מתקפה חריפה בממשלה על שר האוצר: עימות חריף אירע הבוקר (שלישי) בקבינט החברתי-כלכלי שאמור לעסוק במתן פתרונות לציבור בעקבות המשך המלחמה. במהלך הדיון שבו נכח ראש הממשלה בנימין נתניהו, תקפו שרי הליכוד את שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "אם אנחנו רוצים עורף חזק, אנחנו חייבים לחזק אותו. תשחררו כבר את הכסף", צעקה שרת התחבורה מירי רגב לעברו של שר האוצר.
רגב אמרה עוד בדיון: "אנשים מודאגים מהילדים, הבעל והאישה שנלחמים בחזית לא צריכים להיות מודאגים מהעשירי לחודש. תשלמו לכולם שכר, למעסיק שיעביר לעובדים. נתחשבן אחר כך. צריך לתת לציבור חמצן, לשחרר תקציבים, לסייע בכל דרך".
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
השרים רגב וסמוטריץ'
(צילום: מארק ישראל סלם)
הכותרת
יושב על הגדר: הדילמה של נסראללה
23:20
אחר כך פנה לעברו של סמוטריץ' שר החינוך יואב קיש. "מירי צודקת, הרגתם אותנו", אמר קיש. "תנו לעבוד, תנו לתת לילדים אפשרויות ללמוד. תנו לנו להיות יצירתיים".
שר הכלכלה ניר ברקת אמר לשר האוצר: "אני לא מוכן שאתה תקבע לנו איך לעזור למשק, חסרים ידיים עובדות ומה לא. תפסיקו לנסות להפריע, פשוט אל תנסו".
השרה רגב המשיכה: "לא יעלה על הדעת שחיילי מילואים משלמים על אגרה על כביש 6 או מתנדבים שמשנעים אוכל וביגוד ללוחמים. לא יעלה על הדעת שמגויסים בצו 8 שקטעו שהות בחו״ל והפכו עולמות לחזור לארץ בטיסות שעלו הון צריכים לשאת בעלויות החזרה לארץ.
"לא יעלה על הדעת שחברות התעופה ללא מענה תקציבי מהמדינה, והן מתמודדות מול אזרחים שנאלצו לבטל כרטיס טיסה, והם משוועים להחזר. יש מקורות תקציביים רבים, ושר האוצר צריך להתעשת ולענות לפניות שלנו. שלחתי לכם עשרות מכתבים, מה עם מענה?".
השר מיקי זוהר אמר: "לא קיבלתי כלום לתרבות ולספורט. למה אתה מחכים? יש מתווה, למה הכול מסורבל?". לביקורת הצטרף גם השר יעקב מרגי מש"ס. "שולחים אותי לכל מיני עוזרים וללשכה, לא עומדים בקצב, למה סמוטריץ' לא זמין?".

"אני לא עובד אצלך"

אתמול התפתח עימות חריג ביציאה מישיבת הממשלה בין שר האוצר סמוטריץ' לשר הכלכלה ברקת בנושא מתווה הפיצויים לעסקים של משרד האוצר - כשהשניים החליפו צעקות הדדיות.
ברקת אמר לסמוטריץ' שהוא מנותק ו"לא מבין את גודל השעה", בעוד סמוטריץ' צרח עליו וביקש שלא יתערב. "מה זה בכלל קשור אליך? תתעסק בענייני משרדך, אני לא עובד אצלך. המתווה שהבאתי מקובל על הקואליציה, האופוזיציה, ההסתדרות והאוצר", אמר שר האוצר לשר הכלכלה. ברקת אמר כי "המדינה במלחמה כבר חודש ואתם לא מבינים את גודל האירוע". שאר חברי הממשלה עמדו במסדרון וחזו בשני השרים צועקים אחד על השני.
גם לפני עשרה ימים שר הכלכלה ברקת יצא נגד תוכנית הסיוע הכלכלית המקורית של סמוטריץ', ושלח מכתב דחוף למכ"ל משרד ראש הממשלה שבו התריע כי "התוכנית פוגעת באמון הציבור ולא נותנת מענה מינימלי. חובת הממשלה לדאוג לעסקים בזמן מלחמה ולא להפקיר אותם".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים
מסיבת עיתונאים
"צריך להכניס את הידיים לכיס". נתניהו
(צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
עוד לפני כן, במהלך ישיבת הממשלה המיוחדת אתמול בקריה, שרים תקפו בחריפות את סמוטריץ' על התוכנית לפיצויים בעקבות המלחמה. ההתקפה הבוטה ביותר הגיעה משר החינוך יואב קיש שאמר לסמוטריץ': "אתם מנותקים ומפריעים לכולם לעבוד. הורדתם את התקציב של משרד החינוך באופן חד צדדי, בלי לשאול אותנו. חסר לנו כסף להפעלת תנועות הנוער". לאחר דבריו, קיש קם בזעם ועזב את החדר.
שרת התחבורה מירי רגב אמרה לסמוטריץ': "צריך לחזק את העורף. לא יכול להיות שמשפחות של חיילים בחזית צריכות לדאוג מה קורה בחשבונות הבנק ולשפוך כסף". שר התיירות חיים כץ דיבר על הכסף למלונות והצורך להרחיב את הפיצויים ליישובי העוטף.
שר המדע אופיר אקוניס הציע להמשיך את הדיון בקבינט החברתי-כלכלי. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר עם סמוטריץ', ואמר לו שצריך לכנס את הקבינט החברתי-כלכלי בכל יום, ואפילו הבטיח שיגיע לדיון היום כדי לראות שהדברים מבוצעים. "צריכים להכניס את הידיים לכיס", הוסיף נתניהו.
3 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
תקף את סמוטריץ' - ויצא בזעם מהחדר. השר קיש
(צילום: יאיר שגיא)
סמוטריץ' ביקש בשלב מסוים את רשות הדיבור ואמר: "אני לא אומר שכל הדברים שאני או אגף תקציבים עושים הם הדברים הכי נכונים, ואני לא חושב שנכון לקבל מכאן, מהמקום הזה, מתקפות. לא יכול להיות שאנשים משתמשים בוועדות הכנסת (הכוונה לשר הכלכלה ניר ברקת שתקף את סמוטריץ' בוועדת הכספים, א.א) כדי לתקוף אותי ואת התכנית".
"זה דבר שהוא פגיעה בממשלה כולה", הוסיף סמוטריץ'. "אי אפשר להמשיך ככה. זה מעשה לא קולגיאלי וככה אי אפשר יהיה להצליח. אני יודע שיצטרכו עוד כספים. מתקיים עלינו קמפיין זדוני בנושא הכספים הקואליציוניים. טעיתי גם בזה באופן חלוקת הכספים, ובכלל בעקרון. יהיה שינוי מוחלט בתקציב 2024 ובסדר העדיפויות שלו, והוא יהיה שונה לחלוטין בגלל המלחמה".
אמש פרסם משרד האוצר את תזכיר החוק לצורך חקיקת מתווה הפיצויים המתוקן, שעוד צפוי להגיע לדיונים בוועדת הכספים.
פורסם לראשונה: 12:21, 31.10.23