העבריין ועורך הדין לשעבר גור פינקלשטיין - שנכלא על עבירות שונות ובהן קשירת קשר לרצח - הוא עד המדינה במשפטו של תת-אלוף (במיל') גל הירש בפרשת "דיפנסיב שילד". כך הותר הלילה (רביעי) לפרסום. פינקלשטיין היה עורך דינם של הירש ושל כמה משותפיו במסגרת עסקיהם לפני שנים רבות. הירש היה בשנת 2015 המועמד למפכ"ל של השר לביטחון פנים דאז גלעד ארדן, אבל מועמדותו הוסרה על רקע החשדות נגדו.
בפוסט שפרסם בפייסבוק, ובו קישר לכתבה ב-ynet, כתב הירש: "שנים ארוכות של מאבק על הסרת צו איסור הפרסום, ותוכלו כעת לראות ‏כמה רחוק הלכו כדי לנסות להפליל אותי, עד לאן הגיעו כדי להצדיק בדיעבד את סיכול המינוי שלי למפכ״ל משטרת ישראל".
בחודש שעבר החליט בית משפט השלום בתל אביב לאפשר את פרסום שמו של פינקלשטיין, אך הורה על עיכוב ביצוע למשך שלושה שבועות כדי לאפשר לפרקליטות לערער. הן הפרקליטות והן פינקלשטיין בחרו בסופו של דבר לא לערער. בנוסף הותרה לפרסום גם זהותו של עד מדינה נוסף בשם יוסי לירן, שהיה שותפם של המעורבים האחרים בפעילות בגאורגיה.
באוקטובר האחרון הוגש כתב אישום נגד הירש ושותפיו, עודד שכנאי, מיכאל בנימיני ויניב אדם, בגין עבירות מס במסגרת פרשת "דיפנסיב שילד". כתב האישום הוגש לאחר שבע שנות חקירה, וחשד לשוחד שהוסר. הפרקליטות גייסה את פינקלשטיין כעד המדינה בעקבות מסמכים שהביא ואשר הציגו את התנהלותם לכאורה של הנאשמים בפרשה. אלא שמדובר גם בעבריין מורשע, שלו סיפור פלילי יוצא דופן.
3 צפייה בגלריה
פינקלשטיין בבית המשפט, ב-2014
פינקלשטיין בבית המשפט, ב-2014
פינקלשטיין בבית המשפט, ב-2014
(צילום: מוטי קמחי)
לפינקלשטיין היה משרד עורכי דין מצליח בתל אביב. בשלב מסוים הוא הסתבך בחשדות פליליים והוגש נגדו כתב אישום חמור, בלתי נתפס כמעט למי שהיה עורך דין. כתב האישום כלל בין היתר סעיפים של מעורבות בקשר לניסיון רצח בן זוגה של גרושתו, מעורבות בקשר להצתת בניין הסיינטולוגיה בתל אביב ומעורבות בניסיון פגיעה במנהל האגף לרישוי ופיקוח על הבנייה בעיריית תל אביב, שוטה חובל. כתב האישום נגדו הוגש כמה שנים לאחר המעשים המיוחסים להירש ושותפיו ואין להם קשר למשפטו הקודם.
גם תוצאות המשפט של פינקלשטיין לא היו שגרתיות. תחילה הוא זוכה מחלק לא מבוטל מהאישומים שיוחסו לו, אבל ב-2014 הרשיע אותו בית המשפט המחוזי בתל אביב והוא נידון לשמונה שנות מאסר. הוא ערער לעליון וזוכה אך בזמן המעצר, כשהתנהל משפטו, ביצע שורה של עבירות בהן ניסיון לשדל לרצח עדי תביעה. בגין עבירות אלה, ב-2015 נגזרו עליו 5.5 שנות מאסר. הוא ריצה את עונשו ושוחרר.
ההרשעה שנותרה על כנה בעליון הייתה במסגרת פרשת "ייעוץ זוגי". שופט העליון לשעבר מני מזוז תיאר את השתלשלות החלטת העליון: נטען כי פינקלשטיין ניסה לשדל אסיר ששהה עמו בבית המעצר לרצוח את עד המדינה במשפטו באמצעות רעל ציאניד והביע נכונות לשלם בתמורה סכום נכבד לרוצח. אסיר שלישי ששהה עמו באגף והבחין בהתנהלות פינקלשטיין, הציע לעורך הדין לשעבר את שירותיו כמתווך לביצוע ההתנקשות.
3 צפייה בגלריה
גל הירש
גל הירש
הירש בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
במקביל, אותו אסיר מתווך פנה לרשויות שב"ס והמשטרה ויידע אותם בדבר תוכניותיו של פינקלשטיין. הם הנחו אותו לברר את כוונותיו ולהקליט אותו. בין השניים התקיימו כמה מפגשים, במהלכם ניסה פינקלשטיין לשדלו לרצוח אדם באמצעות מנת יתר של סמים. הוא הביע נכונות לשלם כל סכום עבור ביצוע העבירות. האסיר המתווך מסר לו את פרטיו של שוטר סמוי שהתחזה לרוצח שכיר ופינקלשטיין העביר את פרטיו לאביו לצורך תשלום המקדמה. בהמשך פגש אביו את השוטר הסמוי, מסר לו את סכום המקדמה ושוחח עמו על תוכנית הרצח, שסוכלה על ידי המשטרה.
בסופו של דבר הורשע פינקלשטיין בעבירות של קשירת קשר לרצח, ניסיון שידול לרצח, שיבוש מהלכי משפט, ניסיון לשידול לחבלה בכוונה מחמירה, עבירות נשק והדחה בעדות.
שופט העליון יצחק עמית כתב כי "פינקלשטיין הוכיח במעשיו כי הוא חם-מזג, שאין עליו מוראה של מלכות והוא נכון לעשות כל דבר כדי לשבש הליכי משפט אף מתוך כתלי בית המעצר. צא ולמד כי ניסה לשדל אסיר אחר לרצוח את עד המדינה באמצעות רעל, היה נכון לשלם 70 אלף שקלים לטובת רציחת אדם, ובפועל שילם, באמצעות אביו 5,000 דולר כמקדמה עבור המעשה, לאחר שהובהר לו כי עם ביצוע המקדמה לא יוכל לחזור בו מהזמנת הרצח. המערער ביקש לרצוח אדם נוסף ו'גילה התעניינות' גם באפשרות לחבול באדם שלישי. המערער שילם 100 אלף על מנת להדיח עדים במשפטו".
השופט הסביר שהוא מתחשב בו: "הוא טען שוב ושוב לחפותו וכי 'תפרו לו תיק'. אף לא ניתן להתעלם כי בסופו של יום, המערער זוכה מכל האישומים שיוחסו לו, עובר למעצרו, ומכאן תחושות הזעם והעוול שחש במהלך מעצרו".

לפי כתב האישום נגד הירש ושותפיו, בין השנים 2009-2007 פעלו הארבעה כשותפים במתן שירות למשרד ההגנה בגיאורגיה ובמקומות אחרים במסגרת מערך חברות שבשליטתם, כל אחד לפי חלקו. בין היתר פעלו במסגרת חברת "דיפנסיב שילד ישראל בע"מ", שהוקמה בישראל, כמו גם בחברות שהוקמו בגיאורגיה וחברות שהוקמו באיי הבתולה הבריטיים. הארבעה עבדו מול משרד ההגנה בגאורגיה בייעוץ ביטחוני, אימון צבאי ותיווך בעסקאות למכירת ציוד צבאי.
מפעילותם העסקית, לפי האישום, היו לארבעה הכנסות המצטברות להיקפים של מיליוני שקלים שזרמו לחשבונות של החברות. את הרווחים חילקו ביניהם בהעברות אל חשבונותיהם האישיים ולחשבונות של חברות זרות נוספות שבשליטתם, שנמצאים בבנקים זרים. כמו כן, הנאשמים העבירו כספים בין חשבונותיהם האישיים וחשבונות החברות שבשליטתם לבין עצמם. בפרקליטות טענו כי מערך כה מורכב ומסועף נועד, בין היתר, כדי לסייע לנאשמים לקבל את הכספים ולסייע להם להעלים את הכנסותיהם וכך לחמוק מתשלום מס עליהן. אחד מהנאשמים, יניב אדם, הגיע להסדר טיעון והורשע בעבירות מס, שבגינן ירצה שישה חודשי עבודות שירות וישלם קנס בסך 100 אלף שקל. המשפט, נציין, נמצא בתחילתו.
עורכי הדין נבות תל-צור, טל שפירא, גיורא אדרת ודן אלדד מסרו מטעמו של הירש: "ניסיון המדינה למנוע לאורך זמן רב את פרסום שמו של עד המדינה, במטרה להסתיר מהציבור את המחדל שנעשה ולהימנע ממבוכה קשה, נדחה בהחלטה חריפה ומנומקת של בית המשפט. לא מדובר בעבריין שביצע עבירות 'יחד' עם גל הירש, אלא בעבריין כבד שהורשע בתיק פשע חמור, לפני וללא קשר לתיק של גל הירש. את העבירות החמורות האלה ביצע גור פינקלשטיין מתוך כותלי הכלא בעודו עצור במהלך חקירה שנוהלה נגדו ונגד אחרים. ההחלטה מלמדת על להיטות יתר ושיקול דעת לקוי של המדינה למצוא בכל מחיר ראיות נגד הירש, תוך חריגה בוטה מהנהלים שנקבעו בקשר עם גיוס עדי מדינה, שכן העבירות שבהן הורשע גור פינקלשטיין מנויות בנהלי הפרקליטות כעבירות פוסלות אדם מסוגו לשמש כעד מדינה".
3 צפייה בגלריה
עורך דין נבות תל צור טל שפירא גיורא אדרת
עורך דין נבות תל צור טל שפירא גיורא אדרת
עורכי הדין נבות תל צור, טל שפירא, גיורא אדרת ודן אלדד
(צילום: צביקה גולדשטיין, יואב דודקביץ, שאול גולן, משרד המשפטים)
עו"ד פיני פישלר, סנגורו של פינקלשטיין, הגיב: "עד המדינה טוען בתוקף כי מטרת הבקשה להסיר את צו איסור הפרסום על שמו היא להסיט את תשומת הלב הציבורית מחומרת המעשים המיוחסים באישום נגד גל הירש ואחרים. הכול במטרה מכוונת לסנוור את עיני הציבור ולהכפיש את עד המדינה. את עדותו המפורטת ישמיע העד בבוא היום, ללא חשש. רק אז יוכל הציבור לקבל את התמונה המלאה ולשפוט בעצמו. עד המדינה זוכה בעליון מכל סעיף שיוחס לו באישום המקורי. וגם האישום שנגע לעת מעצרו נגוע בכשלים חמורים, תוך הדחת עד המדינה על ידי 'סוכן מדיח'. פינקלשטיין במצוקתו אז חש מאוים תקופה ארוכה על ידי המשטרה והפרקליטות, וראה צורך להגן על משפחתו שנרדפה. בנסיבות אלו אם עשה טעויות, הדבר נגרם רק בשל מצוקתו הקשה והוא שילם על כך מחיר כבד. לעניין פרשת גל הירש אין באפשרותו להתייחס לעדותו, אך אין בפעילותו דבר שאינו כשר. הוא סייע לחברה בפעילות משפטית".
מהפרקליטות נמסר: "עד המדינה שאת זהותו ביקשו לפרסם היה עורך דינם של הנאשמים, והם שבחרו בו כמייצגם בפעילותם העסקית בגיאורגיה. עד המדינה פתח עבור הנאשמים חברות זרות, אשר על פי האישום לא הייתה להן פעילות עסקית ממשית, והן נועדו בעיקר להחזקת חשבונות בנק לצורך קבלת חלקם ברווחי הפעילות בגאורגיה, באופן שסייע להם להתחמק מתשלום מס בישראל. עדי מדינה מעצם טיבם לעולם הם חלק מהמעגל העברייני, ממילא בית המשפט יהיה חשוף למעשיו, וליבת התמריץ לחתימת הסכם עד המדינה עמו הייתה יכולתו לספק ראיות חפציות מזמן אמת. כמו כן, הפרקליטות דוחה את הטענות כי גיוסו של עד המדינה היה 'פסול ובניגוד לכללים'. ככל שהן יעלו, הן יידונו במסגרת ההליך".
פורסם לראשונה: 23:59, 06.09.22