6,391 ישראלים אובחנו מאז חצות כחיוביים לקורונה, כך עולה מנתוני משרד הבריאות שהתפרסמו הערב (שני). עד כה פוענחו כ-117 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על כ-5.7% - אחוז גבוה יותר מזה של אתמול. מהנתונים עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,120 חולי קורונה, 684 מהם במצב קשה. 433 מהחולים הקשים לא התחסנו בכלל, 169 התחסנו בשני חיסונים ו-59 חוסנו בשלוש מנות.

הגל הרביעי - כתבות נוספות

3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בביה"ח הדסה עין כרם
מחלקת קורונה בביה"ח הדסה עין כרם
מחלקת הקורונה בהדסה עין כרם
(צילום: דוברות הדסה)
בקרב בני 30 ומטה, מתוך 20 החולים הקשים, 18 אינם מחוסנים. בקבוצת הגיל 30 עד 39 יש 41 חולים קשים, ו-37 מהם לא מחוסנים כלל. בקבוצת הגיל 40 עד 49 יש 76 חולים קשים, 59 מהם לא הגיעו להתחסן בכלל ובגילים 50 עד 59 – מתוך 118 חולים קשים, 75 לא התחסנו.
בקרב בני 60 ומעלה, שם שיעור המתחסנים גבוה מאוד, 240 מהחולים הקשים אינם מחוסנים, 113 מחוסנים בשתי מנות ו-49 קיבלו את מנת הדחף. בשיעור החולים הקשים ל-100 אלף תושבים עולה כי הסיכוי לפתח מחלה קשה בקרב בני 60 ומעלה גבוה פי 37 לאלו שאינם מחוסנים, לעומת אלו שהתחסנו בשלוש מנות של החיסון. עם זאת, לגבי כמה עשרות חולים קשים לא התקבלו נתונים.
עוד עולה מנתוני משרד הבריאות כי 186 מהחולים הקשים מחוברים למכונות הנשמה. מדובר בנתון הקרוב למספר השיא בגל הרביעי. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 7,406 חולי קורונה. חמישה מהם היום. מאז תחילת החודש נפטרו בישראל 310 חולי קורונה. מבין 20 הנפטרים החודש שטרם מלאו להם 60, 15 מהם לא התחסנו כלל וחמישה קיבלו שתי מנות חיסון. אף אחד מהנפטרים בקבוצת גיל זו החודש - לא קיבל שלוש מנות חיסון.

בידוד רביעי לילדים, בתוך חודש וחצי: "זה כבר הדיפולט"

150 אלף תלמידים נאלצו להישאר בבית גם היום - כמעט 42 אלף מהתלמידים הם חולי קורונה, 108 אלף נשלחו לבידוד לאחר שהיו במגע עם חולה בנגיף. נטל הבידודים הזה נופל על ההורים, ובריאיון הבוקר באולפן ynet סיפרו שתי אימהות על הקושי הרב. סיון סגל-דובסון, אם לשלושה משפיים, סיפרה כי היא נמצאת כעת עם ילדיה בבידוד ה-11 במספר שלהם, והרביעי בתוך חודש וחצי בלבד. כעת הבן הגדול שלה נמצא בבידוד, ושאר הילדים כן יכולים ללכת לבית הספר: "הפגיעה החברתית גדולה מדי, כי הם בילו כל כך הרבה בשנה האחרונה בלימודים בזום".

לדבריה, במהלך הבידודים השונים שחוו, ילדיה לא למדו "שום דבר". היא נאלצת להפריד בין הילדים בתוך הבית, במה שהיא מכנה "מלחמה" ממש, על מנת למנוע מצב שבו כל השלושה יהיו מבודדים יחדיו. "מה שעצוב זה קודם כל שהילדים כבר מתורגלים לבידודים, זה פשוט אבסורד. אתה מבין? זה כאילו כבר הדיפולט, אין פה איזו אמירה חדשנית, 'נכנסים לבידוד'. הרבה פעמים זה מתחיל בבכי שהם לא רוצים להיות בבידוד. היתרון הגדול שלנו שאנחנו חיים בקיבוץ אז אנחנו בערב לוקחים את הילדים לשדות, אז לפחות הם לא כלואים בבית 24/7".
רעות סיטון, אם לשניים מכפר יונה, סיפרה בריאיון לאולפן ynet כי כבר ביום השלישי של שנת הלימודים, ב-3 בספטמבר, קיבלה בתה הקטנה הודעה שהגן נכנס לבידוד, בגלל ילדה מאומתת שהייתה שם. גם היא נאלצה להפריד בין שתי בנותיה, על מנת שלא להכניס את הבת הגדולה לבידוד: "עוד פעם עברנו את הערב חג לבד, אני והקטנה לא היינו עם שאר המשפחה". כעת, היא אומרת, היא החליטה שלא שלוח את הילדים לבית הספר עד סיום חופשת סוכות: "הבנו בעצם שזה לא ייגמר, הגדולה תחזור לבית הספר לעוד ועוד בידוד, ובסך הכול יש מעט ימי לימודים במהלך החגים".
3 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
תלמידים בבית ספר בירושלים. כ-150 אלף בבית
(צילום: AFP )
סיטון מתחה ביקורת על מתווה החינוך: "במתווה הנוכחי אני לא רואה מצב שנצליח לקיים איזושהי שנה יציבה לילדים. אם ילד מגיע לבית ספר, אין שום חובת בדיקה. האמא (של הילדה) שהכניסה אותנו לבידוד מאחר שלא הייתה חובת בדיקה לא נבדקה בבדיקה מהירה לפני שהתחילה השנה. במצב הזה, אנחנו יכולים לעבור מבידוד לבידוד לבידוד, ואי-אפשר לקיים ככה את השנה. התוכנית חייבת להשתנות".

ד"ר אלרעי-פרייס: אחד מכל 20 נערים שנדבק - סובל מתסמינים ממושכים

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות חשפה הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי במחקר שערך משרד הבריאות עלה שאחד מכל 20 ילדים ונערים בגילי 18-12 שנדבק בקורונה סובל מתסמינים של "לונג קוביד" – מבעיות שינה, דרך בעיות זיכרון ועד חוסר ריכוז שנמשכים לאורך תקופה ארוכה. "לא הייתי ממליצה לאף הורה להדביק את הילד שלו בכוונה. אנחנו לא יודעים מה הסכנה בעוד שנים", היא אמרה בעקבות הפרסום הבוקר ב"ידיעות אחרונות", ולקראת פרסום תוצאות המחקר, ייתכן שבהמשך היום.
3 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי-פרייס
ד"ר שרון אלרעי-פרייס
"לא ממליצה להדביק את הילדים בכוונה". ד"ר שרון אלרעי-פרייס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אלרעי-פרייס קראה להימנע מתפילות בבתי כנסת סגורים ביום כיפור ככל האפשר. "מזג האוויר הוא טוב, ואפשרי לשמחתנו להתפלל בחוץ. אני לא יכולה להגיד לאנשים שהתפילה בבתי הכנסת חשובה להם לא ללכת, אבל כן קוראת להתפלל בחוץ – זה לא מפחית מעוצמת התפילה בעיניי", אמרה.
היא הוסיפה שהיא לא מופתעת מכך שנתוני התחלואה גבוהים בימים אלה. "אנחנו יודעים שהילדים הם בערך מחצית מהתחלואה. כל פעם שפתחנו את מערכת החינוך והייתה תחלואה בקהילה – בתי הספר היו הראי שלהם", היא הסבירה. "הייתה לנו אמירה ערכית שהחינוך חשוב ובראש סדר העדיפויות. לא יכול להיות שמאפשרים פאנג'ויה, הופעות גדולות ואצטדיונים גדולים. אנחנו נמצאים במצב קשה להגדרה פשוטה, אבל יש בלימה בגל הרביעי מבחינת תחלואת החולים קשה. אין עדיין ירידה משמעותית. שני שלישים מהחולים קשה החדשים אינם מחוסנים, ואנחנו רואים גם עלייה במספר החולים שמחוברים למכונת אקמו – היום זה 30 חולים, ו-87% מהם צעירים לא מחוסנים. עדיין לא סיימנו את הגל הרביעי".
אטילה שומפלבי וניר (שוקו) כהן השתתפו בהכנת הכתבה