התביעה הצבאית הגישה היום (חמישי) כתב אישום נגד בכיר הג'יהאד האיסלאמי ביהודה ושומרון, בסאם א-סעדי, שמעצרו בגין עבירות שונות הביא את הארגון לאיים בירי נ"ט מעזה - צעד שהוביל את ישראל לצאת למבצע "עלות השחר" נגד ארגון הטרור ברצועה.
2 צפייה בגלריה
כתב אישום  בסאם א סעדי
כתב אישום  בסאם א סעדי
בסאם א-סעדי. קיבל כספים מפעיל בארגון בעזה
(צילום: רויטרס)
על פי כתב האישום, א-סעדי, שהיה מוכר כבכיר בארגון הג'יהאד האיסלאמי ובעל השפעה, פעל יחד עם מעורבים נוספים לביסוס פעילות הארגון, לרבות באמצעות קבלת כספים מפעיל הארגון בעזה. בנוסף, לפי כתב האישום, א-סעדי קרא להמשך המאבק הפלסטיני האלים. בכתב האישום תואר שכשהגיעו כוחות הביטחון לעצור אותו, הזדהה א-סעדי כאדם אחר, על-מנת להימלט מהמעצר.
כתב האישום א-סעדי מייחס לו עבירות של חברות וביצוע שירות עבור התאחדות בלתי מותרת (הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני), סיוע למגע עם אויב, הסתה והתחזות כאחר.
עם הגשת כתב האישום, ביקשה התביעה הצבאית כי א-סעדי ייעצר עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו. לבקשתה של הסנגורית ללמוד את חומר הראיות, הוארך בשלב זה מעצרו של א-סעדי עד ליום ראשון הקרוב, אז ייערך דיון בבקשת התביעה לעוצרו עד תום ההליכים המשפטיים.

א-סעדי נעצר בתחילת החודש במחנה הפליטים ג'נין בפעילות של מסתערבי משמר הגבול איו"ש ולוחמי סיירת נח"ל. הפעילות לוותה בחילופי אש בין הכוחות לבין חמושים פלסטינים שירו מקרבת המבנה שבו התבצר א-סעדי. במהלך הפעילות נתפסו גם אמצעי לחימה רבים, בהם אקדח, מחסניות וכדורי M-16, וכן כסף מזומן רב.
א-סעדי התנגד למעצר, ונפצע באורח קל מכלב שהשתתף בפעילות יחד עם הלוחמים. במהלך מבצע המעצרים הושלכו מטעני חבלה לעבר הלוחמים. לא היו נפגעים בקרב הכוחות, חמוש פלסטיני אחד נהרג בחילופי האש. יחד עם א-סעדי נעצר בהכוונת שב"כ גם חתנו אשרף ג'דע. כדי למנוע את המתיחות ניסתה ישראל גם לפרסם את תמונתו של א-סעדי בעודו נחקר, תמונה שבה נראה חבוש - אך במצב טוב למדי.
2 צפייה בגלריה
דם בביתו של בסאם א-סעדי  לאחר המעצר
דם בביתו של בסאם א-סעדי  לאחר המעצר
התיעוד מחקירת א-סעדי, המעצר - וכתמי דם בביתו. פרסום התמונה לא סייע בהורדת המתיחות
הצעד הזה לא צלח בהכרח, ובבוקר שלאחר המעצר סגר צה"ל כבישים בעוטף עזה והודיע על הפסקת תנועת הרכבות מדרום לאשקלון, עקב חשש מירי נ"ט מרצועת עזה. ה"סגר" על העוטף נמשך בימים שלאחר מכן, כשביישוב כרם שלום - אחד ה"נצורים" ביחד עם נחל עוז - החליטו להתפנות לירושלים. כמה ימים לאחר מכן צה"ל חיסל את מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האיסלאמי, תייסיר ג'עברי, מה שפתח את מבצע "עלות השחר" שנמשך שלושה ימים.
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין בתחילת החודש כי א-סעדי היה מי שהפך את מחנה הפליטים ג'נין למעוז טרור אוטונומי שהרשות הפלסטינית וכוחות הביטחון שלה חששו להיכנס אליו. הוא השיג הסכמות עם הנהגת חמאס במחנה על פעולה משותפת וחדר מלחמה משותף, כמו גם עם יתר הארגונים. א-סעדי הציע 300 דולר עבור פיגוע קטלני שצלח, ו-100 דולר עבור ניסיון פיגוע בישראלים שהתבצע אך לא צלח. המחבל בן ה-61 ישב שנים ארוכות בכלא הישראלי, ונחשב לרוח החיה של קן הצרעות הטרוריסטי במחנה הפליטים ג'נין.