ראש הממשלה נפתלי בנט אמר היום (ראשון) בישיבת הממשלה לשרים שהתנגדו להגבלות חדשות כי "אסור לקחת סיכונים. האומיקרון מידבק מאוד, קצב הכפלה של יומיים עד ארבעה, ואם יתגלה בעוד שבועיים שהוא מסוכן - אז נהיה בבעיה גדולה". בינתיים, משרד הבריאות עדכן כי 40 ישראלים נוספים אובחנו כמאומתים לאומיקרון, וישנם 380 מקרי קורונה נוספים שלגביהם קיים "חשד גבוה". בשעה 20:00 יקיים בנט מסיבת עיתונאים שתועבר בשידור חי ב-ynet.
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה, הבוקר
(צילום: אמיל סלמן)
בנט אמר את הדברים בתגובה לשאלתה של שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, אחרי שמשרד הבריאות מסר כי איש מהחולים החדשים שאומתו לאומיקרון לא מאושפז. "על סמך מה נלך להגבלות", שאלה תמנו שטה, ואליה הצטרף גם השר עמר בר-לב. נציגי משרד הבריאות אמרו שעל פניו האומיקרון יותר מידבק אך פחות תוקפני, אבל אי אפשר עדיין לדעת.

התפשטות האומיקרון - כתבות נוספות

"הקורונה זו לא בעיה אישית שלי, זו האחריות של כולנו", אמר בנט ושר המודיעין אלעזר שטרן אמר לו כי הנסיגה מהתו הירוק בקניונים הייתה טעות. "הגענו להסכמה על מתווה בקניונים ואז בלחץ של כמה טלפונים, שרים ברחו", טען רה"מ. השרה פרקש הכהן הדגישה כי המהלך היה מורכב מבחינה משפטית, ובנט השיב: "התפקיד שלנו כמנהיגים זה גם לקבל החלטות פחות נעימות, שבסוף יחסכו חיים וכסף. מי שנכנע ללחץ ציבורי בקורונה, בסוף פוגע קשות בציבור. אמרתי להם שבעוד שבוע הם ידברו אחרת לגמרי, אבל אז זה יהיה מאוחר".
בישיבת הממשלה דנו השרים, מלבד ההגבלות, גם על הוספת מדינות חדשות לרשימת המדינות האדומות. הוועדה לסיווג מדינות במשרד הבריאות המליצה לממשלה להכריז על איטליה, ארה"ב, בלגיה, גרמניה, הונגריה, מרוקו, פורטוגל, קנדה, שווייץ וטורקיה כמדינות אדומות. אם יאושרו, המדינות הללו ייכנסו לרשימה החל מ-22 בדצמבר בחצות (בלילה שבין שלישי לרביעי), בכפוף לאישור ועדת החוקה של הכנסת.
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
רה"מ מגיע לישיבת הממשלה
(צילום: אמיל סלמן)
מדינות אלו יתווספו למדינות הקיימות ברשימת המדינות האדומות: אוגנדה, איי סיישל, אנגולה, איחוד האמירויות, אריתריאה, אירלנד, אתיופיה, אסוואטיני, בוטסואנה, בורונדי, בורקינה פאסו, בנין, בריטניה, גאנה, גבון, ג'יבוטי, גינאה, גינאה ביסאו, גינאה המשוואנית, גמביה, דנמרק, דרום אפריקה, דרום סודן, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הרפובליקה המרכז אפריקנית, הרפובליקה של קונגו (קונגו בראזוויל), זימבבואה, זמביה, חוף השנהב, טוגו, טנזניה, ליבריה, לסוטו, מאוריטניה, מאורציוס, מאלי, מדגסקר, מוזמביק, מלאווי, נורבגיה, ניגריה, ניז'ר, נמיביה, סאו טומה ופרינסיפה, סומליה, סנגל, סיירה לאון, סנט הלנה (בריטניה), ספרד, פינלנד, צ'אד, צרפת, קומורוס, קייפ ורדה, קניה, קמרון, ראוניון (צרפת), רואנדה, שבדיה.
על רקע פיטורי מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק, בישיבת הממשלה היום בנט שיבח את העבודה של משרד החינוך ושיתוף הפעולה בינו לבין משרד הבריאות במבצע החיסונים. שר הבריאות ניצן הורוביץ הביע גם כן שביעות רצון משיתוף הפעולה. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הדגישה כי המשרד ערוך לחיסוני ילדים, וכי היקפם תלוי בכוח האדם המוקצה לנושא ובהסכמת ההורים.
6 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בבועיינה-נוג'ידאת
חיסוני ילדים בבועיינה-נוג'ידאת
בנט שיבח את שיתוף הפעולה בחיסוני הילדים בבתי הספר
בנט התייחס לכך שאין מספיק ניידות לחיסונים, שיש מצוקת כוח אדם, והזכיר כי תשתיות קופות החולים פרוסות בכל הארץ והורים יכולים לקחת את ילדיהם להתחסן שם. בנט אף הציג כוונה להכניס למבצע החיסונים בבתי הספר אחיות של בריאות הציבור (נטלי), לנוכח המחסור בניידות והצורך לייעד אותן למרכזים מסחריים ולמקומות אחרים.
כמו כן, בנט ביקש מהשרים להימנע מהשתתפות באירועים המוניים, ואמרו כי גם הוא עצמו מתכוון לצמצם את הופעותיו בפומבי. "יש לי בקשה מיידית", אמר. "באופן טבעי עם דעיכת הדלתא רופננו את המשמעת. אני מבקש מכל שר להתנהל בצורה הדוקה עם מסכות ולהימנע ממפגשים צפופים", ביקש רה"מ.
במהלך הישיבה אישרו השרים להסמיך את ועדת השרים לחקיקה לתקן את החוק שיאפשר למדינה לחייב את מי שלא מחוסן לשלם על מלוניות בידוד. כמה מהשרים הציעו בדיון לחייב תשלום גם על בדיקות של ילדים מתחת לגיל 12 שאינם מחוסנים, ובנט השיב שזה רעיון טוב. השרה פרקש הכהן הציעה בדיון להחיל תו ירוק לכל החנויות שאינן חיוניות, תשלום על כל בדיקה מעל גיל 5, ותו ירוק זמני למתחסנים במנה אחת למשך חודש כדי לחזק את ההגנה מפני הנגיף. השר בר-לב הציע להרחיב את התו הירוק גם לבתי מרקחת, קניונים וסופרמרקטים.
קודם לכן, בתחילת הישיבה, אמר בנט: "יש לי בקשה מיידית. כל אחד באופן טבעי שהדלתא דעכה אז רופפנו את המשמעת וזה טבעי. כולנו. זה סיפור אמת. כל אחד בגזרתו. אני מבקש מכל שר בהתנהלות שלו , להתנהל בצורה הדוקה עם המסכות. להימנע ממפגשים צפופים. ישיבת הממשלות הבאה יתנהלו במקום הגדול (משרד החוץ)". מעתה ישיבות הממשלה יתנהלו באולם משרד החוץ הגדול – שבו התקיימו הישיבות בזמן גלי הקורונה הקודמים. ואולם, מה שבנט אינו יודע כנראה הוא שוועד עובדי משרד החוץ הכריז על סכסוך עבודה ואינו מתכוון לישיבות האלה לעבור חלק – ומתכנן הפגנות קולניות והפתעות.
עד כה זוהו בישראל 175 מאומתים לאומיקרון. 113 מהמאומתים ששבו מדרום אפריקה , אנגליה, צרפת, ארה"ב, איחוד האמירויות, הונגריה, איטליה, נמיביה, טנזניה, גרמניה, מרוקו, ספרד, סרביה, בלגיה, קפריסין וטורקיה. 31 מאומתים נוספים הם מגעים של שבים מדרום אפריקה, אנגליה, ארה"ב וצרפת. בנוסף, ישנם 17 נדבקים בקהילה (כלומר - שלא קשורים לחזרה כלשהי מחו"ל), ועוד 14 בבדיקה.
6 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה שלא תתמוך במגבלות נוספות עד שלא יוסדר סיוע לחברות התעופה. "אנו מפקירים אלפי עובדות ועובדים שזו פרנסתם. כשאין היום שום הסדר של חל"ת ואין שום דבר אחר שתומך בהם. זהו כוח אדם חיוני וחברות התעופה הן שירות שמדינת ישראל חייבת לשמר. כבר נודע שבריטיש איירוויז הודיעה על ביטול טיסותיה לישראל ממחר, מי אם לא חברות התעופה הישראליות יטיסו הביתה את כל הישראלים מעבר לים? אני דורשת שהסיוע לחברות יוסדר עוד השבוע".
מתוך 175 המאומתים, 53 לא מוגנים 122 מוגנים - כלומר, מחוסנים במנה שלישית או במנה שנייה בחצי שנה האחרונה או מחלימים - ולגבי אחד המצב לא ידוע. כאמור, קיים חשד גבוה לעוד 380 מקרים של חשיפה לווריאנט אומיקרון, 211 מהם חזרו מחו"ל, 46 מגעים של חוזרים מחו"ל ועוד 123 בקהילה. מבין סך המאומתים והחשד הגבוה, סך הכול 555, ישנם 229 שסובלים מסימפטומים ו-325 בלי סימפטומים. אחד נוסף בתהליך בדיקה.
על רקע הרחבת רשימת המדינות האדומות שהחוזרים מהן נשלחים לבידוד הודיע משרד הביטחון על פתיחת שתי מלוניות קורונה נוספות, נוסף על השלוש שפעילות כיום. היום החל לפעול מלון גרנד קורט בירושלים כמלונית קורונה, ובהמשך תיבחן גם הפיכתו של מלון "גולד" בעיר למלונית מבודדים.

הגבלות בכנסת בעקבות ההתפרצות

מנכ״ל הכנסת גיל סגל הורה בצהריים על שורת הגבלות חדשות בעקבות התפשטות הנגיף במשכן, בהם שבעה מקרי הדבקה החשודים כאומיקרון. בשל כך, המנכ"ל ביטל את כל הסיורים שתואמו באמצעות מרכז המבקרים, וגם אירועים שתוכננו יועברו לזום ובנוכחות של עד חמישה משתתפים בחלל סגור.
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: AFP)
בנוסף, סגל ביקש להקפיד יותר על עטיית מסכות ברחבי המשכן, וקבע כי כניסה של עובדים שאינם ח"כים למליאה תצומצם ב-50%. עובדים שאינם חשים בטוב מחויבים כעת להישאר בביתם. כמו כן ייסגרו מתחמי הישיבה במזנוני הכנסת, חדר הכושר של המשכן, ובית הכנסת יוגבל ל-20 מתפללים במרחק של שני מטר אחד מהשני.

התפרצות קורונה גדולה בבית ישראל בניו יורק

בירושלים קיבלו דיווחו כי לפחות 13 איש אומתו לקורונה בבית ישראל בניו יורק, שבו ממוקמים משרד הקונסוליה הישראלית בעיר, המשלחת באו"ם, משרד הביטחון ומשרד הכלכלה. ישנו חשש שעובדים נוספים נדבקו. בין הנדבקים גם הקונסול הכללי אסף זמיר. עוד לפני כן בת זוגו של זמיר, מאיה ורטהיימר העלתה סטורי על כך שבעלה בבידוד כבר 3 ימים וממתין לתוצאות הבדיקה.
6 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
גם הוא נדבק בקורונה. הקונסול בניו יורק אסף זמיר
(צילום: הדר יואביאן)
עובדים ישראלים בבניין סיפרו ש"יש מלא הדבקות ועובדים חוששים להגיע למשרדים ונמצאים בהיסטריה". לדבריהם, המצב בקונסוליה הוא מדגם מייצג למה שקורה בניו יורק בכלל. בעקבות ההתפרצות בית ישראל בניו יורק יעבור החל ממחר לקפסולות בינתיים למשך שבוע.
השתתף בהכנת הכתבה: יואב זיתון