3 צפייה בגלריה
ג'ק לו שגריר מיועד ארה"ב שר האוצר לשעבר ב ממשל אובמה
ג'ק לו שגריר מיועד ארה"ב שר האוצר לשעבר ב ממשל אובמה
לו עם אובמה. היה ראש סגל, שר אוצר - ועכשיו גם שגריר ארה"ב בישראל?
(צילום: AP Photo/Charles Dharapak, File)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוקל למנות לשגריר ארה"ב בישראל את ג'ק לו, יהודי אורתודוקסי-אמריקני בן 68, שכיהן בעבר בתפקידים בכירים בממשלים דמוקרטיים - ובהם שר האוצר של ארה"ב וראש הסגל של נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה.
לו, בין הדמוקרטים הבכירים הבודדים שהם גם יהודים אורתודוקסים, היה בקשר הדוק עם שגרירי ישראל בוושינגטון. בנוסף, הוא גם דובר עברית ויש לו משפחה בישראל. בתפקידו כשר אוצר, סייע לו בנושאים הקשורים לסיוע הביטחוני לישראל ולהטלת סנקציות על איראן. אנשים שעבדו איתו מתארים אותו כמקצוען ומבריק, אבל גם שקט ונחבא אל הכלים.
ראש הסגל לשעבר של אובמה הוא לא המועמד היחיד ובבית הלבן ממשיכים לבחון גם מועמדים נוספים, אולם בכיר בממשל אמר שג'ק לו הוא כעת המועמד המוביל. בין האנשים ששמותיהם הוזכרו בעבר לתפקיד שגריר ארה"ב בישראל נמצאים בין היתר קטי מנינג, לשעבר נשיאת ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, וחברת בית הנבחרים מצפון קרוליינה, מארק גינזברג, שגריר ארה"ב לשעבר במרוקו והשגריר היהודי הראשון שמונה לכהן במדינה ערבית וטד דויטש, חבר בית הנבחרים לשעבר מפלורידה, שיום עומד בראש הוועד היהודי אמריקאי (AJC).
3 צפייה בגלריה
גו ביידן ו נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן
גו ביידן ו נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. ייתכן שהרפובליקנים ינסו לתקוע מקלות בגלגלים במינויים שלו
(צילום: Kevin Dietsch/Getty Images)
ללא קשר לזהות השגריר שייבחר, המינוי צפוי להיתקל בקשיים ועיכובים של הרפובליקנים בקונגרס, שינסו לקראת שנת הבחירות הקרבה לתקוע מקלות בגלגלי ממשל ביידן. לפי הערכות, דווקא מינוי של לו, שנחשב למוערך גם בקרב רפובליקנים, עשוי לעבור חלק יותר.
מאז שהשגריר טום ניידס עזב את התפקיד, לפני כשלושה שבועות, את השגרירות מנהלת סגנית השגריר סטפני האלט. ניידס הודיע על התוכנית לעזוב את תפקידו כבר בתחילת מאי, ובשיחות סגורות לפני הודעתו אמר: "אני אוהב את התפקיד ואוהב את ישראל ואין לזה קשר למצב הפוליטי בישראל. זה בגלל המשפחה שלי שנמצאת בארה"ב ואני לבד פה כבר כמעט שנתיים". אשתו של ניידס היא בכירה ברשת CNN וגם ילדיו חיים בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
תום ניידס
תום ניידס
השגריר היוצא טום. אמר שממשל ביידן חייב להתערב כשהוא רואה שישראל "יורדת מהפסים"
(צילום: AP)
בריאיון פרידה ל"וול סטריט ג'ורנל" לפני כחודש, אמר השגריר היוצא כי כי ממשל ביידן לא יכול שלא להתערב במדיניות פנים ישראלית כשהוא רואה שישראל "יורדת מהפסים" בגלל המהפכה המשפטית. בשליחות הנשיא ביידן, הדגיש ניידס כי "אחת ההודעות ששלחתי לראש הממשלה הייתה ללחוץ על הבלמים, להאט את הקצב. נסה להגיע לקונצנזוס".
ניידס הודה כי זה נדיר שממשל אמריקאי מתערב בענייני פנים של מדינות אחרות, אבל המהפכה המשפטית, לדבריו, עוררה סימני שאלה לגבי האסמכתות הדמוקרטיות של ישראל והקשר בינה ובין ארה"ב, אותו הוא מכנה "כמו קרובי משפחה". דבריו של השגריר הגיעו יממה לאחר דבריו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, לפיהם הממשלה בראשותו של נתניהו היא "הקיצונית ביותר שהוא זוכר".