ארצות הברית שוקלת להציב מלחים חמושים ונחתים על ספינות מסחריות ששטות דרך מצר הורמוז במפרץ הפרסי, שבו עוברת כחמישית מאספקת הנפט העולמית. כך אמרו שני גורמים אמריקנים על רקע ניסיונותיה של איראן לתפוס ספינות במים בינלאומיים. מאז 2019 תפסה איראן מספר ספינות בפתח הצר של המפרץ הפרסי אל האוקיינוס ההודי כחלק ממאמציה להפעיל לחץ על המערב במשא ומתן על הסכם הגרעין. הצבת חיילים אמריקנים על ספינות מסחריות עלולה להרתיע את איראן מלתפוס את כלי השיט - או להסלים עוד יותר את המתיחות באזור.
4 צפייה בגלריה
חיילים איראנים במצר הורמוז באפריל 2019
חיילים איראנים במצר הורמוז באפריל 2019
ספינה של הצי האיראני במצר הורמוז ב-2019, ארכיון. חשש שטהרן תנסה להשתלט על ספינות
(צילום: AFP)
הפנטגון שלח בחודש שעבר מטוסי F-35 ו-F-16 וספינת קרב למזרח התיכון כדי לפקח על נתיבי מים מרכזיים בעקבות מקרים שבהם כוחות איראניים תפסו והטרידו כלי שיט מסחריים באזור. תגבור הכוחות האמריקני משך את תשומת הלב של איראן, שהעבירה מסר לשכנותיה כי "האזור איננו זקוק לזרים שיספקו ביטחון".
בחודש מאי האחרון הודיע הבית הלבן שממשלו של הנשיא ג'ו ביידן יבצע צעדים נוספים באזור, אך לא פירט אז מה הם כוללים. גורם המעורה בנושא, שדיבר בעילום שם עם סוכנות הידיעות רויטרס, אמר כי צבא ארה"ב כבר אימן כמה נחתים במזרח התיכון לקראת הצבתם על כלי השיט. עוד ציין הגורם כי בסופו של דבר ההחלטה אם להציב חיילים שיסייעו לספינות במסען במצר הורמוז היא של החברות שברשותן נמצאים כלי השיט - מסע שבחלקו יכול להיות מסוכן, במיוחד באזור המצר.
4 צפייה בגלריה
כלי שיט לא מאויש סירה רובוטית רובוט ימי של הצי האמריקני ארה"ב באזור המפרץ הפרסי ארכיון
כלי שיט לא מאויש סירה רובוטית רובוט ימי של הצי האמריקני ארה"ב באזור המפרץ הפרסי ארכיון
כוחות אמריקניים במפרץ. ארכיון
(צילום: הצי האמריקני)
בחודש שעבר ארה"ב הודיעה כי מנעה מאיראן להשתלט על שתי מכליות נפט ששטו במים בינלאומיים במפרץ הפרסי. בהודעה שפרסם הצי האמריקני נמסר כי הצי האיראני פתח באש לעבר אחת המכליות, אבל בשני המקרים האיראנים נסוגו כשהספינות האמריקניות נענו לקריאות המצוקה ששיגרו הספינות המסחריות. טהרן טענה אז כי יש לה צו מבית משפט איראני שמאפשר לתפוס את המכליות במצר הורמוז שנמצא בין איראן לעומאן.
מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018, והתגובה האיראנית שכללה העשרת אורניום משמעותית – גברה המתיחות באזור, ונרשמו שלל תקריות שבהן נפגעו ספינות מסחריות, כשפעמים רבות הופנתה האצבע המאשימה כלפי איראן. היחסים בין המערב לטהרן הידרדרו בשנה האחרונה, מה שהוביל את וושינגטון ובעלות בריתה לחפש דרכים להוריד את רמת המתיחות ולהטיל מגבלות מסוימות בנושא הגרעין.
4 צפייה בגלריה
מכלית נפט Richmond Voyager שעליה איראן פתחה באש לפי ארה"ב בתקרית שאירעה ב המפרץ הפרסי
מכלית נפט Richmond Voyager שעליה איראן פתחה באש לפי ארה"ב בתקרית שאירעה ב המפרץ הפרסי
מכלית הנפט שאותה תקפה בעבר איראן. ארכיון
הגורמים הרשמיים מסרו מעט מאוד פרטים על המהלך, שמגיע בזמן שאלפי נחתים ומלחים נמצאים בדרכם למפרץ הפרסי - מה שיאפשר תגובה מהירה לכל פרובוקציה איראנית. גורמים אמריקנים שדיברו בעילום שם עם סוכנות הידיעות AP הדגישו כי עדיין לא התקבלה החלטה סופית וכי נמשכים הדיונים בנושא בין גורמים בצבא ארה"ב לבעלות בריתה הערביות באזור המפרץ.
לדברי הגורמים, החיילים החמושים יספקו את האבטחה רק לפי בקשת כלי השיט, וכל בקשה כזו תדרוש את אישורה של המדינה שדגלה מונף על הספינה והמדינה שבה רשום בעליה.
דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי הדגיש בשיחה עם עיתונאים את חשיבות המצר ואת החששות של ארה"ב מהטרדות איראניות כלפי כלי שיט באזור. "מצר הורמוז הוא נתיב ימי חיוני שיש לו השפעה עצומה על הסחר הימי ברחבי העולם", אמר קירבי. "זו נקודת חנק קריטית, וראינו איומים מצד איראן שרוצה להשפיע עליה".