כרוניקה של הסלמה: זה אמנם התחיל במבצע בג'נין, שבו נהרגו תשעה פלסטינים - רובם מחבלי הג'יהאד האיסלאמי - אך קדמה לכך תקופה ארוכה של מתיחות, הן ביהודה ושומרון ובירושלים. "פנינו לא להסלמה, אך אנחנו ערוכים לכל תרחיש", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בכמה הזדמנויות. הערב (שבת), אחרי ירי רקטות מרצועת עזה, עימותים בירושלים וביו"ש ושלושה פיגועים ב-24 שעות - בהם הקטלני ביותר מאז שנת 2011 - ניתן לקבוע בוודאות שישראל והפלסטינים שוב עלו על מסלול מסוכן, והכוננות בכמה גזרות מתהדקת.
נתניהו כינס הערב את שרי הקבינט המדיני-ביטחוני, וזימן לשם כמשקיף גם את יו"ר ש"ס אריה דרעי - על אף שהודח מלכהן כשר. הישיבה נמשכה כשלוש וחצי שעות, ובתחילתה הבטיח נתניהו בין השאר לאטום את בתי המחבלים במהירות, ולזרז באופן משמעותי את תהליך מתן רישוי הנשק לאזרחים.
5 צפייה בגלריה
רפאל בן אליהו, אלי ונטלי מזרחי, אשר נתן, חי שאול, ואירנה קורלובה
רפאל בן אליהו, אלי ונטלי מזרחי, אשר נתן, חי שאול, ואירנה קורלובה
רפאל בן אליהו, אלי ונטלי מזרחי, אשר נתן, חי שאול, ואירנה קורלובה
(באדיבות המשפחה, מתוך פייסבוק)
5 צפייה בגלריה
המבצע בג'נין שקדם לפיגועים - והמסר של נתניהו: "פנינו לא להסלמה". אבו מאזן האשים
המבצע בג'נין שקדם לפיגועים - והמסר של נתניהו: "פנינו לא להסלמה". אבו מאזן האשים
המבצע בג'נין שקדם לפיגועים - והמסר של נתניהו: "פנינו לא להסלמה". אבו מאזן האשים
(צילום: EPA, אלכס קולומויסקי, gettyimages)
אחרי המבצע בג'נין, שבו נהרגו תשעה פלסטינים - רובם מחבלים של הג'יהאד האיסלאמי שהוגדרו "פצצה מתקתקת" והיו בדרכם לבצע פיגוע - במערכת הביטחון היו דרוכים לקראת אפשרות של נקמה. כזו הגיעה בדמות ירי הרקטות מעזה, אך נראה כי גם לפיגוע הרצחני בירושלים יש קשר לכך - לצד מות פלסטינים בעימותים במזרח העיר בימים האחרונים. בפיגוע שהתרחש סמוך לבית הכנסת בשכונת נווה יעקב נרצחו שבעה בני אדם, והוא עורר זעזוע ושאט נפש כמעט בכל רחבי העולם - בין השאר מכיוון שבוצע בליל שבת, ביום השואה הבינלאומי.
היום כבר התרחשו שני פיגועים נוספים - אחד בבוקר ליד עיר דוד, שם קצין הצנחנים סגן נ' נטרל את המחבל אחרי שנפצע מירי. "צנחן גם בבית", החמיאו לו בגדוד צפע, בזמן שהוא מאושפז בבית החולים. "נ' הראה לכולנו הלכה למעשה מהי המשמעות לכך שאנחנו צנחנים גם בבית. 'גם אם נופתע, לא נוכרע'. הוא חלק בלתי נפרד מהגדוד ולצד איחולי ההחלמה, נמשיך בעשייה מבצעית ובאימונים משמעותיים לכל תרחיש שאליו נידרש".
הערב התרחש פיגוע ירי בצומת אלמוג שבבקעה, שתוצאותיו עלולות היו להיות קטלניות - אך אחרי כדור אחד נתקל המחבל במעצור, וברח לכיוון מעצור. הכוחות מנהלים מצוד אחריו מאז. בתקרית אחרת, לוחם צה"ל ירה לעבר נהג משאית שסטה ממסלולו בצומת תפוח - מכיוון שחשד שניסה לדרוס אזרחים שעמדו בסמוך. בהמשך מסר צה"ל כי לא מדובר בפיגוע. במקביל התרחשו הערב עימותים במזרח ירושלים, שם מתפרעים ירו זיקוקים ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון, ובין השאר נמנעה תהלוכה לבית המחבל.

5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר וזירות הפיגוע בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר וזירות הפיגוע בירושלים
זירות הפיגועים בירושלים, נתניהו ובן גביר בזירה בנווה יעקב
(צילום: אלכס קולומויסקי, רויטרס, EPA)
5 צפייה בגלריה
התשעה שנהרגו בג'נין - שמונה מהם מחבלים
התשעה שנהרגו בג'נין - שמונה מהם מחבלים
התשעה שנהרגו בג'נין - שמונה מהם מחבלים
(צילום: דובר צה"ל)
לנוכח כל אלה, צה"ל החליט על תגבור של שלושה גדודים ביהודה ושומרון. כרגע עיקר המאמץ מתמקד בהגנה על הצירים והיישובים מחשש לפיגועי חקיינות. הלוחמים בקצה תודרכו והנהלים חודדו מתוך מטרה לסיים אירועים כמה שיותר מוקדם וללא נפגעים. מלבד עיבוי הצירים והיישובים, באוגדת איו"ש שמים דגש מרבי על קו התפר במטרה למנוע ממחבלים לחדור ולפגע בלב שטח ישראל.
במקביל נערכים באוגדת איו"ש לתקופה המתוחה של הרמדאן בעוד חודש וחצי. הכוחות מבצעים מעצרי מנע של פעילי טרור וההערכה היא כי פעילויות המעצרים יימשכו ביתר שאת. מעל הכול המטרה היא להפריד טרור מאוכלוסייה כדי לא להגיע למצב שבו מתפתחות הפרות סדר המוניות בערים הפלסטיניות.
בשל הרצון לבצע בקרה באופן יעיל יותר, ידרשו מחר כוחות משמר הגבול ביישובי עוטף ירושלים להעביר שמות של פועלים ערבים לחמ"ל היחידתי כמו בימי שבת וחג. כמו כן, סדר הכוחות והסיורים ביישובי עוטף ירושלים יתוגברו.

5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בעיר דוד
זירת הפיגוע בעיר דוד
הכוננות עלתה לרמה הגבוהה ביותר. צה"ל החליט על תגבור שלושה גדולים באיו"ש
(צילום: EPA)
מרחב ירושלים כולו תגבר את הכוחות והכוננות של המשטרה נמצאת בשיאה. מאות שוטרים ולוחמי מג"ב נפרסו במקומות מרכזיים, ריכוזי קהל ושכונות התפר על-מנת לייצר ביטחון לתושבי העיר ולספק מענה מהיר למקרה של אירוע חבלני נוסף.
המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי הנחה על העלאת הכוננות לרמה הגבוהה ביותר בכל רחבי הארץ. החל מהבוקר השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות. המשטרה מבקשת מהציבור לדווח למוקד 100 על כל אדם או חפץ חשוד בזמן אמת. שר הביטחון יואב גלנט אמר הערב שצה"ל יסייע למשטרה, אך בשלב זה מדובר על סיכומים עקרוניים וטרם סוכם על דברים ממשיים.
בכל הנוגע לרצועת עזה, אחרי תגבור סוללות כיפת ברזל, ירי 10 הרקטות ותקיפות צה"ל, נראה כי לפי שעה אין כל שינוי מהותי. בשלב זה נראה שאין לישראל כוונה לסגור את מעבר ארז לכניסת עובדים פלסטינים מעזה ומעבר כרם שלום, לכניסה ויציאה של סחורות. העובדים מעזה שנכנסים באלפים מדי שבוע מזרימים לרצועה כסף רב שמשפר את הכלכלה, ובראיית צה"ל מרגיע את השטח. חמאס נהנה מכך ומעוניין לשמר את המצב הקיים.
ובתוך כך, מלבד החשש מגל פיגועים וממפגעים בודדים חקיינים, במערכת הביטחון נערכים למנוע גם אירועים של "תג מחיר" ופשיעה לאומנית של יהודים נגד ערבים כנקמה על הפיגוע בירושלים. בשב"כ משתפים פעולה עם המפלג לפשיעה לאומנית של מחוז ש"י ועם מחוז ירושלים במשטרה, כשהחשש הוא מסוגים שונים של אירועים - החל מתקיפת ערבים בצירים, גם ביו"ש וגם בירושלים, דרך גרימת נזק והצתת מבני קודש ועד פגיעה ממשית בחיי אדם.
בשב"כ ובמערכת הביטחון זוכרים היטב את חטיפתו ורציחתו של הנער מוחמד אבו חדיר ביולי 2014, כנקמה על חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים. האירוע הוביל לגל אלימות רחב במזרח ירושלים ובמקומות נוספים בארץ. המחלקה היהודית בשב"כ ערוכה בהתאם, וההנחה היא שסוכניה פרוסים החל מאתמול בשטח במוקדי העימותים כדי לאתר חשודים פוטנציאליים. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לכך בעצמו, כשקרא שוב ושוב לאזרחים "לא לקחת את החוק לידיים" - והדגיש כי לישראל יש צבא ומשטרה שיטפלו במצב הביטחוני.