בקואליציה מבינים בימים האחרונים שהשיחות בבית הנשיא סביב המהפכה המשפטית נמצאות על סף פיצוץ והסיכויים להגיע להסכם אפילו קטנים יותר מבעבר. עדות לכך הייתה הדברים שהשמיעו ב-ynet radio ח"כ גדעון סער והשר מיקי זוהר - נציגי הקואליציה והאופוזיציה שהגדירו את הסיכויים כקלושים. לכן, נערכים בקואליציה לשלב הבא: קידום חקיקה חד-צדדית של שני סעיפים שעליהם לא הייתה מחלוקת בבית הנשיא. מדובר על הגדרת סמכותם של היועצים המשפטיים וקציבת כהונתם, ולצד זאת - צמצום עילת הסבירות במתווה שעלה בבית הנשיא.
הערב אמר שר המשפטים יריב לוין, לראשונה בקולו מאז שהחלו השיחות בבית הנשיא, כי הוא נחוש להמשיך בחקיקת המהפכה המשפטית. "בתום שבוע קשה, אני נחוש מתמיד להמשיך ולעשות הכל כדי להעביר את הרפורמה הנחוצה לתיקון מערכת המשפט. תודה לכולכם על התמיכה החשובה במהלכים שאני מוביל למען מערכת משפט צודקת", כתב בערוץ הטלגרם שלו. לאורך תקופת השיחות, נציין, שר המשפטים הקפיד שלא להתבטא בנושא החקיקה, כדי שלא יואשם בטרפוד ההידברות.
3 צפייה בגלריה
נתניהו ויריב לוין  במליאת הכנסת
נתניהו ויריב לוין  במליאת הכנסת
בנימין נתניהו ויריב לוין. הקואליציה לא תחכה לאופוזיציה
(צילום: שלו שלום )
ח"כ חילי טרופר מהמחנה הממלכתי, חבר הצוות של המפלגה לשיחות בבית הנשיא, הגיב לדברי לוין ואמר כי "מוטב שאת הנחישות הוא יפנה כדי לחבר מחדש את העם שלנו, וכן לחזק את ביטחונה וכלכלתה של המדינה". הוא הוסיף: "ישראל צריכה עכשיו הסכמות רחבות ומעט שקט, ולא מהפכה משפטית חד-צדדית".
מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מסרו בתגובה לדברי לוין: "הוא הכריז היום בשנית מלחמה כנגד הדמוקרטיה הישראלית. הוא גזר בדבריו היום העמקה של המשבר הכלכלי והעמקת הקרעים בעם. הפנטזיות הדיקטטוריות של לוין יפגשו בעם ישראל שנחוש לשמור על ערכי מגילת העצמאות - שוויון וחופש. קוראים לציבור הרחב לצאת מחר בהמוניו לקפלן ולמוקדי המחאות ולהבהיר ללוין ולנתניהו שדיקטטורה לא תהיה במשמרת שלנו".
בנושא הנפיץ ביותר השנוי במחלוקת, כך נודע ל-ynet, בקואליציה שואפים לשנות את מאזן הכוח בהרכב הוועדה לבחירת שופטים באופן שבו ניתן יהיה למנות שופטים רק בהסכמת שני הצדדים - וכל צד לא יוכל למנות ללא האחר. על מנת להגיע לתוצאה הזאת, ישקלו בקואליציה שתי דרכים. האחת, הוצאת השופטים מהוועדה והשארת שופט בדימוס או גורם אחר שאותו ימנה שר המשפטים. באופוזיציה אומרים שמדובר ב"משחק מכור", אך השר לוין פתוח לדיון למינוי של אותו גורם. השנייה, היא מספר נציגים שווה לקואליציה ולאופוזיציה, וייצוג קטן יותר לשופטים בוועדה וללא זכות וטו.
"נחושים לשנות את מאזן הכוחות באופן שבו כל צד צריך את השני כדי למנות. חייבת להיות הסכמה", אמרו בקואליציה על המתווה. בכירים בקואליציה אמרו כי מטרת שינוי מאזן הכוחות בהרכב הוועדה היא למנוע מצב שבו "כשהקואליציה השמרנית בשלטון - האופוזיציה לא יכולה למנות בלעדינו, וכשאנחנו באופוזיציה דעתנו לא נחשבת כלל". באופוזיציה, מנגד, אומרים כי לא הייתה הסכמה סביב עילת הסבירות והיועמ"שים בשיחות בבית הנשיא, שכן אם הייתה כזו, כבר היה הסכם.
3 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
ח"כ אלהרר, שנבחרה לנציגת האופוזיציה בוועדה. בקואליציה מתכננים: "תהיה חייבת להיות הסכמה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כך או כך, בליכוד ובקואליציה צפוי לגבור הלחץ בקרוב, ועשויה לעלות דרישה לסיים את מה שכבר החל בקואליציה. חלון הזמנים האפשרי הוא עד סוף חודש יולי, סיום מושב הכנסת.

"שינוי מסוים בוועדה - צריך לעשות"

סער והשר זוהר הסכימו אתמול על דבר אחד: הסיכויים להגיע להסכמות בבית הנשיא קטנו אחרי ההצבעה בכנסת. סער נימק זאת בתרגיל שעשתה הקואליציה, בעוד זוהר אמר כי הסיכויים קטנו לאור הודעת האופוזיציה על הפסקת השיחות, לפחות עד הקמת הוועדה לבחירת שופטים.
"בליכוד ובקואליציה אין מוקד אחד שמולו אתה יכול לסגור את הדבר, יש בעצם שני מוקדי כוח: ממשלת יריב לוין-סמוטריץ'-בן גביר שדוחפת לקיצוניות ויש את נתניהו. אז אתה מגיע לסיכום, ומתברר שהסיכום הוא לא סיכום. אנחנו לא נשמש כסחבה, כסמרטוטים שאמורים לנגב אחרי ההתכתשויות הפנימיות בתוך הקואליציה", אמר אתמול ח"כ סער.
הוא הוסיף כי אי-האמון בין הצדדים והתרגילים מביאים למסקנה שיהיה "קשה מאוד, אבל אפשרי, להגיע להסכמה בבית הנשיא. עכשיו אני בדעה שזה הרבה יותר קשה ממה שחשבתי". הוא הסביר: "הסיכויים ירדו למיטב הבנתי, משום שבקואליציה היום אין גורם אחד שהוא בעל הבית. זה לא אומר שצריך להרים ידיים, אבל חייבים לנתח את המציאות ולהבין אותה, כי בסופו של דבר זה הבסיס לקבלת החלטות".
זוהר מצידו הודה כי לא צפה הצלחה לשיחות בבית הנשיא מלכתחילה. בריאיון הוא אמר כי "השיחות בסופו של דבר נועדו להרגיע את הקרע בעם. אני לא צפיתי להם הצלחה ואני גם עדיין לא צופה להם הצלחה, כי גם אם תהיה איזושהי הצלחה בשיחות האלה זה רק אם אנחנו נסכים לעקר 75%-85% מהרפורמה". הוא ציין כי כעת הסיכויים "קלושים": "אני חושש שזה המצב. אני חושש שזה גם לא היה בר סיכוי מההתחלה ובכל מקרה אני אומר שיש לנו הבטחה לציבור בוחרינו לקדם רפורמה".
זוהר התייחס גם ל"חבית הנפץ" - הרכב הוועדה - ואמר כי "ברור שנצטרך לעשות שינוי בהרכב הוועדה. יכול להיות שזה לא יהיה השינוי שרצינו, שזה לא יהיה בדיוק מה שחלמנו עליו. אוקיי? אבל שינוי מסוים אפשר לעשות וצריך לעשות".
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
סירבה לפרוש מהמרוץ, והביאה לדרמה גדולה בכנסת. גוטליב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ביום רביעי, נזכיר, התחוללה דרמה בכנסת סביב הבחירות החשאיות בכנסת לוועדה לבחירת שופטים - שאותן באופוזיציה סימנו כרגע קריטי שבו תיבחן מחויבות הקואליציה לפשרה סביב המהפכה המשפטית. לרוב נהוג שלוועדה נבחר נציג אחד מהקואליציה ונציג שני מהאופוזיציה, ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הזהירו כי הפרת הנוהג הזה ובחירת שני נציגי קואליציה תביא לפיצוץ השיחות. בבוקר רביעי פעל רה"מ נתניהו להסרת שאר מועמדי הקואליציה ולהשארת מועמד אחד שייבחר לצד נציגת האופוזיציה קארין אלהרר מיש עתיד. נציג הקואליציה היה אמור להיות לפי ההסכמים הקואליציוניים ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, אבל ח"כ טלי גוטליב מהליכוד סירבה לפרוש מהמרוץ – גם אחרי שיחה קשה עם רה"מ וצעקות לעברה בסיעה.
הפתרון שנתניהו בחר הוא דחיית הבחירות, על ידי הוראה להצביע נגד גוטליב ונגד אלהרר. הסיבה: לפי התקנון, במקרה כזה יש להצביע בעד או נגד שני המתמודדים - ואם יש רוב קולות לנגד אזי לא נבחר נציג - והבחירות החשאיות בכנסת מתקיימות מחדש תוך חודש. בקואליציה הסבירו שנתניהו נדרש לעשות זאת כדי להימנע מהפרת ההסכם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר – אבל ברקע עמד גם לחץ משר המשפטים יריב לוין, שדחיית הבחירות בכנסת יכולה להועיל לו, כיוון שעד הבחירות החוזרות ייערכו גם הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, שגם לה יש שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים – והקרב שם עשוי להשפיע על מאזן הכוחות העתידי.
באופוזיציה האשימו שמדובר בתרגיל פוליטי ובהפרת הסיכומים בבית הנשיא. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ איים בפיצוץ השיחות, אבל במקרה הוביל מאחורי הקלעים מהלך לגיוס תומכים מתוך הקואליציה. הדרמה של שעות הבוקר הייתה כאין וכאפס לעומת זאת של שעות אחר הצהריים. אחרי יותר משעתיים של ספירה ארוכה מאוד, שבמהלכה נתניהו שהה דווקא בנתב"ג, הכריז יו"ר הכנסת אמיר אוחנה על התוצאות המפתיעות - נציגת האופוזיציה אלהרר נבחרה ברוב של 58 קולות בעד לעומת 56 קולות נגד, כשהמשמעות היא שלפחות ארבעה חברי קואליציה תמכו במועמדותה. לעומתה, טלי גוטליב - היחידה מהקואליציה שהתמודדה - קיבלה 15 קולות בלבד ולא נבחרה. עם הישמע התוצאות, החלו חברים בקואליציה לתקוף את אותם "מורדים" - שזהותם אינה ידועה עקב ההצבעה החשאית.