המתח בירושלים מגיע לשיא נוסף סביב צעדת הדגלים שמתוכננת להתקיים הערב (רביעי) אך מעוררת מחלוקת בין המשטרה למארגנים, וסביב עצירת עליית יהודים להר הבית לקראת סוף הרמדאן. יו"ר סיעת העבודה רם שפע טען בריאיון לאולפן ynet כי בניגוד לטענות האופוזיציה, השיקולים שמניעים את הממשלה הם ביטחוניים ומתוך כוונה לשמור על הסטטוס-קוו.
3 צפייה בגלריה
רם שפע
רם שפע
רם שפע
(צילום: משה מזרחי)
3 צפייה בגלריה
ממתינים בכניסה להר הבית ירושלים
ממתינים בכניסה להר הבית ירושלים
יהודים בכניסה להר הבית בירושלים
(צילום: עקיבא אריאל, ארגון בידינו)
"גם בשנה שעברה ולפני שנתיים ושלוש וארבע סגרו את העלייה להר בתקופה הזו", אמר הבוקר שפע לאולפן ynet. "אני חושב שהניסיון המאוד ציני שהוא כמובן משיקולים מאוד פוליטיים, בעיקר של אנשים מהציונות הדתית אבל גם של הליכוד, לתאר כאילו יש פה כניעה לרע"ם - ברור שאין קשר".
רע"מ לוקחים על כך קרדיט. "זה בסדר גמור שרע"מ כשותפים חשובים בקואליציה, יש להם ציבור וחשוב מאוד עבורם לייצג את העמדות שלו, אבל השיקולים בסופו של דבר איך להתייחס להר הבית ואל-אקצא בימים האלה ולמי מותר להתפלל ומתי - הם שיקולים ביטחוניים ושמירה כמה שאפשר על סטטוס-קוו שקיים הרבה שנים במדינת ישראל. לצערי גם הירדנים וגם עוד כמה מדינות בעולם בחרו לתפוס טרמפ ולצייר פה מציאות שונה, אבל הסטטוס-קוו נשמר".
אתה אומר שזה קורה כל שנה וזה נכון, אבל לא למשך שבועיים. "בכל שנה עושים הערכת מצב ביטחונית, ואני יודע שרק לפני שנה ממש בזמן הזה סגרו את האפשרות להתפלל לזמן בלתי מוגבל ועכשיו תוחמים אותה. חוץ מזה שכולנו הגבנו, גם רה"מ וגם רה"מ החליפי, לאופן בו הירדנים בהקשר הזה בחרו לתפוס טרמפ. צריך להגיד שגם שם יש אופוזיציה ולחץ והם מונעים משיקולים פנים-ירדניים ולא ממה נכון לעשות פה".
יו"ר סיעת העבודה טען כי הירדנים מגזימים לחלוטין באופן הצגת המציאות. "ישראל במשך הרבה שנים צריכה לשמור על ירושלים בקונטקסט המאוד רגיש ואני רוצה להזכיר שהסכסוך קיים הרבה מאוד שנים. אין לצערי כרגע באופק מחשבה מדינית ואם אנחנו נמשיך ללבות את האש זה ודאי לא יתרום לנו. לכן בעניין הזה תמיד צריך לזכור שחוץ מהיומיום הפוליטי צריכים אופק, ואופק בסוף הוא להיפרד מהפלסטינים. זה לא יפתור את כל הבעיות".
3 צפייה בגלריה
מתפללים בהר הבית
מתפללים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
"יש פה סכסוך דתי ואסור להתעלם ממנו, אבל יש לו הרבה היבטים", טען שפע. "אף אחד לא תמים שאפשר לפתור את כל הבעיות באמצעות פתרון מדיני. אבל בהחלט אפשר לתת הרבה תקווה גם לצעירים בישראל וגם לצעירים הפלסטינים שיש להם לאן לשאוף ושהם יכולים לחיות בביטחון. אתמול עלו מתנחלים לחומש יחד עם ח"כים באופן לא חוקי למקום שאסור ללכת אליו, וזה עובר".
יו"ר סיעת העבודה גם התייחס למשבר הפוליטי בעקבות פרישתה מהקואליציה של יו"ר הקואליציה לשעבר עידית סילמן מימינה. "אני מקווה ששיקול הדעת יחזור אליה. קשה להסביר את המהלכים שלה אבל היא לא העניין. נכון שהמצב מאתגר מאוד ואי אפשר להסתתר מזה, אבל היו כבר ממשלות בישראל שהצליחו להתנהל כך חודשים רבים. אני חושב שנחזור למושב הזה ונצליח לייצב גם את הקואליציה שלנו וגם בתקווה נחזיר את השקט. אחרי שפסח יסתיים והרמדאן יסתיים, התקופה המאתגרת הזו תעבור ונוכל לחזור להתעסק בחיים עצמם".

ח"כ איתמר בן גביר מהציונות הדתית תקף את מדיניות הממשלה בהר הבית ומול החמאס. "אני לא יכול לשתוק כשאני רואה את הדגל הלבן שממשלת ישראל מניפה בהר הבית", אמר בן גביר לאולפן ynet. "החמאס חוגג עכשיו בהר הבית, הם ממשיכים לזרוק אבנים, המשטרה שלנו מכילה כי הם יודעים שניצחו ומי שנתן להם את הניצחון זה בנט שהתקפל בפני הפורעים והודיע להם שהוא סוגר את הר הבית ליהודים".
בן גביר הודיע שישתתף היום במצעד הדגלים המתוכנן בבירה. "אני מתכוון היום בשעה 17:00 להשתתף בצעדת הדגלים ולהרים את הדגל בשער שכם. יש לי חסינות ואי אפשר לאיים עליי. אני מודיע לחמאס - אתם לא בעלי הבית בירושלים. יש אומנם רה"מ כושל שמוותר לכם על הכל, אבל עם ישראל הוא בעל הבית במדינת ישראל".
בממשלה מאשימים שאתם אלה שמבעירים את הבירה. "בטח, אני זה שזרקתי בקבוקי תבערה ואבנים, אני זה שפוצצתי אוטובוסים. מי שמאשים אותנו לא מכיר את ההיסטוריה. מזל שלא נולדתי בקום המדינה כי היו מאשימים אותי בפרעות תרפ"ט. חובטים בנו ופוגעים בנו ומדינת ישראל מתקפלת. הולכים להתחנף לירדנים כאילו מי הם? הירדנים שאמורים לדאוג לשקט ומעודדים את זורקי האבנים. זה לא שמאל וימין, זה עניין של מדינה עצמאית וזו הסיבה שאני הולך היום לצעדה".