34 ימים אחרי מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס, שהוציאה לדרך את מלחמת חרבות ברזל, התקשורת הבינלאומית ממשיכה להקדיש את הכותרות הראשיות שלה באופן כמעט בלעדי להתקפות צה"ל בעזה ולגורל החטופים הישראלים המוחזקים כבני ערובה. עם זאת, אירועים דרמטיים פוקדים גם זירות אחרות בעולם, והם זוכים בה לסיקור נרחב. החל מהיום נביא לכם לקט חדשות עולמי, עם כל ההתפתחויות האחרונות שאינן קשורות ישירות למלחמה.

המוסלמים בורחים מביידן

ארה"ב נכנסה השבוע רשמית לשנת הבחירות, שבסופה, ב-5 בנובמבר של השנה הבאה, ייבחר הנשיא. אם להסתמך על סקרי הימים האחרונים, משימתו של הנשיא המכהן ג'ו ביידן לזכות בכהונה נוספת נראית קשה באופן בלתי רגיל, וגדלים מאוד הסיכויים שדונלד טראמפ, המוביל בפער עצום בפריימריז הרפובליקניים, יחזור לבית הלבן.
בסקר שפרסמו השבוע "ניו יורק טיימס" ומכון הסקרים "סיינה" נשאלו המצביעים ב-6 מדינות מפתח שבהן ניצח ביידן ב-2020 למי מהשניים, טראמפ או ביידן, היו מצביעים היום. ב-5 מבין ה-6 טראמפ מנצח כעת בבירור: נבאדה (יתרון של 11%), ג'ורג'יה (6%), אריזונה (5%), מישיגן (5%) ופנסילבניה (4%). רק בוויסקונסין ממשיך ביידן להוביל, עם יתרון של 2%. בלי ניצחון לפחות ברוב המדינות הללו אין לביידן שום סיכוי לנצח את טראמפ בשנה הבאה.
13 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקור ב האנוי וייטנאם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקור ב האנוי וייטנאם
ביידן וטראמפ בדרך לעוד קרב ראש בראש. הנשיא יפסיד את מישיגן בגלל המלחמה?
(צילום: Fedor Selivanov ,Nhac NGUYEN / AFP, AP, shutterstock)
נוסף על הסקר הזה פורסמו השבוע סקרים שלפיהם שיעור התמיכה הכללי בביידן בציבור האמריקני צנח אל פחות מ-40%, ובחלקם הוא הנמוך ביותר זה חצי שנה לפחות. לפיחות החד במעמדו של ביידן יש שלל גורמים, בהם הכלכלה, והוא מזכיר את זה שממנו סבלו טראמפ ונשיאים מכהנים קודמים במהלך כהונתם.
מגמה ברורה בשבועות האחרונים היא הבריחה של מצביעים ערבים ומוסלמים מביידן על רקע תמיכתו במלחמה של ישראל נגד חמאס. רבים מהם מאשימים את ביידן בשיתוף פעולה עם "רצח עם", ותוקפים אותו במילים קשות. אף שבארה"ב חיים רק כ-3.5 מיליון מוסלמים – קצת יותר מאחוז אחד מכלל האוכלוסייה – שיטת הבחירות האמריקנית, שבה כל מדינה מצביעה בנפרד על זהות הנשיא, נותנת להם משקל חשוב. כך למשל במדינת מישיגן, אחת ממדינות המפתח שבהן נוטה המרוץ בין המפלגות להיות צמוד, יש למוסלמים כוח רב, ואובדן האלקטורים שלה יכול לעלות לביידן בנשיאות.

הממשל בלחץ: גמרנו 96% מהסיוע לאוקראינה

פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס הסיט את תשומת הלב העולמית מהמלחמה באוקראינה, אך זו נמשכת כל העת. ביממה האחרונה דיווחה קייב על הרוג ושלושה פצועים מפגיעת טיל רוסי בספינה בנמל אודסה, ועל הרוגים ופצועים במתקפות רוסיות בדונייצק, חרקוב, זפוריז'יה וסמוך לברסלב. מנגד נטלה אוקראינה אחריות לחיסולו של מחוקק פרו-רוסי במחוז לוהנסק, שסופח על-ידי רוסיה. המחוקק, מיכאיל פיליפוננקו, נהרג אתמול בפיצוץ מכונית, והמודיעין האוקראיני האשים אותו בעינוי שבויי מלחמה אוקראינים.
13 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם מזכיר המדינה של ארה"ב לויד אוסטין ב מטה נאט"ו ב בריסל בלגיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם מזכיר המדינה של ארה"ב לויד אוסטין ב מטה נאט"ו ב בריסל בלגיה
נשיא אוקראינה זלנסקי. הבחירות לא יתקיימו באביב 2024
(צילום: EPA/OLIVIER MATTHYS / POOL)
זה כמה חודשים שמפת הקרבות בין רוסיה לאוקראינה קפואה בעיקרה, וכעת אפשר כבר להכריז כי מתקפת הנגד שאליה ניסו האוקראינים לצאת באביב כדי לשחרר שטחים מידי הצבא הרוסי לא צלחה. רבים בעולם חוששים שכישלון מתקפת הנגד ירפה את ידי המערב ויפגע בסיוע הצבאי שהוא מוכן להעביר לאוקראינה. בקרב הרפובליקנים בארה"ב מחוקקים רבים כבר מביעים בקול התנגדות להמשך הסיוע, וממשל ביידן, המקדם חבילה חדשה וענקית של סיוע צבאי לאוקראינה, מתקשה להגיע איתם להסדר. דובר הבית הלבן ג'ון קירבי הזהיר אמש שהממשל ניצל כבר 96% מהתקציב הזמין לו לסיוע צבאי לאוקראינים, ויש צורך דחוף בהפניית כספים נוספים. במקביל סלובקיה, שבה עלתה בחודש שעבר לשלטון ממשלה הנחשבת פרו-רוסית, הודיעה אתמול כי היא מבטלת חבילת סיוע בשווי כ-40 מיליון אירו שהייתה אמורה להעביר לאוקראינה, ושכללה מערכות הגנה אווירית.
דובר הבית הלבן קירבי אמר אתמול כי למרות הקשיים והאיטיות במתקפת הנגד, ארה"ב מאמינה שאוקראינה עדיין יכולה לשחרר בהמשך את השטחים שרוסיה כבשה. במוסקבה לעומת זאת כבר הכריזו בשבועות האחרונים שמתקפת הנגד נכשלה, ושהיא מסמנת את תחילת כניעתה של אוקראינה. הנשיא וולודימיר זלנסקי אמר אתמול: "ננסה להראות תוצאות השנה".
לפחות בהיבט הדיפלומטי קיבלה אתמול קייב בשורות גדולות, כשהנציבות האירופית המליצה רשמית להזמין את אוקראינה להיות חברה באיחוד האירופי. זהו מהלך פורמלי המקדם אותה צעד נוסף בדרך לחברות שכזו. תהליך הצירוף צפוי להימשך שנים ארוכות.
13 צפייה בגלריה
אוקראינה גנאדי צ'סטיאקוב עוזר הרמטכ"ל נהרג מ פיצוץ רימון שקיבל ל יום הולדת
אוקראינה גנאדי צ'סטיאקוב עוזר הרמטכ"ל נהרג מ פיצוץ רימון שקיבל ל יום הולדת
גנאדי צ'סטיאקוב, שנהרג מפיצוץ הרימון. ניסה לקחת מהילד - והנצרה השתחררה
בתוך כך אותת שלשום זלנסקי כי הבחירות לנשיאות אוקראינה שהיו אמורות להתקיים באביב הקרוב לא ייערכו. זלנסקי, שעלה לשלטון בשנת 2019, אמר כי הוא מאמין שאין זה הזמן הנכון לערוך בחירות: "אנחנו חייבים להחליט שעכשיו הזמן להתגונן, להילחם, בזה תלוי גורל המדינה והעם", אמר בנאום. המשטר הצבאי שהוכרז באוקראינה עם פרוץ המלחמה מאפשר לו להימנע מקיום הבחירות.
ועוד באוקראינה: בתקרית מוזרה שנרשמה השבוע וזכתה לתשומת לב נהרג גנדי צ'סטיאקוב, עוזרו של מפקד הצבא האוקראיני, ולרי זלוז'נקי, כשרימון נפץ שאותו קיבל במתנה ליום ההולדת התפוצץ. צ'סטיאקוב קיבל מאחד מעמיתיו קופסה עם שישה רימוני יד מדגם מערבי ובקבוק אלכוהול, וכשבנו בן ה-13 הרים את אחד הרימונים ניסה צ'סטיאקוב לקחת אותו ממנו, ואז השתחררה בטעות הנצרה. הרימון התפוצץ, הרג אותו – ופצע קשה את הנער.

רה"מ התפטר בגלל חשד לשחיתות: "איש אינו מעל החוק"

ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה הודיע שלשום על התפטרותו, שעות אחרי שנודע כי ראש לשכתו נעצר לחקירה בפרשת שחיתות הנוגעת לזיכיונות במכרה ליתיום ולפרויקטים סביבתיים, פרשה שיש חשד כי גם הוא – קושטה – מעורב בה. קושטה בן ה-62 טוען שהוא חף מפשע, אבל בנאום לאומה הכריז: "בהתחשב בנסיבות הגשתי כמובן את התפטרותי לנשיא".
13 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה התפטר
ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה התפטר
רה"מ קושטה אחרי נאום ההתפטרות. "בוטח לחלוטין במערכת המשפט"
(צילום: PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP)
בנאומו אמר קושטה כי "כבודו של משרד רה"מ אינו מאפשר שום חשד לפגיעה ביושרתו ובהתנהלותו ההולמת, וודאי שהוא אינו מאפשר חשד כלשהו שבוצעו מעשים פליליים". קושטה הדגיש כי הוא בוטח לחלוטין במערכת המשפט וכי הוא מכיר בכך שאיש אינו מעל לחוק. הנשיא הפורטוגלי קיבל את התפטרותו.
התפטרות קושטה היא דרמה לא אופיינית לפורטוגל, מדינה שידועה דווקא במערכת פוליטית רגועה ויציבה בדרך כלל. כשקושטה והסוציאליסטים רשמו ניצחון מוחץ בבחירות בפברואר אשתקד, רבים העריכו כי הם יישארו שנים בשלטון.

רוצחים על גמלים וסוסים: טיהור אתני ואונס המוני בדרפור

מחבל מערב דרפור שבסודן מגיעים בימים האחרונים דיווחים, סרטונים ותמונות המעלים חשד כבד לטיהור אתני שמבצעים ארגון המורדים "כוח ההתערבות המהירה" (RSF) ומיליציות ערביות המשתפות איתו פעולה נגד לא-ערבים. הקורבנות הראשיים הם בני הקבוצה האתנית האפריקנית מסלית. ה-RSF הוא הארגון שפתח באפריל בניסיון הפיכה נגד ממשלת סודן והצבא, ובחודשים שעברו מאז נעקרו מבתיהם כ-4.5 מיליון איש בסודן, וכ-1.2 מיליון מהם ברחו למדינות שכנות.
13 צפייה בגלריה
צ'אד פליטים מגיעים מ מערב דרפור ש ב סודן
צ'אד פליטים מגיעים מ מערב דרפור ש ב סודן
פליטים ממערב דרפור מגיעים לצ'אד. בתים עלו באש, גופות ברחובות
(צילום: REUTERS/Zohra Bensemra)
לפי דיווחים המגיעים ממערב דרפור, מאז פרוץ הקרבות בין הצבא ל-RSF באפריל חלה עלייה חדה במספר הרציחות על רקע אתני בחבל, ובספטמבר אישר האו"ם שקיבל דיווחים על לפחות 13 קברי אחים שם שבהם נקברו בני מסלית שנהרגו על-ידי מיליציות ערביות. פליטים שברחו בימים האחרונים מהחבל לצ'אד סיפרו כי ראו עשרות גופות מוטלות ברחובות, ותושבים סופגים מכות והצלפות מצד ה-RSF והמיליציות הערביות. עדה אחת, עומאר אחמד, סיפרה שאנשי מיליציה הוציאו להורג לפחות 30 גברים באזור אחד בעיר שלה, ארדמטה, אחרי שהפרידו אותם מהנשים ושאלו אותם אם הם מבני המסלית. לפי עדויות אחרות, אנשי המיליציות הגיעו רכובים על סוסים, גמלים ואופנועים, והעלו בתים באש ובזזו אותם במקביל למעשי הרצח. נשים רבות נאנסו על-ידיהם.
חלק מהסרטונים שהגיעו בימים האחרונים ממערב דרפור אומתו על-ידי רשת CNN. באחד הסרטונים נראים גברים לובשי מדים מרכזים קבוצה של אזרחים, מטיחים בהם קללות וקוראים להם "כלבים". בסרטון אחר הם נראים מצליפים בשבויים, ובקטע אחד נראים השבויים רצים ברחוב אחרי שנדרשו לעשות זאת, וברקע נשמעים קולות ירי. טובי הרווארד, שליח של האו"ם לסודן, מסר כי "ממערב דרפור מגיעים תמונות ודיווחים מחליאים – התנקשויות, התעללויות ומעשי טבח נגד אזרחים".
13 צפייה בגלריה
סודן מערב דרפור מיליציות ערביות מצליפות ב אזרחים
סודן מערב דרפור מיליציות ערביות מצליפות ב אזרחים
אנשי מיליציה מצליפים בשבויים במערב דרפור. "מגיעים תיעודים מחליאים"
13 צפייה בגלריה
סודן מערב דרפור שבויים של המיליציות הערביות
סודן מערב דרפור שבויים של המיליציות הערביות
צעירים, לפי השערות תלמידי בית ספר, שרוכזו על-ידי המיליציות
גם סרטונים ותמונות של גופות ירויות שצולמו לכאורה בדרפור הופצו השבוע ברשתות החברתיות, אך אותם רשת CNN טרם אימתה. אין פירוש הדבר שהם אינם אותנטיים. רבות מהתמונות המגיעות ממערב דרפור מופצות כעת על-ידי תומכי ישראל, המדגישים כי העובדה שהעולם כמעט אינו מקדיש תשומת לב לטבח שמבצעים שם הערבים ממחישה את הצביעות שבה הוא נוהג כשהוא עוסק באופן בלתי פוסק במתקפת-הנגד של צה"ל בעזה.

מתחבאים בחושך ומחכים: גירוש האפגנים הגדול

פרשה אחרת שבגינה מאשימים בימים אלה תומכי ישראל את המערב בצביעות היא החלטתה של פקיסטן המוסלמית לגרש משטחה מאות אלפי אזרחים אפגנים השוהים בה שלא כחוק בחזרה לאפגניסטן. המונים מבין המגורשים הם אפגנים שחיו בפקיסטן במשך עשרות שנים, וכעת נאלצים לגזור על עצמם חיים תחת משטר הטליבאן, שהשתלט על אפגניסטן בשנת 2021. לפי עדויות, מי מהם שחוצים את הגבול לאפגניסטן מוצאים עצמם בלי מגורים, מים ומזון, הם נאלצים לישון תחת כיפת השמיים ולהתחמם באמצעות הבערת מדורות, ובהיעדר גישה לשירותים הם סובלים מהיגיינה ירודה. יותר מ-200 אלף אפגנים כבר עזבו את פקיסטן מאז תחילת מבצע הגירוש.
13 צפייה בגלריה
אפגנים מוחזרים מ פקיסטן ל אפגניסטן
אפגנים מוחזרים מ פקיסטן ל אפגניסטן
ילדים אפגנים חוזרים עם הוריהם מפקיסטן בעקבות החלטת הגירוש. בבית מחכה להם הטליבאן
(צילום: Banaras KHAN / AFP)
ההחלטה של פקיסטן נכנסה לתוקף ב-1 בנובמבר, והממשלה באיסלאמאבד הסבירה אותה בחוסר הנכונות של הטליבאן לסייע לה למנוע פיגועים שאותם מבצעים מחבלים החודרים מאפגניסטן אל השטח הפקיסטני. האו"ם, ארגוני זכויות אדם ומדינות מערביות קראו לפקיסטן להימנע מהגירוש, והדגישו את הסכנה שלה הוא חושף את המגורשים. לפי דיווחים המגיעים מפקיסטן, אלפי אפגנים מתחבאים כעת ברחבי המדינה מאימת השלטונות.
צעירה אפגנית בת 23, שהסתתרה השבוע במחבוא עם עשרות אפגנים אחרים, סיפרה לסוכנות רויטרס: "נעלנו את שער הבית ואנחנו מסתגרים בפנים, לא מדליקים את האור ולא מדברים בקול רם, כדי שהשכנים יחשבו שאין פה אף אחד". היא עצמה פוחדת לחזור לאפגניסטן משום שהתנצרה – מעשה שעל פי חוקי השריעה, שאותם אוכף הטליבאן, הוא עבירה חמורה.
13 צפייה בגלריה
פליטים מ אפגניסטן ב פקיסטן
פליטים מ אפגניסטן ב פקיסטן
פליטים אפגנים הזכאים להישאר בפקיסטן עומדים בתור למשרד ממשלתי כדי להסדיר את מעמדם
(צילום: Asif HASSAN / AFP)
צעירה אחרת, וופא בת ה-28, סיפרה שהיא מקווה להשיג מקלט מדיני במדינה אחרת לפני שתגורש לאפגניסטן, משום שמשטר הטליבאן אוסר כעת להשמיע מוזיקה בפומבי, וזה הרי המקצוע שלה: "אני זמרת. אני יודעת מה יקרה לי אם אחזור".

רה"מ שובתת, בן הרודן בועט ומקודם

ומה עוד קרה בעולם בזמן המלחמה? באיסלנד ראש הממשלה קטרין יקובסדוטיר הצטרפה בסוף אוקטובר לשביתה בת יום אחד שבה השתתפו אלפי נשים במדינה, בניסיון לקדם שוויון מגדרי רב יותר. זו השביתה השביעית שנשות איסלנד מקיימות למטרה זו מאז 1975, והיא נועדה להעלות את המודעות לאפליה השיטתית בשכר ולאלימות שאיתן מתמודדות נשים באיסלנד. השביתה הביאה בין השאר לסגירת בתי ספר ובנקים ולצמצום מהדורות החדשות בשל היעדר עובדות, ודוברה של ראש הממשלה הודיע כי גם היא לא התייצבה לעבודה. לרגל השביתה היא דחתה את ישיבת הממשלה שנועדה לאותו היום.
13 צפייה בגלריה
ראש ממשלת איסלנד קתרין יקובסדוטיר פרסמה רומן בלשי מותחן
ראש ממשלת איסלנד קתרין יקובסדוטיר פרסמה רומן בלשי מותחן
רה"מ יקובסדוטיר. דחתה את הישיבה, ונמנעה מלהגיע למשרד
(צילום: AP)
13 צפייה בגלריה
 נשיא צ'צ'ניה רמזן קדירוב רמזאן קדירוב ובנו אדם
 נשיא צ'צ'ניה רמזן קדירוב רמזאן קדירוב ובנו אדם
הרודן קדירוב ובנו אדם. בעיטות לאסיר - וקידום בצוות האבטחה
בצ'צ'ניה, הרודן האכזר רמזן קדירוב, בעל בריתו הקרוב של פוטין, מינה את בנו בן ה-15 אדם לראש צוות האבטחה שלו. רק לפני חודשיים פרסם קדירוב האב בגאווה סרטון שבו נראה הבן אדם מכה אסיר שהואשם בשריפת הקוראן ובועט בו. הסרטון עורר ביקורת וגינויים גם מצד תומכים אדוקים של הקרמלין. הנשיא קדירוב אמר אז כי הוא גאה בבנו, וכי הוא מכבד את אדם על כך שרכש "אידאלים מבוגרים של כבוד, יושרה והגנה על הדת שלו".
13 צפייה בגלריה
פשפש פשפשים פישפש פישפשים
פשפש פשפשים פישפש פישפשים
אחרי צרפת ובריטניה - פשפשים גם בסיאול
(צילום: shutterstock)
דרום קוריאה הפכה השבוע לאחרונה בשורה של מדינות שנאלצות להכריז מלחמה על הפשפשים, בעקבות כמה התפרצויות בתחנות רכבת, באוניברסיטאות ובבתי מרחץ. מכת פשפשים דומה נרשמה בשבועות האחרונים בצרפת ובבריטניה, והתפשטות שלהם נרשמה גם בארה"ב. אף שפשפשים עצמם אינם מעבירים מחלות, הגירוד שהם גורמים יכול לגרום לקשיים בשינה ולזיהומי משנה בעור. לפי שעה לא ברור מה גורם להתפרצויות האחרונות של פשפשים, אבל שתיים מהאפשרויות שהועלו הן הגידול במספר הטיסות והנסיעות בין מדינות מאז דעיכת מגפת הקורונה והגידול בעמידות של הפשפשים בפני חומרי הדברה.