצון לבצע בקרה באופן יעיל יותר, יידרשו מחר כוחות משמר הגבול ביישובי עוטף ירושלים להעביר שמות של פועלים ערבים לחמ"ל היחידתי כמו בימי שבת וחג. כמו כן, סדר הכוחות והסיורים ביישובי עוטף ירושלים יתוגברו.
מרחב ירושלים כולו תגבר את הכוחות והכוננות של המשטרה נמצאת בשיאה. מאות שוטרים ולוחמי מג"ב נפרסו במקומות מרכזיים, ריכוזי קהל ושכונות התפר על-מנת לייצר ביטחון לתושבי העיר ולספק מענה מהיר למקרה של אירוע חבלני נוסף.
המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי הנחה על העלאת הכוננות לרמה הגבוהה ביותר בכל רחבי הארץ. החל מהבוקר השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות. המשטרה מבקשת מהציבור לדווח למוקד 100 על כל אדם או חפץ חשוד בזמן אמת.
7 צפייה בגלריה
רפאל בן אליהו, אלי ונטלי מזרחי, אשר נתן, חי שאול, אירנה קורלובה, ואיליה סוסנסקי
רפאל בן אליהו, אלי ונטלי מזרחי, אשר נתן, חי שאול, אירנה קורלובה, ואיליה סוסנסקי
מימין למעלה: רפאל בן אליהו, אלי ונטלי מזרחי, נתן אשר, אירנה קורולובה, איליה סוסנסקי ושאול חי
(באדיבות המשפחה, מתוך פייסבוק)
בתוך כך, הותרו לפרסום שמות שבעת נרצחי הפיגוע בנווה יעקב: איליה סוסנסקי (25), אשר נתן (14), אלי מזרחי (48) ואשתו נטלי (45) שהתחתנו לפני שנתיים, רפאל בן אליהו (56), תושב נווה יעקב שבנו נפצע קשה בפיגוע, שאול חי (68) ששימש גבאי של בית כנסת אחר בירושלים ואירנה קורולובה (59), אזרחית אוקראינה שעבדה בארץ בסיעוד.
בפיגוע שאירע אתמול בבוקר סמוך לכניסה לעיר דוד בירושלים פצע מחבל בן 13 באורח קשה את סגן נ' (22), מפקד צוות בגדוד 202 של חטיבת הצנחנים, שהשיב בירי ופגע במחבל שנוטרל, אך לא נהרג. יחד עם הקצין נפצע גם אביו בן ה-47, שמצבו מוגדר בינוני.
פורסם לראשונה: 19:46, 28.01.23