קבינט ניהול המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני התכנסו אמש (חמישי), ונדרשו לקבל החלטה דרמטית: האם להמשיך בפעולה ברפיח, או להתאים אותה לנוכח האיום של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להקפיא העברת פצצות כבדות לישראל. "זה פלונטר לא פשוט", אומרים בישראל.

צה"ל יציג בפני שני הפורומים כמה דרכי פעולה אפשריות להמשך המבצע ברפיח - חלקן רחבות וחלקן מוגבלות יותר. לפי האמירות של ביידן, ארצות הברית לא תעביר לישראל חימושים אם זו תתקוף באזורים צפופים. "אם צריך, נילחם בציפורניים", אמר על כך ראש הממשלה בנימין נתניהו.
עקב האיום של ביידן, אחת האפשרויות היא שישראל תתאים את התוכניות שלה לדרישות האמריקניות - כלומר, תחליט על פינוי אוכלוסייה ותאפשר כמה שבועות לפני תחילת הפעולה. זה עשוי לאפשר לאמריקנים להמשיך בסיוע. אפשרות נוספת היא שהאמריקנים יעבירו את החימושים אך יתנו את ההעברה בכך שישראל לא תשתמש בהם ברפיח.
לפי דיווחים, קבינט המלחמה צפוי לדון הן ברפיח - והן בכלכלת החימושים, מחשש שהאיום האמריקני יתממש. דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, נשאל במסיבת העיתונאים על החשש הזה וענה: "לצה"ל יש חימושים למשימות שהוא מתכנן וגם למשימות לרפיח יש לנו את מה שאנחנו נזקקים. גם כשיש מחלוקות בינינו לבין ארצות הברית אנחנו פותרים אותן בחדרים סגורים. אנחנו קשובים גם לאינטרסים של ארצות הברית וכך נמשיך לפעול".

בכירים בישראל אומרים כי האמירה של ביידן העבירה מסר גרוע למנהיג חמאס יחיא סינוואר, שפוגעת במשא ומתן לעסקת חטופים. לדבריהם, זה גם שולח מסר גרוע למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שמבין שאפשר לתקוף את ישראל - ואם ישראל תתקוף בחזרה האמריקנים יעצרו את ישראל. זה, לדעתם, גם משפיע על איראן שתגיע למסקנה שהיא יכולה לתקוף את ישראל ובמקסימום ארצות הברית תגן על ישראל כמו במתקפת הכטב"מים וטילי השיוט - אבל לא תאפשר לה לתקוף.
הממשל האמריקני אמור להודיע לקונגרס אם ישראל עומדת בדין הבינלאומי, מה שמאפשר העברת סיוע - ובישראל יש חשש שהממשל יתאים את המזכר שלהם לקונגרס כדי להגביל את ישראל ברפיח. מצד שני, אם הם יגידו לקונגרס שישראל עומדת בדין הבינלאומי זה עלול להקשות עליהם למנוע העברת חימושים.
בינתיים, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מקיים הידברות עם גורמים בכירים בממשל האמריקני בניסיון לסייע בפתרון משבר החימושים. לפיד אמר לאמריקנים כי הם יכולים לאשר את המשלוח ורק לסגור עם ישראל שהייעוד יהיה בתיאום איתם, אחרת הדבר יפגע בהרתעה בזירה הצפונית. גורמים בישראל אומרים כי הם חשים שהאמריקנים מחפשים דרך לרדת מהעץ וכי הופתעו מהתגובות הקשות בארה"ב ובישראל לדברים של ביידן.

באשר לעסקת החטופים, בישראל יש פסימיות. כל עוד ישראל לא משנה את המנדט של הצוות, וחמאס לא יורד מהדרישות שהציג ביום שני, קשה לראות פה התקרבות. גורם ישראלי אמר כי השיחות לא התפוצצו מסיבה פשוטה: הצדדים מעולם לא היו קרובים לעסקה.
מנגד, האמריקנים דווקא אופטימיים. "ההערכה שלנו היא שאפשר לסגור את הפערים", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי. "ראש ה-CIA ביל ברנס חשב שהטקסט קרוב מספיק שאפשר לסגור את הפערים. הפערים עוד לא נסגרו וברנס בדרך הביתה. זה לא אומר שאין שיחות מתמשכות ושאנו מאבדים תקווה. אנחנו עדיין מאמינים שיש דרך להתקדם. אבל זה יצריך מנהיגות משני הצדדים ואומץ מוסרי משני הצדדים לקבל את העסקה הזאת".
בתדרוך אמר קירבי כי ארה"ב "לא נטשה את ישראל". לדבריו, "הנשיא והצוות שלהם היו ברורים - אנחנו לא תומכים בפעולה קרקעית ברפיח, היכן שמיליון איש נמצאים ללא מקום בטוח ללכת אליו. הנשיא אמר את זה בצורה ישירה לראש הממשלה בנימין נתניהו והציע דרכים אלטרנטיביות להביס את חמאס בלי לבצע את הפעולה ברפיח. ביידן אמר שאם הפעולה תתבצע הוא לא יתמוך באספקת נשק. ישראל מבינה את זה מזה זמן".
פורסם לראשונה: 22:21, 09.05.24