ארה"ב הודיעה אחר הצהריים (יום ד') כי מנעה מאיראן להשתלט על שתי מכליות נפט ששטו במים בינלאומיים במפרץ הפרסי. בהודעה שפרסם הצי האמריקני נמסר כי הצי האיראני פתח באש לעבר אחת המכליות, אבל בשני המקרים האיראנים נסוגו כאשר הספינות האמריקניות נענו לקריאות המצוקה ששיגרו הספינות המסחריות.
6 צפייה בגלריה
חיילים איראנים במצר הורמוז באפריל 2019
חיילים איראנים במצר הורמוז באפריל 2019
ספינה של הצי האיראני במצר הורמוז, ארכיון. טהרן שוב מנסה להשתלט על מכליות
(צילום: AFP)
לדברי הצי האמריקני איראן ניסתה להשתלט על המכליות סמוך למצר הורמוז, בין איראן עצמה לעומאן. "הצי האיראני ניסה להשתלט על שתי מכליות שעברו באופן חוקי במים בינלאומיים", מסר דובר הצי החמישי של ארה"ב, טים הוקינס. "הצי האמריקני הגיב מיד וסיכל את ניסיונות ההשתלטות הללו", הוסיף מבלי לפרט כיצד בדיוק. הוא ציין כי האיראנים פתחו באש לעבר המכלית השנייה שעליה ניסו להשתלט, אך הדגיש כי לא היו נפגעים מהירי וכי הוא לא גרם לנזק משמעותי.
הודעת הצי האמריקני הגיעה זמן קצר אחרי שהצי הבריטי דיווח גם הוא על ירי לעבר מכלית במפרץ, מבלי לנקוב בזהות המדינה שהייתה אחראית למתקפה. אחר הצהריים הודיע תאגיד שברון האמריקני כי מכלית הנפט שנורתה מופעלת על ידו, וכי הצוות של הספינה לא נפגע ובטוח. המכלית, Richmond Voyager, נושאת את דגל איי באהמה, ולפי דיווחים עשתה את דרכה מאיחוד האמירויות לסינגפור. גם אחרי התקרית המשיכה במסלול שלה, במים הטריטוריאליים של עומאן.
המפרץ הפרסי והפתח הצר שלו אל האוקיינוס ההודי, מצר הורמוז, הינם נתיבים ימיים קריטיים שדרכם עוברת חמישית מאספקת הנפט העולמית. מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018 – והתגובה האיראנית בדמות הפרת ההסכם והעשרת אורניום נרחבת – גברה באזור המתיחות, ונרשמו שלל תקריות שבהן נפגעו ספינות סוחר שונות, כשפעמים רבות האצבע המאשימה הופנתה לאיראן.
6 צפייה בגלריה
מכלית נפט Richmond Voyager שעליה איראן פתחה באש לפי ארה"ב בתקרית שאירעה ב המפרץ הפרסי
מכלית נפט Richmond Voyager שעליה איראן פתחה באש לפי ארה"ב בתקרית שאירעה ב המפרץ הפרסי
מכלית הנפט Richmond Voyager שעליה איראן פתחה באש. "לא נגרם נזק משמעותי, היא המשיכה במסלולה"
6 צפייה בגלריה
כלי שיט לא מאויש סירה רובוטית רובוט ימי של הצי האמריקני ארה"ב באזור המפרץ הפרסי ארכיון
כלי שיט לא מאויש סירה רובוטית רובוט ימי של הצי האמריקני ארה"ב באזור המפרץ הפרסי ארכיון
כוחות אמריקניים במפרץ, ארכיון. הצי נענה לקריאות המצוקה, וסיכל את ניסיונות ההשתלטות
(צילום: הצי האמריקני)
התקריות הללו עוררו חשש מצד בעלות בריתה של ארה"ב במפרץ, בראשן סעודיה ואיחוד האמירויות, וכעת נראה שהן נמשכות חרף ההתקרבות בינן לבין איראן בחודשים האחרונים, התקרבות שהגיעה לשיאה בהסכם לחידוש היחסים בין ריאד לטהרן אחרי שבע שנות נתק ביניהן. אחד הגורמים לפי הדיווחים להתקרבות הזו הוא חששן של סעודיה ובעלות בריתה מהתרחוקתה של ארה"ב מהמתרחש במזרח התיכון. לכך הצטרף דיווח בחודש שעבר על תסכול מצד איחוד האמירויות על תגובה אמריקנית רפה לשני מקרים קודמים שבהם השתלטה איראן על מכליות נפט במפרץ, בסוף אפריל ובתחילת מאי. אבו דאבי הודיעה אז על פרישתה מברית ימית-ביטחונית בינלאומית בהובלת הצי האמריקני.
התקריות האחרונות במפרץ מגיעות כשברקע נמשכת המתיחות הרבה סביב תוכנית הגרעין של איראן, שמעשירה עוד ועוד אורניום מאז קריסת הסכם הגרעין ודוהרת לעבר יכולת לפתח פצצת אטום. איראן וארה"ב, שבשנה שעברה השיחות ביניהן על החייאת ההסכם הגיעו למבוי סתום, שבו בחודש שעבר לקיים שיחות לא-ישירות, אולם לפי ההערכות ההסכם שהן דנות בו כעת מוגבל למדי ונועד למנוע הסלמה נוספת במתיחות.
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
נשיא ארה"ב ביידן ונשיא איראן ראיסי. שוב מו"מ לא ישיר, הפעם במטרה להגיע להסכם מוגבל
(צילום: AFP, AP)
6 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון לצד קנצלר גרמניה אולף שולץ וראש ממשלת איטליה מריו דראגי על רכבת בדרך לביקור ב קייב אוקראינה מלחמה עם רוסיה
נשיא צרפת עמנואל מקרון לצד קנצלר גרמניה אולף שולץ וראש ממשלת איטליה מריו דראגי על רכבת בדרך לביקור ב קייב אוקראינה מלחמה עם רוסיה
נשיא צרפת מקרון. פריז, ברלין ולונדון יסירו את הסנקציות על תוכנית הטילים האיראנית באוקטובר? לא בטוח
(צילום: EPA)
במקביל, בימים האחרונים צצה נקודת מחלוקת נוספת שעלולה להגביר את המתיחות בין טהרן למערב: באיראן זועמים על דיווחים ולפיהם בריטניה, צרפת וגרמניה לא מתכוונות להסיר את הסנקציות על תוכנית פיתוח הטילים הבליסטיים של הרפובליקה האיסלאמית, כפי שנקבע שיעשו בהסכם הגרעין מ-2015. באותו הסכם נקבע שהסרת הסנקציות הללו תיעשה ב-18 באוקטובר השנה, אבל דיפלומטים אירופים אמרו בשבוע שעבר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המעצמות האירופיות לא מתכוונות לעשות זאת, בשל ההפרות האיראניות של ההסכם, לצד הסיוע של טהרן לרוסיה והחשש שתשלח לה בעתיד טילים בליסטיים ולא רק מל"טים.
היום הגיב לדיווחים הללו הדיפלומט האיראני הבכיר בלונדון, מהדי חוסיין מאטין, ואיים בתגובה חריפה מצד טהרן במקרה שכזה. "בריטניה ובעלות בריתה האירופיות צריכות לחשוב באופן אסטרטגי, זו תהיה טעות גדולה לא להסיר את הסנקציות. אירופה צריכה לחשוב פעמיים, הם יירו לעצמם ברגל. המבנה של הסכם הגרעין צריך להישמר, ואם זה לא יקרה אז אנחנו נדאג שהם יישאו באחריות לכך", אמר הדיפלומט האיראני בדברים שצוטטו ב"גרדיאן" הבריטי. בעיתון מדווחים כי גורמים בטהרן איימו שאם הסנקציות לא יוסרו אחת האפשרויות ל"נקמה" מצדם תהיה הגדלת רמת העשרת האורניום – שכבר עתה עומדת על 60%, קרוב מאוד לרמה של 90% הנדרשת לנשק גרעיני – או פרישה מהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.