585 אלף שקלים כולל מע"מ. זה הסכום שגבה המתמודד לראשות לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד אייל בסרגליק, מהאלמנה ילנה וולקוב שמדינה שלמה כאבה יחד איתה את רצח בעלה יורי שנרצח בדקירת חפץ חד הישר בליבו, על מעבר החציה בחולון, כשהרוצח נמלט.
ל-ynet נודע כי בסרגליק קיבל את הסכום במזומן, בהעברה בנקאית. עו"ד ערן גולן, יו"ר ועדת האתיקה במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין, הודיע כי הוועדה תחל בהליך בדיקה בעניין גביית סכום העתק מהאלמנה. בעקבות הפרסום על הסכום שקיבל, הוצא עו"ד בסרגליק מקבוצת הוואטסאפ של עורכי הדין הפליליים.
"איך העורך דין הזה לקח לנו חצי מיליון. אני חשבתי שהוא בא לעזור לנו כמו כל האנשים הטובים שעזרו לנו ותרמו מאז נרצח יורי. אני באבל, בוכה על יורי ולא מאמינה שהוא לא איתנו", אמרה היום (שלישי) ילנה וולקוב ל-ynet בקול חנוק בדמעות וממשיכה בהתרגשות. "כל המדינה עזרה לנו, ילדים תרמו 30 שקלים או 50 שקלים דמי כיס כדי לעזור לנו כלכלית".
2 צפייה בגלריה
עו"ד אייל בסרגליק
עו"ד אייל בסרגליק
עו"ד אייל בסרגליק
(צילום: מוטי קמחי )
על הסכום שגבה מהם עו"ד בסרגליק, אמרה האלמנה: "כולם אמרו לי - ילנה, זה הרבה כסף. אז פנינו לעורך הדין שיחזיר את הכסף, שייקח קצת וזהו, אבל הוא לא רוצה. מי שעושה דבר כזה אין לו לב. אנחנו מבקשים שיחזיר לנו את הכסף. זה העתיד שלנו".
הרצח זעזע מדינה שלמה, לא מעט בעקבות הסרטון שבו נראה עדי מזרחי דוקר למוות את וולקוב. הדמעות של ילנה נגעו בלבבות ואנשים טובים מכל חלקי הארץ יצאו מגדרם לסייע להם ברכישת חלקת קבר בבית העלמין בחולון ליד ביתם. נפתח עבורם קמפיין מימון המונים שתוך חודש הגיע למיליון שקלים שהועברו לבני המשפחה.
הרצח אירע ב-23 בנובמבר 2022, במעבר החציה בצומת הרחובות אילת ושדרות יוספטל בחולון. הנאשם עדי מזרחי (23) רכוב על אופנוע, שולף דוקרן ולנגד עיניה של ילנה דוקר את בעלה ונמלט, רק כי היא ילנה העזה לצלם אותו בשל נהיגתו. הבעל יורי צעד כמה צעדים לעבר המדרכה והתמוטט ומותו נקבע בבית החולים. מזרחי נאשם ברצח, השמדת ראיה, שיבוש מהלכי משפט, קשירת קשר לביצוע עוון ואיומים.
2 צפייה בגלריה
ילנה וולקוב ואחותה אנה אולישנסקי
ילנה וולקוב ואחותה אנה אולישנסקי
ילנה וולקוב ואחותה. "מי שעושה דבר כזה - אין לו לב"
(צילום: אביגיל עוזי)
"זה אוכל אותי מבפנים", אומרת הבת דריה. "ראינו את עורכת דין של הרוצח, פחדנו שהוא ייצא מהכלא אחרי חמש שנים והבנו שאנחנו גם צריכים עורך דין. חשבנו שברגע שלקחנו את העורך דין האיש הזה הרוצח, יכנס לכלא להמון שנים. הוא אמר לנו שהוא עו"ד חזק מאוד. חשבנו שהוא בא לעזור".
ילנה עובדת ככוח עזר בבית החולים איכילוב סיפרה לחברותיה על הכסף שעורך הדין דרש ממנה: "הם לא האמינו שזה אמיתי". אנה האחות אמרה: "היא צריכה לעבוד יותר משש שנים כדי להרוויח את הסכום הזה, בלי לבזבז שקל".
סמנכ"ל משאבי אנוש באיכילוב שבי שמלו, שניסה לסייע לילנה בהחזרת הכסף, אמר: "מדובר במשפחה קשת יום, שכרם אינו גבוה. לכן פעלנו עם עוד אנשים טובים ובהתנדבות לגיוס המונים על מנת להבטיח את כל התשלומים הנדרשים לקבורתו ואף יותר מכך, להגיע לרכישת דירה כפי שיורי היה רוצה בעבור משפחתו. לפני כשלושה שבועות פנתה אליי המשפחה בבקשה לפנות לעורך הדין על מנת לברר את עניין התשלום הגבוה. ניסיתי לבקש שיסייע בידם, לצערי המשפחה עדכנה אותי שהעלות נשארה כפי שהייתה בתחילת הדרך".
עו"ד אייל בסרגליק מסר בתגובה: "בפגישה הראשונה והשנייה שבה סוכם על מתווה העבודה והתכולות של הפעילות בתיק הבהירו בני המשפחה כי בכוונתם לקבל מעטפת משפטית כוללת הדורשת סדרה ארוכה של פעולות משפטיות. בנוסף ביקשו הצעה מופחתת לגבי תביעה ופעילות במישור האזרחי וכך בוצע. מדובר בפעילות הנמשכת על פני תקופה ארוכה. בפגישה נכחו גם עורך דין מטעם המשפחה וסדרת הפעולות הנדרשות בתיק הייתה ברורה ונהירה למשפחה. בני המשפחה היו מאוד מרוצים מהטיפול שבוצע ואף שיבחו אותי מאוד. מרגע שהגיעה פנייה של המשפחה מצד ג' שנוגדת לחלוטין את ההתנהלות והסיכום התבקשו בני המשפחה להיפגש איתי והדבר לא נעשה, הגם שנאמר על ידם שכך יעשה. לכן תמוה בעיני שהעניין הגיע לכלי התקשורת עם כמה גרסאות בעוד אנו ממתינים לפגישה שבה נסדיר את העניין".
עורכי הדין אביתר קציר וגיורא אבן צור, המייצגים את משפחת וולקוב אחרי שעזבו את עו"ד בסרגליק, מסרו את התגובה הבאה: "נדהמנו, לא פחות, לגלות שעו"ד בסרגליק אכן גבה מיורשיו של יורי, קורבנות ישירים של אירוע כה טראגי ואנשים חסרי כל אמצעים שהציבור תרם להם בנדיבותו הגדולה סכומים שישמשו למחייתם, סכום של קרוב ל-600 אלף שקל, וזאת עבור מה שמוגדר כ'ליווי בהליך פלילי'. פנינו אליו עוד בשבוע שעבר על מנת שישקול לבצע החזר מיידי של הסכומים. מרשינו ינקטו בכל פעולה השמורה להם על פי דין על מנת להשיב לידיהם את הסכום שנגבה מהם ואשר לפי מיטב הערכתנו המקצועית נגבה בניגוד לכל דין. אנו מעדיפים להותיר פתח לאופטימיות ומצפים שעו"ד בסרגליק יתעשת כך שלא יידרשו בעניין זה הליכים נוספים".
בפרקליטות אמרו כי "בסמוך לאחר רצח יורי וולקוב ז"ל, החלה פרקליטות מחוז ת"א (פלילי) ללוות את חקירת האירוע. לאחר סיום החקירה, בחנה הפרקליטות את הממצאים וגיבשה כתב אישום. בסמוך להגשת כתב האישום נודע לפרקליטות כי עורך דין פרטי מייצג את משפחת המנוח. לפיכך, ערב הגשת האישום פנתה הפרקליטות מיוזמתה לעורך דין על מנת להודיע באמצעותו למשפחת המנוח כי כתב האישום יוגש למחרת היום. לאחר הגשת כתב האישום, הקשר עמו התמצה בעדכונו במידע טכני לגבי מועדי הדיונים".
מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים נמסר כי "באמצעות תכנית סנ"ה - סיוע לנפגעי עבירות המתה – מוענק ייצוג משפטי וליווי של המשפחות הן בהליכים הפליליים נגד הפוגע והן בהליכים האזרחיים הנובעים מאירוע ההמתה. במקרה זה, מיד עם הגעת עובדת סוציאלית מטעם תכנית סנ"ה עודכנה המשפחה על האפשרות לקבל סיוע משפטי המגיע להם בהתאם לחוק זכויות נפגעי עבירה.
"לאור רצון המשפחה בכך, הגיעה הממונה המחוזית מטעם הסיוע המשפטי ועורכת דין מתחום ייצוג נפגעי עבירות המתה והחלו לטפל בענייני המשפחה לאחר שקיבלו את ייפוי הכוח לכך מטעם נציגי המשפחה. לאחר מספר ימים נודע כי המשפחה מיוצגת במקביל על ידי עורך דין פרטי, ובהתאם לכך ולאור רצון המשפחה, הופסק הייצוג מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים. חשוב להדגיש כי ככל שהמשפחה תשוב ותהיה מעוניינת בייצוג מטעם הסיוע המשפטי, אנו נשמח לספק אותו וכמובן ללא עלות".
גלעד מורג השתתף בהכנת הכתבה