שני מועמדים נופו הערב (רביעי) בסבב ההצבעה הראשון במרוץ להחלפתו של בוריס ג'ונסון כראש המפלגה השמרנית בבריטניה וכראש הממשלה, וכעת רק שישה מועמדים נותרו בו. בסבב ההצבעה הערב לא הצליחו שר הבריאות לשעבר ג'רמי האנט ושר האוצר נדים זהאווי להשיג את הרף הדרוש של 30 קולות מבין 356 חברי הפרלמנט של המפלגה השמרנית – ולפיכך לא יוכלו להמשיך לסבבי הצבעה נוספים בקרב המחוקקים השמרנים, שהבא בהם יערך מחר. בסבבים הללו ינופו עוד ועוד מועמדים, עד אשר ייוותרו רק שניים שימשיכו לפריימריז בקרב כלל חברי המפלגה השמרנית. ההכרזה על המנצח בפריימריז צפויה ב-5 בספטמבר, והוא יהפוך אוטומטית לראש הממשלה.
9 צפייה בגלריה
 בריטניה נערכת לבחירות פנימיות ב מפלגה השמרנית בוריס ג'ונסון רישי סונאק פני מורדנט
 בריטניה נערכת לבחירות פנימיות ב מפלגה השמרנית בוריס ג'ונסון רישי סונאק פני מורדנט
לקראת קרב ראש בראש בין פני מורדנט לרישי סונאק על החלפת ג'ונסון
(צילום: gettyimages, EPA, רויטרס)
9 צפייה בגלריה
ג'רמי האנט בחירות לראשות ממשלת בריטניה
ג'רמי האנט בחירות לראשות ממשלת בריטניה
ג'רמי האנט. ב-2019 הוא הגיע לשלב הסופי, עכשיו נופה כבר בהתחלה
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
נדים זהאווי שר האוצר של בריטניה
נדים זהאווי שר האוצר של בריטניה
שר האוצר נדים זהאווי. גם הוא לא עבר את הרף
(צילום: AFP )
האנט, שהגיע למקום השני בבחירות פנימיות דומות שנערכו במפלגה לראשות הממשלה ב-2019 והפסיד לג'ונסון בקו הגמר, קיבל כעת את קולותיהם של 18 מחוקקים שמרנים בלבד, בעוד זהאווי קיבל 25. למקום הראשון בסבב ההצבעה היום הגיע עם 88 קולות שר האוצר לשעבר רישי סונאק, שהתפטרותו מהתפקיד לפני שבוע בלבד בישרה על המרד הדרמטי במפלגה השמרנית נגד ג'ונסון – מרד שאילץ אותו להתפטר בעקבות השערוריות הרבות שנקשרו אליו ואל אנשי לשכתו.
למקום השני הגיעה שרת ההגנה לשעבר פני מורדנט, עם 67 קולות. מדובר בהישג משמעותי עבור מי שעד לאחרונה לא הייתה דמות מוכרת בציבור הרחב בממלכה, לנוכח העובדה שכיהנה בתפקיד שרת ההגנה רק 85 ימים, וסולקה מהתפקיד ב-2019 כאשר ג'ונסון החליף את תרזה מיי כראש הממשלה. פרשנים פוליטיים בבריטניה מעריכים כעת שתוצאות הסבב הראשון מגבירות את הסיכויים שהמרוץ יהפוך לקרב ראש בראש בין סונאק למורדנט.
אף שסונאק זוכה כעת לתמיכה רבה יותר בקרב המחוקקים, גם אם ימשיך לשמור על הבכורה בסבב ההצבעה האחרון לפני הפריימריז, בהצבעה הסופית והמכריעה כלל לא בטוח שינצח: מורדנט זוכה לתמיכה רבה יותר בקרב חברי המפלגה השמרנית, ולפי סקר שפורסם מוקדם יותר היום על ידי מכון YouGov היא תנצח כל מועמד אחר שיעמוד מולה. אם סונאק יתמודד מולה בפריימריז, שבהם צפויים להשתתף כ-180,000 מחברי המפלגה, היא תנצח אותו לפי הסקר בפער עצום: 67% מול 28%. גם שרת החוץ ליז טראס, מועמדת נוספת שצלחה הערב את הסבב הראשון עם 50 קולות, תפסיד לה לפי הסקר בפער גדול, 37% מול 55%.
9 צפייה בגלריה
פני מורדנט שרת ההגנה לשעבר של בריטניה בטקס השקת הקמפיין שלה ב מרוץ ל החלפת בוריס ג'ונסון כ ראש ממשלה
פני מורדנט שרת ההגנה לשעבר של בריטניה בטקס השקת הקמפיין שלה ב מרוץ ל החלפת בוריס ג'ונסון כ ראש ממשלה
פני מורדנט בהשקת הקמפיין שלה הבוקר. כיהנה כשרת ההגנה רק 85 יום, עד שהודחה על ידי ג'ונסון
(צילום: gettyimages)
9 צפייה בגלריה
פני מורדנט שרת ההגנה לשעבר של בריטניה בטקס השקת הקמפיין שלה ב מרוץ ל החלפת בוריס ג'ונסון כ ראש ממשלה
פני מורדנט שרת ההגנה לשעבר של בריטניה בטקס השקת הקמפיין שלה ב מרוץ ל החלפת בוריס ג'ונסון כ ראש ממשלה
(צילום: רויטרס)
מורדנט, שהייתה שרת ההגנה הראשונה של בריטניה אבל עם בחירתו של ג'ונסון לראשות הממשלה הודחה מהתפקיד ונדחקה לשוליים בממשלתו, נחשבת כעת למי שמביאה עמה רוח רעננה. בניגוד לסונאק, שנקנס כמו ג'ונסון בפרשת "מסיבות הקורונה" בדאונינג 10, שמה לא נקשר בפרשיות השונות של ג'ונסון. היום בבוקר השיקה רשמית את הקמפיין שלה, וטענה כי היא המועמדת היחידה שממנה "הלייבור מפחדת" – כשברקע סקרים החוזים ניצחון למפלגת האופוזיציה במקרה של בחירות כלליות, שלא מתוכננות בשנים הקרובות. "אני הסיכוי הטוב ביותר שלכם לנצח בבחירות", אמרה מורדנט, שהוסיפה כי על המפלגה השמרנית "לחדש את הסטנדרטים והאמון" – אחרי שנים של שערוריות מביכות בעידן ג'ונסון. לדבריה לבריטים "נמאס מכך שאנחנו לא מביאים תוצאות, נמאס מהבטחות לא ממומשות ונמאס מפוליטיקה של פילוג".
מועמדים נוספים שצלחו את ההצבעה הערב הם קמי בדנוק (40 קולות), שנבחרה לראשונה לפרלמנט ב-2017 והחזיקה בכמה תפקידים זוטרים בממשלה, בהם השרה לשוויון; טום טוגנדהאט (37 קולות), יו"ר ועדת יחסי החוץ של הפרלמנט שלחם בעיראק ובאפגניסטן; וסואלה ברוורמן (32 קולות), שכתובעת כללית ספגה ביקורת חריפה מעורכי דין כשממשלת בריטניה חתרה להפר את החוק הבינלאומי בנוגע לתקנות הסחר בצפון אירלנד שלאחר הברקזיט. איש מהם אינו נחשב לבעל סיכוי ממשי להיבחר.
המרוץ לראשות המפלגה השמרנית וראשות הממשלה, נזכיר, נפתח בשבוע שעבר אחרי שג'ונסון נאלץ להתפטר בעקבות התפטרותם של יותר מ-50 שרים ובעלי תפקידים בממשלתו. קריסתה של ממשלת ג'ונסון החלה עם התפטרותם של שר הבריאות סג'יד ג'וויד ושר האוצר רישי סונאק, שהודיעו כי הם אינם יכולים עוד לתמוך בו בעקבות פרשת פינצ'ר, שבה קידם ג'ונסון לתפקיד בכיר את איש המפלגה כריס פינצ'ר תוך שהוא מתעלם לכאורה מטענות שהועלו נגדו בעבר להטרדות מיניות. הפרשה הזו הצטרפה לשלל שערוריות שבהן הסתבך ג'ונסון בשנתיים האחרונות, ובראשן "מסיבות הקורונה" שערכו אנשיו, לפחות אחת מהן בהשתתפותו, בזמן שבריטניה כולה הייתה בסגר.
9 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
ג'ונסון מודיע על התפטרותו בשבוע שעבר. "לא אתמוך באחד המועמדים - כדי לא לפגוע בסיכויים שלו"
(צילום: EPA)
במוקד המרוץ עומדות סוגיות כלכליות: בריטניה מתמודדת עם אינפצליה גואה, והמשבר הכלכלי רק מחריף כעת עם עליית מחירי הדלק שחוללה המלחמה באוקראינה. כמעט כל המועמדים הבטיחו להפחית מיסים כדי להקל על האזרחים. רק סונאק, שר האוצר לשעבר, סירב לספק הבטחה שכזו, והכריז כי בריטניה זקוקה ל"כנות ואחריות, לא סיפורי אגדות".
ב"סקיי ניוז" העריכו כי העמדות הכלכליות המתונות של סונאק עשויות למשוך אליו את המחוקקים שתמכו עד עתה בג'רמי האנט, שנחשב לחבר במחנה השמאלי יותר במפלגה השמרנית. האנט עצמו הודיע הערב כי יתמוך בסונאק במרוץ, ולדבריו הוא "אחד האנשים ההגונים ביותר, עם הסטנדרטים הגבוהים ביותר של יושרה, שפגשתי בפוליטיקה הבריטית".
עם התקדמות המרוץ לשלבים מתקדמים ומכריעים יותר הוא גם הופך למכוער יותר, ובין תומכי המועמדים השונים נשמעות האשמות בדבר ניסיונות השמצה לא ראויים. שר האוצר הנוכחי זהוואי, שנופה בסבב הראשון, התמודד עם האשמות בנוגע לאי-סדרים לכאורה בהתנהלותו הפיננסית האישית, בעוד שרת התרבות נדין דוריס, שתמכה באדיקות בג'ונסון וכעת תומכת בשרת החוץ טראס, האשימה את צוותו של סונאק ב"תעלולים מלוכלכים" כחלק ממה שתיארה כקמפיין שמטרתו לסכל את ניצחונה של טראס.

במקביל, בלשכת ג'ונסון דחו טענות שהוא שותף לקמפיין כלשהו שמטרתו להשמיץ את סונאק, שהתפטרותו סייעה כאמור להוציא לפועל את המרד נגדו. בלשכת ראש הממשלה היוצא מסרו כי הוא נותר ניטרלי במרוץ, וג'ונסון עצמו אמר השבוע בהלצה כי אין בכוונתו להכריז על תמיכה במי מהמועמדים, כדי לא לפגוע בסיכויים שלהם לנצח.