המשבר המדיני בין רוסיה לישראל נמשך וראש הממשלה יאיר לפיד אף כינס אתמול (ראשון) דיון שבו דובר על צעדי גומלין שישראל יכולה לנקוט אם מוסקבה תממש את האיום שלה – ותביא לסגירת משרדי הסוכנות היהודית במדינה. צבי מגן, דיפלומט שכיהן כשגריר ישראל ברוסיה ובאוקראינה בשנות ה-90, התייחס היום לאולפן ynet למשבר ואמר כי לדעתו "העברת המסרים בנוגע לסוכנות נועדה ליצור אווירה של מתח ועימות, אבל בסוף מדובר בלחצים רטוריים. רוסיה לא רוצה להביא את המשבר לסף כי גם היא תיפגע".
מגן הוסיף כי "היחסים בין המדינות עדיין חיוביים, ובסוריה עדיין יש שיתוף פעולה מלא ברגע הזה. כל הדיבורים האלה לא נוגעים בדברים האמיתיים". עם זאת, הוא ציין: "לך תדע לאן המשבר הזה יכול להוביל. אני מקווה שהוא יסתיים בקול תרועה קטן".
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"היחסים בין המדינות עדיין חיוביים". לפיד ופוטין
(צילום: מארק ישראל סלם, AP)
7 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
האם הסוכנות ידעה על האזהרות הרוסיות לפני כשנה? משרדי הסוכנות היהודית במוסקבה
(צילום: רויטרס)
גורמים מדיניים בישראל אמרו כי הסוכנות היהודית קיבלה איתותים ראשונים מהממשל הרוסי כבר לפני שנה בנוגע לסגירתה, אך לא עדכנו את הגורמים המדיניים שיכלו לנסות ולטפל בסוגיה. על כך, אמר השגריר לשעבר כי "הרוסים לאורך כל הדרך לא אהבו את מה שעושה הסוכנות, אבל היא בכל זאת פועלת ברוסיה יותר מ-30 שנה, וזו אף פעם לא הייתה סיבה להחמרת היחסים. אני חושב שהבעיה של מוסקבה כרגע היא מדינית מול ישראל".
גם השר לשעבר נתן שרנסקי, שכיהן כיו"ר הסוכנות היהודית במשך תשע שנים, אמר באולפן ynet כי "לפוטין אין שום בעיה עם הסוכנות. כבר לפני שמונה שנים, כשהעבירו ברוסיה חוקים שקבעו שכל ארגון שמקבל מימון מחוץ למדינה צריך להיות מוגדר סוכן זר ונאסר עליו לאסוף מידע על אזרחי המדינה, פוטין אמר כי לסוכנות 'אין מה לדאוג'".
7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
"המשטר באיראן בא בטענות לרוסיה על היחס שלה לישראל". פוטין ונשיא איראן איברהים ראיסי, שבוע שעבר
(צילום: AP )
כששרנסקי נשאל מדוע הוא חושב שרוסיה החליטה לעורר את המשבר בנוגע לסוכנות דווקא עכשיו, אמר: "היא מנסה ללחוץ על כל מי שרק אפשר כדי לפגוע בחרם שהעולם המערבי הטיל עליה". הוא ציין כי "רוסיה מאוד מבודדת בגלל ההתקפה הברברית שלה על אוקראינה, ולמרות שהביקורת של ישראל עליה מאוד חלשה, היא עדיין מנסה לבדוק האם אפשר ללחוץ גם עלינו".
על הסברה כי האיומים בסגירת הסוכנות מגיעים כמעין נקמה של הקרמלין על הקו הנוקשה שלפיד נקט עוד כשכיהן כשר חוץ בלבד בנוגע לפלישה הרוסית לאוקראינה, מגן אמר כי "זו לא הסיבה, הרוסים מכוונים לדברים יותר גדולים". שרנסקי חיזק את דבריו של מגן, והוסיף: "אני מברך את לפיד על זה שהוא הוציא את ישראל מבושה עולמית. אנחנו לא יכולים להגיד 'זה רק גשם' בזמן שכל העולם נדהם מפשעי המלחמה של רוסיה".
7 צפייה בגלריה
נתן שרנסקי
נתן שרנסקי
"לפיד הוציא את ישראל מבושה עולמית". שרנסקי
(צילום: AP)
בין "הדברים הגדולים" שאליהם מגן מכוון נמצאת גם התחממות היחסים בין מוסקבה לטהרן, שהגיעה לשיאה בביקור של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באיראן בשבוע שעבר. בהקשר הזה, מגן אמר כי "יש יחסים חדשים ומיוחדים של רוסיה עם איראן, בניסיון לייצר חזית מול האמריקנים. מסיבה זו, פוטין חייב להציג יחסים פחות טובים עם ישראל. המשטר בטהרן תמיד בא בטענות ליחס של מוסקבה לישראל, ועל כך שהיא מאפשרת תקיפות ישראליות בסוריה, וכרגע איראן פשוט יותר חשובה לפוטין מאשר ישראל".
מגן הזכיר כי "המשבר מול מוסקבה נמשך כבר הרבה זמן. האירוע של הסוכנות הוא רק אחד מהצעדים האנטישמיים שרוסיה נקטה בחודשים האחרונים". אחת הדוגמאות למתחים בין המדינה שאליהן מגן התייחס היא דבריו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב לפני כשלושה חודשים בנוגע לאפשרות שהיטלר היה יהודי.
7 צפייה בגלריה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ביקור ב סרביה בוטל מדינות סגרו מרחב אווירי
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ביקור ב סרביה בוטל מדינות סגרו מרחב אווירי
"רוסיה נקטה צעדים אנטישמיים". שר החוץ הרוסי לברוב
(צילום: AFP)
לברוב צוטט בתקשורת האיטלקית בהתייחסות למוצאו היהודי של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי באומרו: "זלנסקי? האנטישמים הכי גדולים הם יהודים, אפילו היטלר היה ממוצא יהודי". כמה ימים לאחר פרסום הדברים, נמסר מלשכתו של ראש הממשלה בנט כי פוטין התנצל בפניו על דבריו של לברוב.
בנוגע לפעילות הסוכנות היהודית, מגן אמר כי "לא רק ישראל מתעסקת בנושאים של הגירה ועידוד אוכלוסייה. בסופו של דבר, גם אם מוסקבה לא אוהבת את זה, זה משחק מקובל בזירה הבינלאומית. גם רוסיה עושה את זה".
בהקשר הזה, אחד מצעדי התגמול שהוצעו אתמול בדיון הוא פגיעה במרכז התרבות הרוסי ברחוב גאולה בתל אביב. בעבר הועלו נגד המרכז הזה טענות שהוא פועל לשכנע עולים מרוסיה לחזור לארצם. גורם ישראלי אמר שהשר זאב אלקין שהעלה את ההצעה הזו רק רצה לשקול "רעיונות יצירתיים" ונתן את מרכז התרבות כדוגמה, אך הנושא לא נמצא באמת על השולחן.
7 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
אלקין. הציע לפגוע במרכז התרבות הרוסי בתל אביב בתגובה לסגירת הסוכנות
(צילום: עמית שאבי)
נושא נוסף שהועלה בדיון הוא סוגיית חצר אלכסנדר שפוטין מבקש שישראל תעביר לבעלות רוסיה - כפי שהבטיח לו נתניהו בעת שחרורה של נעמה יששכר. גורם ישראלי אמר כי בדיון עלו יותר "גזרים" מ"מקלות" וכי בסופו של דבר "איש לא מבין באמת מה פוטין רוצה מאיתנו".
המתיחות האחרונה בין שתי המדינות החלה לאחר שסוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי משרד המשפטים במוסקבה דורש להפסיק את פעילות הסוכנות במדינה. על פי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס, דרישת משרד המשפטים, שהוגשה לבית המשפט המחוזי במוסקבה, קשורה ל"הפרות לא מוגדרות של החוק הרוסי".
7 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
(צילום: רויטרס)
בינתיים, אמש בוטלה פעם נוספת יציאת המשלחת המשפטית הישראלית למוסקבה. היא הייתה אמורה להמריא כבר אתמול לפנות בוקר אך לא קיבלה ויזה. המשלחת ממתינה לאישור הרוסים, שמתמהמה, ובשלב זה לא בטוח שהביקור ייצא לפועל.
המשלחת אמורה לטוס למוסקבה כדי לנסות לשכנע את הרוסים לאפשר את המשך פעילות הסוכנות היהודית במדינה, לקראת דיון בנושא שצפוי להתקיים בהמשך השבוע בבית משפט במוסקבה. הרוסים משדרים מסר כי הם אינם מתכוונים להתערב בגלל שההליך נמצא בבית המשפט.
בסוכנות שקלו להפסיק בעצמם את הפעילות בתחילת החודש, לאחר שהממשל הרוסי דרש לקבל מידע על יהודים שרוצים לעלות ארצה. גורם ישראלי אמר שסגירת משרדי הסוכנות ברוסיה תפגע קשות בחינוך היהודי במדינה.
מהסוכנות היהודית נמסר: "היחסים עם השלטונות הרוסיים נוהלו באופן מסודר, תקין וקורקטי בכל הדרגים. מעולם לא התקבלה אזהרה על פגיעה אפשרית, כפי שנרמז בידיעה, אלא להיפך. השגריר הרוסי בישראל נהג בידידות רבה כלפי הסוכנות בכל השנים האחרונות".