ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייצב הבוקר (ראשון) לריאיון באולפן ynet, בצל הסערה הפוליטית סביב הבחירות לוועדה לבחירת שופטים ואמירתו של שר המשפטים יריב לוין ש"נחוש מתמיד" להעביר את המהפכה המשפטית. בריאיון התעקש לפיד כי בחירתה של ח"כ קארין אלהרר ממפלגתו לוועדה לא הייתה מתואמת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ("לא עושה איתו דילים, יודע מי הח"כים שהצביעו מאחורי הפרגוד"), ושלח לו מסר: "לוין לא פרטנר, צריך לפטר אותו".
זמן קצר אחרי הריאיון הודיע נתניהו על חזרה לחקיקת המהפכה המשפטית, ולפיד תקף: "במקום לפטר את יריב לוין, נתניהו מפטר את מדינת ישראל. ניאבק עם חברי הכנסת של הקואליציה כדי לוודא שזה לא קורה". לפיד הוסיף בטוויטר כי "אם נתניהו יתקדם עם ההפיכה המשטרית באופן חד צדדי כפי שהצהיר, הוא יגלה שהוא ראש ממשלה של פחות מחצי עם ישראל, עם פחות מחצי מהכלכלה, פחות מחצי מהביטחון ופחות מחצי מהכנסת".
9 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"דיל עם נתניהו? לא היה ולא נברא"
(צילום: קובי קואנקס)
יו"ר יש עתיד התייחס לטענתו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שותפו לאופוזיציה, ואמר כי "לא היה ולא נברא" דיל מרובע עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ש"ס אריה דרעי ועם נתניהו: "אין דבר כזה. הסיבה היחידה שקארין נבחרה היא שיש קבוצה של חברי כנסת בקואליציה שאומרים לעצמם: אנחנו לא ניתן למדינה הזאת להתפרק. לא לכלכלה, לא לביטחון, לא ליחסי החוץ ולא לעם ישראל. זו הסיבה שהיא נבחרה, אין דיל עם אף אחד. אני לא עושה דילים עם נתניהו, אתם מכירים אותי מספיק שנים".
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצבעה שהתקיימה בכנסת
בנימין נתניהו בהצבעה שהתקיימה בכנסת
"לא חושב שהוא הצביע לאלהרר". נתניהו בבחירות לוועדה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
"יודע מי הם אלה שהצביעו לאלהרר, לא אגיד את שמותיהם". נציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים
(צילום: שלו שלום)
לפיד טען כי הוא "יודע מי הם" חברי הכנסת מהקואליציה שהצביעו בעד נציגת האופוזיציה - שנבחרה ברוב של 58 בעד מול 56 נגד - והעריך כי נתניהו לא היה אחד מהם. "אני לא אגיד מה השמות שלהם. אבל יש משהו מרשים בזה, בדיוק בגלל שזה לא דיל. זה לא סילמן ושיקלי שאחרי זה קיבלו איזו הבטחה והופכים לפתע לשרים בגלל צבר כישוריהם יוצאי הדופן", הזכיר לפיד בציניות, "אלא זה אנשים שבאמת השיח איתם היה שיח על מדינת ישראל".
הוא נשאל מדוע יחד עם גנץ הודיע על הקפאת השיחות, אם אלהרר אכן נבחרה בסיוע הקואליציה, והשיב: "קודם כל צריך שתהיה ועדה, אנחנו לא נזוז לשום מקום. כרגע קארין אלהרר נבחרה לוועדה שאיננה קיימת, אז מה שצריך זה להשלים את התהליך. אני אומר: תסיימו את התהליך. אני מנתניהו קונה רק במזומן. אני רוצה לראות שדברים קורים, לא שיבטיחו לי הבטחות. צריכה להיבחר ועדה לבחירת שופטים כדי שהיא תוכל עם הזמן להתכנס, לבחור שופטים, לוודא שיש לנו נשיא בית משפט עליון".

"נתניהו שם לב שלוין פוגע גם בליכוד"

לפיד הסביר כי השיחות יכולות להתחדש גם לפני כינוס הוועדה לבחירת שופטים, על אף שלפי ההערכות, ייתכן ששר המשפטים לוין יבחר שלא לכנסה כלל. "כל עוד נדע שתוך זמן סביר הוועדה מתכנסת, אין לי בעיה לחדש את השיחות. כשהוועדה תיבחר, אפשר לדבר בבית הנשיא. שוב, גם שם, זה לא אירוע פשוט, אנחנו אמרנו מהיום הראשון, אנחנו לא נוותר בשום דבר על הדמוקרטיה הישראלית".
9 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"לא פרטנר. נתניהו צריך לפטר אותו". לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
"לא הוסכם עדיין שום דבר". גנץ ולפיד, "פועלים בתיאום"
(צילום: שלו שלום)
ראש האופוזיציה גם התייחס לטענות ולפיהן הושגו הסכמות על "נושאים מסוימים" בבית הנשיא - בהם חוק היועמ"שים ותיקון עילת הסבירות. "צריך להסביר משהו בעניין הזה, מה שאנחנו דנים לגביו בבית הנשיא זה לא עילת הסבירות של לוין ורוטמן, זה לא היועצים המשפטיים של לוין ורוטמן - וגם לא הוסכם עדיין שום דבר. אלא הדיון מה אנחנו יכולים לשים על השולחן, אין מערכת שאי-אפשר לתקן ולשפר - כל עוד אין שום פגיעה בדמוקרטיה. 'לא הייתה שום התקדמות'? זו לא ההגדרה וזה לא המצב. יש בבית הנשיא שיח על נושאים מורכבים".
- איך אתה מתייחס ללוין? הוא פרטנר? אפשר לצעוד איתו קדימה? "לא, ונתניהו צריך לפטר אותו מפני שהוא פוגע במדינת ישראל. הוא פוגע בכלכלתה של מדינת ישראל, הוא פוגע בביטחונה של מדינת ישראל, הוא פוגע ביחסי החוץ של מדינת ישראל. אותי זה פחות מעסיק, אבל אני חושב שנתניהו כבר שם לב שהוא פוגע גם בליכוד. ה-12-10 מנדטים האלה שנדדו מהליכוד (בסקרים), מי גרם לזה?".
לפיד הודיע, כצפוי, כי הוא תומך במועמדותו של עו"ד עמית בכר לראשות לשכת עורכי הדין - יומיים לפני הבחירות שצפויות להתקיים שם, בשעה שהקואליציה מסתערת על הבחירות בלשכה, שעשויות להיות גורליות להרכב הוועדה לבחירת שופטים. "אנחנו לא רוצים לצבוע את בכר בצבעים מפלגתיים, אני גם לא מצביע כי אני לא עו"ד. אבל אם אתה שואל אותי במי אני תומך, אני תומך במי שמאמין שצריך להפוך את ההפיכה המשטרית ומאמין בערכים דמוקרטיים וליברליים".
9 צפייה בגלריה
עו"ד עמית בכר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן
עו"ד עמית בכר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן
ראש האופוזיציה תומך בעו"ד בכר. "לא רוצה לצבוע אותו בצבעים מפלגתיים"
(צילום: מוטי קמחי)
9 צפייה בגלריה
עמיחי אליהו, אמיר ירון
עמיחי אליהו, אמיר ירון
"לא יודע אם זו יותר גסות רוח או בורות". לפיד נגד שר המורשת, שתקף את הנגיד
(צילום: יריב כץ, משה מזרחי)
הוא התייחס גם לאמירתו של שר המורשת עמיחי אליהו, שכינה את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, "פרא אדם שהיה צריך לגלגל מכל המדרגות" - ואמר כי "ירון הוא מינוי של נתניהו, אני רוצה להזכיר. איש מקצוע מעולה. אני לא יודע מה זה יותר, יותר גסות רוח או יותר בורות, לגבי מה זה תפקיד הנגיד". לפיד התייחס לגינוי של נתניהו - ועקץ: "זה שר המורשת. זו מורשתו? גסות רוח ובורות? עצוב".

ההסכם המתגבש בין ארה"ב לאיראן, וגרעין לסעודיה

ברקע ההערכה בישראל ולפיה הסכם הבנות בין וושינגטון לטהרן יושג תוך שבועות, לפיד תקף באולפן ynet וטען כי קולו של נתניהו, שהרבה לתקוף את הממשלה הקודמת בנושא, לא נשמע. "הווליום שלו נמוך מדי. האמריקנים מנסים לטעון שזה לא הסכם, כי אז הם יכולים לא לעבור בקונגרס, אז הם אומרים שזה לא הסכם. בנסיבות רגילות, מדינת ישראל במצב כזה אומרת: זה כן הסכם, וזה הסכם רע, וזה הסכם אסוני וזה הסכם שמסכן את ביטחונה של מדינת ישראל".
לדבריו, נתניהו מעדיף שלא להתבטא בנושא מכיוון שהוא "לא רוצה שיגידו שבגלל ההפיכה המשטרית האמריקנים לא הקשיבו לו וחותמים על הסכם רע. אז הוא גם כן לא קורא לזה 'הסכם', אבל זה הסכם. זה הסכם רע, ואסור שייחתם". לפיד ציין כי "מדינת ישראל צריכה באופן פומבי וקולני להתנגד לו". הוא הבהיר כי לא היה מתנגד לכל הסכם: "כולם חושבים שההסכם שמונח עכשיו על השולחן הוא הסכם רע וישראל צריכה להתנגד לו. אף אחד לא נגד הסכם טוב. מה שמונח עכשיו על השולחן הוא פחות או יותר ההסכם שבנט ואני הצלחנו למנוע, וזה תפקידה של הממשלה למנוע. היא לא יכולה לעשות את זה אם האמריקנים לא מדברים איתם בגלל ההפיכה המשטרית".
9 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
"הסכם אסוני. ישראל צריכה להתנגד לו פומבית. האמריקנים לא מדברים איתנו בגלל ההפיכה"
(צילום: AFP, AP)
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
"גרעין בשביל נורמליזציה? אפשר גם בלי זה". נתניהו ובן סלמאן
(צילום: הדר יואביאן, רויטרס)
אמש פורסם ב-ynet כי לפי בכירים בישראל, ההחלטה להגיע להסכם התקבלה על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטעמים פוליטיים לקראת הבחירות לנשיאות, שכן הוא נחוש להביא כמה שיותר קבלות - בהן הבנות עם איראן. אותם בכירים אומרים שהאמריקנים רוצים לסיים קודם עם סוגיית איראן ומיד לאחר מכן להתפנות למגעים בעסקת הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, שם הדרישות הסעודיות מאוד גדולות, בהן דרישה לתוכנית גרעין בממלכה למטרות שלום, וארה"ב עוד לא נתנה להן הצעה נגדית.
"אני בעד נורמליזציה, וגם אפשר להגיע לנורמליזציה בלי זה", אמר לפיד בהתייחסו לכך שגרעין סעודי נמצא על שולחן השיחות. "העשרת אורניום זה מה שהסעודים מבקשים להשיג, העשרת אורניום היא דבר שמדינת ישראל התנגדה להכנסתו למזרח התיכון באופן גורף כל השנים. זה נותן לגיטימציה למה שעושים האיראנים, זה אומר שהטורקים והמצרים ירצו גם והם לא ייקחו טכנולוגיה אמריקנית, הם ירצו טכנלוגיה סינית או רוסית. זה מרחיב את הסיכון. זה לא יכול להיות שמדינת ישראל תשתוק מול הרעיון של העשרת אורניום בסעודיה".
ראש האופוזיציה הזכיר כי בחודשים האחרונים חלה התקרבות בין סעודיה לאיראן, ברקע חילופי ההאשמות בין ראש הממשלה נתניהו לבכירי הממשלה הקודמת בנושא. "יש התקרבות בין הסעודים לאיראן", ציין לפיד, "זה חלק מהחולשה שלנו במרחב בתקופה האחרונה. אצלנו הייתה התחלה של נורמליזציה. מה שקורה עכשיו שיש נסיגה חמורה, כי יש ממשלה בישראל שהעולם בכלל והעולם הערבי בפרט לא רוצים לדבר איתה".