5 צפייה בגלריה
שרות הממשלה. לא מיהרו להגיב על פרשת שטרן
שרות הממשלה. לא מיהרו להגיב על פרשת שטרן
שרות הממשלה. לא מיהרו להגיב על פרשת שטרן
(צילום: הדר יואביאן, יואב דודקביץ, קובי קואנקס, ניצן דרור, חגי דקל)
השתיקה הרועמת של חברות הממשלה מיש עתיד, העבודה ומרצ באשר לשתי פרשיות - זו של השר אלעזר שטרן וזו של ראש הממשלה ונשיא המדינה לשעבר שמעון פרס - צורמות כבר מהשבוע שעבר. מאז ששר המודיעין שטרן הודה כי גרס תלונות אנונימיות על הטרדות מיניות בזמן ששימש כמפקד בכיר בצה"ל, ואז חזר בו - נרשמה שתיקה, דווקא בקרב אלה שהציפייה מהן היא לצאת נגד תופעות מסוג זה.
בריאיון לרדיו 103FM בתחילת השבוע שעבר, נזכיר, בדיון על אודות התלונה האנונימית שהוגשה נגד ראש שב"כ הנכנס, אמר השר שטרן כי בהיותו ראש אכ"א הוא מצא בכך טעם לפגם. "אני חושב שהחברה שלנו, אנשים שיש להם דברים להגיד, צריכים להתייצב עם השם שלהם ולהגיד את הדברים", אמר שטרן. "אני חושב שאם מגיע מכתב אנונימי, אסור לנו לתת יד לתרבות הזאת". כמו כן הוא השיב בחיוב לשאלה אם קיבל לידיו מכתבים אנונימיים דוגמת זה שנשלח לוועדה למינויי בכירים לגבי ראש שב"כ, וענה: "המגרסה עבדה".
5 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן
אלעזר שטרן
דבריו עוררו סערה בציבור, אך לא בקרב חברותיו לממשלה. שטרן
(צילום: מוטי קמחי )
מאז הספיק שטרן להסיר את מועמדותו לתפקיד ראש הסוכנות היהודית, משרה שאליה היה המועמד המוביל, בשל הביקורת הציבורית כלפיו, אך דווקא חברות כנסת שבדרך כלל מובילות את המאבק הפמיניסטי ירדו מתחת לרדאר - ככל הנראה כדי לא לעצבן את השותפים לממשלה. שרת התחבורה מרב מיכאלי למשל, שבמהלך הקריירה הפוליטית שלה פעלה רבות בעד שוויון בין גברים ונשים ונגד הטרדות מיניות, פרסמה תגובה לקונית לעניין, שעות רבות לאחר דבריו של שטרן.
"אלעזר שטרן כנראה באמת חושב שתלונה אנונימית נועדה להכפיש או לטרפד, אבל מפספס את העובדה שעדיין, אישה שבוחרת להתלונן מסתכנת בהכפשה ובהשלכות שבחשיפה", כתבה יו"ר מפלגת העבודה. "לצערי, גם אדם כמוהו, שיודע מה החשיבות של שוויון לנשים, מפספס את האופן שבו אנחנו עדיין חשופות לפגיעה ולמתקפות בעקבות חשיפת הפגיעה בנו".
מיכאלי קיבלה בעצמה ביקורת על תגובתה, שבעיני רבים נראתה קלה מדי בהתחשב בחומרת דבריו של שטרן, אך יום לאחר מכן המשיכה באותו קו, כשלאחר שנשאלה אם על שטרן לפרוש מההתמודדות על תפקיד ראש הסוכנות היהודית ענתה: "עליי להרהר בכך".
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"עליי להרהר בכך". מיכאלי
(צילום: אביגיל עוזי)
5 צפייה בגלריה
איילת פריש באולפן ynet
איילת פריש באולפן ynet
שומרת בינתיים על שתיקה. היועצת המיתולוגית של פרס, איילת פריש
(צילום: עידן ארבל)
גם השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג לא פרסמה כל התייחסות לפרשה, ורק כשנשאלה בישיבת סיעת מרצ על העניין השיבה בכלליות כי "תלונות אנונימיות צריכות להיבדק ולהתברר", ולאחר מכן אמרה כי "הלקח נלמד".
כמה ימים לפני התבטאותו של שטרן, חברת הכנסת לשעבר קולט אביטל (העבודה) טענה בריאיון שפורסם בעיתון "הארץ" כי ראש הממשלה והנשיא לשעבר שמעון פרס הטריד אותה מינית בשתי הזדמנויות. "הוא הצמיד אותי פתאום לדלת וניסה לנשק אותי", סיפרה בכתבה. גם אז, חברות הממשלה העדיפו לשתוק. כשחברת הכנסת מיכל רוזין ממרצ נשאלה על כך היא הבהירה שמפלגתה לא תחרים את פרס, ואף הוסיפה כי "לא ניתן להתעלם מעמדותיו הנכונות".
5 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בבית שמש
מצעד הגאווה בבית שמש
"פרס החזיק בעמדות הנכונות". רוזין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כמו מיכאלי, זנדברג ורוזין, גם השרות קארין אלהרר ואורנה ברביבאי מיש עתיד שמרו על שתיקה, גם בנושא חברם למפלגה שטרן וגם בעניינו של פרס, בעוד שרות כחול לבן פנינה תמנו שטה ואורית פרקש-הכהן התבטאו בצורה עדינה בעניין.
ולא רק חברות כנסת שומרות על שתיקה, אלא גם יועצות שבדרך כלל מתראיינות דרך קבע לכלי התקשורת. כך למשל איילת פריש, אחת מהיועצות האסטרטגיות המובילות במדינה ששימשה כיועצת התקשורת והמיתוג המיתולוגית של הנשיא שמעון פרס - לא התייחסה כלל לפרשה. כמוה גם יונה ברטל, שהייתה יועצת של פרס במשך 22 שנה ואף הקימה את חוג ידידי מרכז פרס לשלום.