שעות לפני קיום צעדת הדגלים בהובלת שלושה ארגוני ימין, גורמים במשטרה הפנו הבוקר (רביעי) אצבע מאשימה כלפי "גורמים שמנצלים את המצב כדי להקשות על ההיערכות" בעקבות הסכמתם של המארגנים לקיים תהלוכה במסלול חלופי - והתקפלותם ברגע האחרון מההבנות מול המשטרה.
2 צפייה בגלריה
ממתינים בכניסה להר הבית ירושלים
ממתינים בכניסה להר הבית ירושלים
מבקרים יהודים ממתינים להיכנס להר הבית, הבוקר
(צילום: עקיבא אריאל, ארגון בידינו)
"היה ניסיון כנה להגיע להבנות עם המארגנים", אמרו גורמים במשטרה ל-ynet שהסבירו כי המתווה החלופי שהוצע אפשר הגעה לכותל מכיוון העיר העתיקה. "השמירה על שלום הציבור וביטחונו עומדת מעל כל קיום מחאה כזו או אחרת, ואנו מצרים על כך שגורמים שונים מנסים לנצל את המצב להקשות על ההיערכות בימים שבהם המשטרה מתוחה מקצה לקצה ואלפי שוטרים פועלים לשמור על הסדר והביטחון".

המתיחות בירושלים - כתבות נוספות

עוד לפני ההכרזה על קיום הצעדה, המסלול שבו רצו למחות המארגנים הוגדר כבר כמוקד חיכוך מול הפלסטינים, והשעה שנקבעה סמוכה מאוד למועד העלייה של רבבות פלסטינים לתפילת הערב במסגד אל-אקצא. גם המאורעות בירושלים שקדמו למבצע "שומר החומות" והאיומים האחרונים של ארגוני הטרור בעזה.
בשל אמירות המשטרה, חבר הכנסת בן גביר שהתראיין לאולפן ynet הודיע כי בכוונתו להגיע לצעדה - והכריז: "יש לי חסינות, שלא יאיימו עליי". בן גביר טען כי המשטרה מתנהלת כמו בימי המנדט הבריטי, ובמקום לאבטח את הצעדה מנסים לא להרגיז את התושבים הפלסטינים.
"אני אומר זאת בצורה מפורשת: אמור להיות כאן בעל בית. אני לא מאשים את השוטרים, אבל מפקד מחוז ירושלים מתנהג כמו במנדט הבריטי. צריך להגיד לאדון תורג'מן שהתפקיד שלו זה לא למנוע מאנשים לעלות להר הבית או לכותל או לשער שכם. מפקד המחוז התבלבל".
2 צפייה בגלריה
עולים להר הבית
עולים להר הבית
(צילום : אור נחמיה)

"אני לא יכול לשתוק כשאני רואה את הדגל לבן שממשלת ישראל מניפה בהר הבית", טען בן גביר. "חמאס חוגג בהר הבית, הם ממשיכים לזרוק אבנים - והמשטרה שלנו מכילה". הוא שב על טענותיו לפיהן ראש הממשלה נפתלי בנט "התקפל" וסגר את הר הבית לעליית יהודים למרות שמדובר בנוהג של שנים, ואמר כי זו הסיבה שבכוונתו לצעוד. "אני מודיע לחמאס שהם לא בעלי הבית בירושלים. עם ישראל הוא בעל הבית במדינת ישראל".
בדקנו את הדברים, בכל שנה בסוף הרמדאן מצמצים את כניסת היהודים להר הבית. "קודם כל את צודקת, לדעתי זה היה חמור מאוד שגם בשנה שעברה מנעו אבל לא בצורה כזאת. היה מבצע צבאי. כאן גם אין מבצע צבאי וגם סוגרים את הר הבית", השיב בן גביר. "גם אוכלים את הדגים המסריחים וגם מגורשים מהעיר", הוסיף חבר הכנסת והדגיש כי הוא לא חף מביקורת על רה"מ לשעבר נתניהו.
כשנשאל אם אין דרך אחרת לחזק את ירושלים בתקופה הנוכחית אחרי שבעלי העסקים נפגעו בגלל המצב הביטחוני, בן גביר החליט להתמקד במשטרה שלדבריו ביקשה ממנו להתרחק משער שכם כדי לא להרגיז את התושבים. "אם אתקפל ולא אצעד בשער שכם, מחרתיים זה יהיה בתל אביב", אמר חבר הציונות הדתית. "במשטרה אמרו שנדחה את זה למועד אחר כדי שהערבים לא יתרגזו. מתי הם לא מתרגזים? אנחנו בעלי הבית, אנחנו מאבדים פה את המשילות, את הריבונות ואת עצמנו".
בממשלה מאשימים אתכם בהעברת הבירה. "איזה זה שזרק בקבוקי תבערה? זרק אבנים? פוצץ אוטובוסים? מזל שלא נולדתי בקום המדינה, אז היו מאשימים אותי בפרעות תרפ"ט. חובטים בנו, מרביצים לנו, פוגעים בנו - ומדינת ישראל מתקפלת. הולכים להתחנף לירדנים. מי הם? הירדנים אמורים לדאוג לשקט, אנחנו מתחנפים אליהם והם מעודדים את זורקי האבנים נגדנו".
גורמים במשטרה זעמו על דבריו של בן גביר, ואמרו כי "לצערנו פעם אחר פעם נבחר ציבור זה תוקף לובשי מדים המשרתים את הציבור נאמנה, תוך השמצות אישיות בניסיון לקושש כותרות על גבם של השוטרים והמפקדים.
"התבטאויות אומללות אלו מעידות על רמה נמוכה של שיח שהוא בבחינת זלזול באינטליגנציה של הציבור, בפרט בשעה שהמשטרה פועלת יומם וליל לאפשר ביקורים בהר הבית, תפילות וחופש פולחן ומאבטחת את האירועים השונים. בסופו של יום האחריות על הביטחון והסדר בירושלים ובכל מקום אחר בישראל, מוטלת על כתפיה של המשטרה ולא של מר בן גביר, שנראה כי התבלבל בעצמו".