נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ניצב היום (ג') בפני הצבעת מחאה בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות במישיגן, שם רבים בקהילה הערבית והמוסלמית הגדולה מבקשים להעניש אותו על מה שהם מגדירים "התמיכה הבלתי-מסויגת של הממשל במתקפה של ישראל בעזה". לקראת ההצבעה היום קראו ארגונים ערביים ומוסלמיים לבוחרים הדמוקרטים להגיע לקלפיות, ובמקום להצביע לביידן – לבחור באפשרות "לא מחויב", כתמרור אזהרה לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר.
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן הצבעת מחאה ערבים מישיגן ארה"ב
ג'ו ביידן הצבעת מחאה ערבים מישיגן ארה"ב
ביידן והמצביעה עאישה, אחרי שנתנה קולה בקלפי בדירבורן. גם היא בחרה "לא מחויבת"
(צילום: REUTERS/Rebecca Cook, EPA/SHAWN THEW)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" מחלקים עלונים עם קריאה להצביע כך
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" מחלקים עלונים עם קריאה להצביע כך
מחלקים עלונים עם הקריאה: "תגידו לג'ו ביידן שאנחנו לא תומכים ברצח עם"
(צילום: JEFF KOWALSKY / AFP)
הפריימריז הדמוקרטיים כשלעצמם נתפסים הפעם כהתמודדות לפרוטוקול בעיקרה: מול ביידן, כנהוג כאשר נשיא מכהן רץ לקדנציה נוספת, לא מתמודד שום מועמד בעל שם, והוא צפוי לשייט בלי שום בעיה לבחירות בנובמבר, כנראה מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שדוהר לניצחון מוחץ בפריימריז הרפובליקניים.
אלא שלמישיגן עצמה יש חשיבות רבה: המועמד שינצח בה בנובמבר יזכה ב-15 אלקטורים, מספר גדול שיכול להכריע את הבחירות, ומכיוון שמדובר ב"מדינה מתנדנדת", כזו שצפוי בה קרב צמוד, המועמדים נלחמים בה כבר מעכשיו על כל קול. בבחירות הקודמות, ב-2020, ניצח ביידן במישיגן בפער של פחות מ-2.8%, וסקרים מהחודשים האחרונים הראו שכעת הוא נמצא שם בפיגור אחרי טראמפ. אם הקהילה הערבית והמוסלמית תפנה לו את גבה, סיכוייו ייפגעו מאוד.
בעיר דירבורן, עיר שנחשבת מעוז של הדמוקרטים ושזעמה לאחרונה על הכינוי שהודבק לה "בירת הג'יהאד של אמריקה", נראתה היום, כצפוי, תנועה דלילה של מצביעים. כתבי סוכנות הידיעות רויטרס שהמתינו בקלפי בבית ספר יסודי שם דיווחו כי נכון לשעה 18:00 בערב (שעון ישראל) מבין שבעה מצביעים שאותם ראיינו שישה הצהירו כי הם מצביעים "לא מחויב" ואחד הצהיר כי הוא מצביע לטראמפ.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב"
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב"
נותנים קול בפריימריז במישיגן. המטרה: לסמן 10,000 "מורדים"
(צילום: REUTERS/Dieu-Nalio Chery)
בכניסה לתחנת הקלפי בדירבורן עמדה הפעילה ארובה עוביידה, החזיקה שלט שעליו נכתב "הצביעו 'לא מחויב'", וחילקה עלונים באנגלית ובערבית שבהם נכתב: "הפסקת אש עכשיו! תגידו לג'ו ביידן שאנחנו לא תומכים בג'נוסייד!".

מטה ביידן על המחאה: "מתייחסים לזה ברצינות"

רבים מהתושבים הערבים והמוסלמים במישיגן, לצד קולות בולטים במחנה הפרוגרסיבי הרדיקלי של המפלגה הדמוקרטית, זועמים על סירובו של ביידן לכפות על ישראל לנצור את האש בעזה. "התמיכה העיוורת של אמריקה בישראל פשוט בלתי מתקבלת על הדעת, ואני חושש שהוא לא מבין את זה", אמר סג'אד, רופא בן 42 שהגיע להצביע בדירבורן וסיפר כי הצבעתו תהיה "לא מחויב".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" פעילה ארובה עוביידה
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" פעילה ארובה עוביידה
הפעילה ארובה עוביידה משכנעת מצביעים להצביע "לא מחויב", בכניסה לקלפי בדירבורן
(צילום: JEFF KOWALSKY / AFP)
מייקל בריסטול, סטודנט בן 21 מאוניברסיטת המדינה של וויין, שהצביע גם הוא בדירבורן, סיפר כי שמע על הצהרתו של ביידן מהלילה שעבר שלפיה ישראל מוכנה לעצור את הלחימה לרגל חודש הרמדאן, אבל אמר שגם זה היה צריך לקרות מוקדם יותר. גם הוא החליט להצביע "לא מחויב": "אני יודע ומבין שביידן לא יכול לנקוש באצבע ולעשות שיהיה בסדר, אבל מסר חזק יותר שקורא להפסקת אש יכול היה לעבוד".
תנועות Engage Action ו-Listen to Michigan הצהירו כי מטרתן היא שלפחות 10% מהמצביעים בפריימריז הדמוקרטיים שם יבחרו באפשרות של "לא מחויב" כהצהרה סמלית של מחאה. אם יגיעו ל-10,000 מצביעים שיבחרו "לא מחויב", יהיה זה מספר השקול לפער הקולות שבו הפסידה הילרי קלינטון במישיגן לדונלד טראמפ בבחירות 2016, והוא יאותת לכאורה לביידן על גודל הסכנה.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" סעיד ואשתו עאישה שהצביעו כך
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" סעיד ואשתו עאישה שהצביעו כך
סעיד ואשתו עאישה, אחרי שהצביעו "לא מחויב". המחאה: כשמצבו של ביידן בסקרים ממילא גרוע
(צילום: REUTERS/Rebecca Cook)
בכירים דמוקרטים במישיגן התגייסו בימים האחרונים בניסיון לעצור את המחאה הזו. המושלת הדמוקרטית גרטשן וויטמר ואחרים הזהירו כי אם המנהיגים הדמוקרטים לא יתגייסו לתמוך בביידן, הם עלולים להרע את מצבו, ובסופו של דבר למסור את 15 האלקטורים של המדינה בנובמבר לדונלד טראמפ, שרק יפגע בהם יותר.
"אלה שמקדמים את הרעיון להצביע 'לא מחויב' היום צריכים להיזהר במשאלות שלהם, כי ביידן כבר נמצא בפיגור אחרי טראמפ בסקרים במדינה שלנו", אומר ברני פורן, נשיא מכון הסקרים EPIC-MRA שמושבו במישיגן. "מצבו של ביידן לא טוב עכשיו, ותנועת ה'לא מחויבים' הזאת יכולה לפגוע בו בנובמבר". גורם בכיר בקמפיין ביידן אמר: "אנחנו מתייחסים לזה ברצינות. הנשיא עצמו אמר חזור ואמור שהוא שומע את המפגינים האלה והוא חושב שהסוגיה שהם מעלים חשובה".

בתעשיית הרכב מאמינים: "המורדים יחזרו"

בתחילת החודש, בהישג חשוב ביותר מבחינתו, הצליח ביידן לגייס את התמיכה של איגוד מקצועי גדול בתעשיית הרכב של מישיגן – גוש מצביעים חשוב לא פחות מהקהילה הערבית אם הוא רוצה לנצח בנובמבר הקרוב. במישיגן מרוכזים כ-20% מתעשיית הרכב של ארה"ב, יותר מכל מדינה אחרת בה. "נמשיך להדגיש את ההבדל בין ביידן לטראמפ, וברגע שהוא יהיה ברור, יש לנו ציפייה מלאה שהמצביעים האלה, שהפנו את גבם לביידן, ישובו", אמר לשון אינגליש, בכיר באיגוד עובדי הרכב.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ניקי היילי פריימריז רפובליקניים ארה"ב
דונלד טראמפ ניקי היילי פריימריז רפובליקניים ארה"ב
טראמפ והיילי. התוצאה לא תהיה שונה מבדרום קרוליינה
(צילום: REUTERS/Mario Anzuoni, Robyn BECK / AFP)
במקביל להצבעה הדמוקרטית הולכים תושבים במישיגן לקלפיות גם כדי להצביע בפריימריז הרפובליקניים, שבהם מתקיימת הצבעה הן בקלפיות והן באספות בוחרים (caucuses) שייערכו בשבת. אחרי שמתחריו של דונלד טראמפ פרשו בזה אחר זה, המועמדת האחרונה שמתעקשת להתחרות מולו בפריימריז היא מי שהייתה השגרירה שלו באו"ם, ניקי היילי. גם ההפסד לטראמפ בפער של 20% במדינת האם שלה, דרום קרוליינה, בשבת האחרונה, לא שכנע אותה לפרוש מהמרוץ.
גם במישיגן צפוי טראמפ לנצח בקלות, אבל כעת הפרשנים מתבוננים יותר ויותר בפילוח המצביעים בפריימריז, בחיפוש אחר סימנים חיוביים ושליליים בדפוסי ההצבעה לטראמפ לקראת הבחירות לנשיאות עצמן. מהצבעות במדינות קודמות עולה כי טראמפ מתקשה לגייס מצביעים רפובליקנים מסורתיים ומתונים – מצביעים שלהם יזדקק כנראה כדי לנצח בנובמבר. בכל התחנות הקודמות השיגה היילי נתונים טובים יותר בקרב רפובליקנים מתונים, עובדה המאותתת על נקודת תורפה של טראמפ לקראת הבחירות הכלליות.