נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ינחת היום (רביעי) בישראל ויחל את ביקורו המדיני בן השלושה ימים, כשהוא מלווה בכ-50 עובדי ממשל מהבית הלבן ומחלקת המדינה, כמו גם בעשרות רבות של מאבטחים, נהגים ואנשי מנהלה. בסך הכול במסגרת הביקור יגיעו לארץ כ-500 אמריקנים, בהם 120 עיתונאים - חלקם במטוס הנשיא והשאר בטיסה מוקדמת.
8 צפייה בגלריה
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
ביידן. יגיע לישראל עם הכוורת הצמודה
(צילום: AP)

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

האמריקנים הטיסו לאזור רכבת אווירית של ציוד שכולל כמה עשרות כלי רכב, ובהם שתי לימוזינות ה"ביסט" המפורסמות של נשיא ארה"ב - שלפי נוהלי האבטחה הוא נוסע אך ורק בתוכן - כמה מסוקים וציוד ביטחון ותקשורת בהיקף של עשרות טונות. מדובר בהפקה ענקית, כשהאמריקנים הקימו בישראל תשתית שלמה שתאפשר לנשיא להמשיך לנהל מכאן את ענייני אמריקה. הכירו את הכוורת של ביידן שתצטרף אליו לישראל.

8 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
הכי קרוב לביידן בנושאים המדיניים והביטחוניים. ג'ייק סאליבן
(צילום: AFP)
היועץ לביטחון לאומי: ג'ייק סאליבן, בסך הכול בן 45 אך נחשב לאדם הכי קרוב לביידן בנושאים המדיניים והביטחוניים. סאליבן, שנחשב לאיש מאוד מרשים ומוערך, הוא זה שסגר למעשה את כל פרטי ביקור ביידן בישראל ובעיקר ניהל את המגעים מאחורי הקלעים מול הסעודים והפלסטינים.
סאליבן, בוגר ייל ואוקספורד, נחשב לעילוי כבר בבית ספר וזכה באליפות הדיבייט. הוא היה יועץ בקמפיין של הילרי קלינטון לנשיאות ב-2016 ושימש כיועץ לביטחון לאומי של ביידן כשהיה סגנו של ברק אובמה. הוא שימש יועץ לממשל אובמה בנושא תכנית הגרעין האיראנית והיה חבר במשלחת האמריקנית להסכם הגרעין ב-2015. סאליבן משקיע בימים אלה מאמצים כדי לחזור להסכם, שממנו פרש הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ב-2018.
8 צפייה בגלריה
פסגת הנגב
פסגת הנגב
אנתוני בלינקן. ביקור שלישי בישראל
(צילום: לע"מ)
מזכיר המדינה: אנתוני בלינקן (60), יהודי שאביו החורג היה ניצול שואה, שימש כסגן מזכיר המדינה בתקופת אובמה. הוא קרוב לנשיא ביידן ומאוד מוערך על ידו. זהו הביקור השלישי של בלינקן בישראל מאז שנכנס לתפקידו - הפעם הראשונה הייתה במהלך מבצע "שומר חומות" בשנה שעברה, והפעם השנייה ב"פסגת הנגב" שנערכה בישראל במרץ האחרון. לפני בואו לארץ בלינקן הספיק עוד להגיע לביקור תנחומים ביפן בשליחות הנשיא ביידן, בעקבות ההתנקשות בחייו של ראש ממשלה לשעבר שינזו אבה, ומשם הוא טס לוושינגטון ויגיע לארץ על האייר פורס 1.
עם בלינקן יגיעו לישראל כמה אנשי ממשל נוספים ממשרדו, בהם תת מזכיר המדינה לעניינים כלכליים, חוזה פרננדז, ועוזרת מזכיר המדינה לנושא המזרח התיכון, ברברה ליף, שביקרה לאחרונה בישראל וברשות הפלסטינית כדי להתכונן לקראת ביקור הנשיא. ליף נכנסה פורמלית לתפקידה רק לפני כחודש לאחר הליך ממושך. היא מומחית למזרח תיכון, ולפני כן עבדה במועצה לביטחון לאומי. היא שימשה בעבר כשגרירת ארה"ב באיחוד האמירויות ושירתה בעבר גם בישראל, מצרים ותוניסיה. היא דוברת צרפתית, ערבית, איטלקית וסרבו-קרואטית. אם יש מישהו שבאחריותו להעמיק ולהרחיב את תהליך הנורמליזציה בין ישראל לשכנותיה - זאת היא.
8 צפייה בגלריה
המומחה מספר 1 של הבית הלבן למזרח התיכון. ברט מקגורק
המומחה מספר 1 של הבית הלבן למזרח התיכון. ברט מקגורק
המומחה מספר 1 של הבית הלבן למזרח התיכון. ברט מקגורק
(צילום: רויטרס)
יועץ הנשיא לענייני המזרח התיכון: ברט מקגורק (49), שמשמש גם כמתאם לנושא צפון אפריקה, הוא המומחה מספר 1 של הבית הלבן למזרח התיכון. הוא ביקר בסעודיה לפני כמה ימים כדי להכין את הפסגה בג'דה ולהעלות את צעדי הנורמליזציה האפשריים מול ישראל. הוא שימש גם כיועץ לנשיא טראמפ, ועצם השארתו בממשל החדש מעידה על המומחיות הרבה שלו בנושא. הוא הצטרף למועצה לביטחון לאומי כבר בימי ג'ורג' בוש הבן וייעץ בנושא המלחמה בעיראק. אחר כך עבד מקגורק עם אובמה והיה סגן עוזר מזכיר המדינה לנושא עיראק ואיראן. הוא עזב את תפקידו ב-2018 בעקבות החלטת טראמפ לסגת מסוריה.
8 צפייה בגלריה
אן נויברגר
אן נויברגר
יהודייה חרדית, ומומחית לסייבר וטכנולוגיות מתפתחות. אן נויברגר
(צילום: רויטרס)
סגנית היועץ לביטחון לאומי לנושא סייבר וטכנולוגיות מתפתחות: אן "חני" נויברגר (46), יהודייה חרדית ילידת ברוקלין, נחשבת לבכירה בממשל ומוערכת מאוד. בעבר היא הייתה מנהלת אבטחת הסייבר בסוכנות לביטחון לאומי בארה"ב ועבדה גם בפנטגון ובצי האמריקני. סבא וסבתא של נויברגר הם ניצולי שואה, והוריה, חסידי סאטמר, היו בין הנוסעים בטיסת אייר פראנס שנחטפה ונוסעיה חולצו במבצע יהונתן באנטבה. מבין שמונת הסבים והסבתות של הוריה, שבעה נרצחו באושוויץ ואחת שרדה, ומשפחתה היגרה מהונגריה לארה"ב אחרי השואה. נויברגר אמרה כי העובדה שמשפחתה עברה את השואה ואף שרדה את חטיפת המטוס סייעה לעצב את תפיסת עולמה. נויברגר דוברת עברית, יידיש, ערבית וצרפתית.
8 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין. נולד בישראל ושירת בצה"ל
(צילום: עמית שאבי)
יועץ מיוחד לנשיא בנושא ביטחון אנרגיה: עמוס הוכשטיין (49), שמשמש כשליח הנשיא לתיווך בין ישראל ללבנון על קביעת הגבולות הימיים, נולד בישראל להורים שעלו מארה"ב. הוא שירת בצה"ל בין השנים 1992 ל-1995 ואז עבר לוושינגטון ועבד בגבעת הקפיטול. הוא דובר עברית, ובעבר עבד גם עם הנשיא אובמה ומזכירת המדינה קלינטון, ואף היה יועץ לחברי קונגרס. הוא גם היה יועץ של ביידן כשהיה סגן הנשיא, ובאופן כללי עבד בממשל מ-2011 ועד 2017. הוכשטיין מגיע לישראל אחרי שביקר בלבנון, שם נרשמה התקדמות במשא ומתן על קביעת הגבולות הימיים. הוא ייפגש בישראל עם שרת האנרגיה קארין אלהרר וצוות המו"מ - ובישראל מקווים שתהיה פריצת דרך במגעים בחסות הנשיא ביידן.
8 צפייה בגלריה
קרין ז'אן פייר ה דוברת החדשה של הבית הלבן ארה"ב
קרין ז'אן פייר ה דוברת החדשה של הבית הלבן ארה"ב
הדוברת האפרו-אמריקנית הראשונה. קרין ז'אן-פייר
(צילום: EPA)
הדוברת של הנשיא: קרין ז'אן-פייר (45), הדוברת החדשה של ביידן שנכנסה לאחרונה לתפקיד במקום ג'ן סאקי, היא דוברת הנשיא האפרו-אמריקנית הראשונה. כמו כן, היא גם דוברת הנשיא הראשונה מקהילת הלהט"ב. בת הזוג שלה, סוזן מלבו, היא כתבת ב-CNN ולשתיים יש בת מאומצת. לפני כן היא שימשה כסגנית דובר הנשיא, ובעברה ניהלה קמפיינים פוליטיים והייתה פרשנית פוליטית בערוצי חדשות.
8 צפייה בגלריה
ניידס
ניידס
השגריר טום ניידס. בעל השפעה גדולה על ביידן
(צילום: AP)
שגריר ארה"ב בישראל: טום ניידס (61), איש עסקים המקורב לביידן ולבלינקן, שעבד במחלקת המדינה בתקופת ממשל אובמה. הוא היה מועמדה של הילרי קלינטון לתפקיד ראש הסגל בבית הלבן אם הייתה נבחרת לנשיאות ב-2016. כשהיה נער בן 15 התנדב בקיבוץ עין השופט, והוא נחשב למי שמאוד אוהב ומעריך את ישראל. הוא משקיע מאמצים רבים בנושא הפטור מוויזה לישראלים שרוצים לטוס לארה"ב. ניידס מתגורר בישראל לבדו כי אשתו, וירג'יניה קרפנטר, היא בכירה ב-CNN ומגיעה לעיתים לביקורים בארץ. ניידס "חורש את הארץ" בביקוריו ומעורה היטב במערכת הפוליטית הישראלית. יש לו השפעה גדולה על ביידן, וניתן לומר שבתקופתו שוקמו יחסי ישראל-ארה"ב מול המפלגה הדמוקרטית.
פורסם לראשונה: 23:21, 12.07.22