2 צפייה בגלריה
תרגיל Blue Flag הבינלאומי, לוחמי גדוד לביאי הבקעה
תרגיל Blue Flag הבינלאומי, לוחמי גדוד לביאי הבקעה
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
ראש הממשלה בנימין נתניהו אומנם החליט אמש (יום שני) להשהות את חקיקת המהפכה המשפטית, על רקע המחאות חסרות התקדים ברחבי הארץ - אך מגישושים ראשונים עולה כי טייסי המילואים עדיין חשדנים כלפי האפשרות שהחוקים יעברו בכל זאת במתכונתם הנוכחית בסופו של דבר. עם זאת, הם מעדיפים לתת הזדמנות למהלך ההידברות.
ההחלטות מתקבלות באופן אישי על ידי כל טייס בנפרד ולא בצורה קבוצתית, וחלק מהטייסים ציינו כי ישובו לטיסות הכשירות, אך לא יהססו לשוב ולמחות אם חוקי המהפכה המשפטית ישובו לחקיקה במושב הקיץ של הכנסת. רבים מהטייסים במילואים הביעו זעם על הקריאות נגדם מצד פוליטיקאים בימין, כמו למשל מצד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובעיקר מצד ראש הממשלה נתניהו, שגם אמש כינה את התנהלותם כ"סרבנות".

אחד הטייסים הוותיקים במילואים, מוביל רביעייה פעיל, ציין כי דבריו של נתניהו פוגעניים ומסיתים, ורק מתדלקים עוד יותר את המחאה, ובעיקר מזכירים למה נוצר סדק שהולך וגדל בין הטייסים לדרג המדיני-פוליטי.
"אף אחד מאיתנו לא סירב להתייצב למילואים ובטח לא לכוננות מבצעית או לגיחות", הוא אמר. "חלק גדול מאיתנו הקפיא את התנדבותו באופן חריג כי רצינו לעשות פה משהו חריג מאוד, ודברי נתניהו הערב מסוכנים. להעניש או לתקוף אותנו ועוד מאות רבות ממשרתי המילואים במערכים רגישים, במקום לפעול להרגעת הרוחות ואיחוי השסע בצבא העם, מוכיחים אולי לאן פניו. המשסה יצא נגד השיסוי, המאחד הקים מיליציה פרטית - ואנחנו נמשיך לעמוד מולו ברגע שיחצה שוב את הקו האדום".
בנאומו אמש אמר נתניהו: "אני ער למתח העצום שנוצר בין שני המחנות. אני קשוב לרצונם של אזרחים רבים להפיג את המתח הזה. אבל יש דבר אחד שאינני מוכן לקבל. יש מיעוט קיצוני שמוכן לקרוע את המדינה שלנו לגזרים. הוא נוקט באלימות, מצית אש, מאיים לפגוע בנבחרי ציבור, מלבה מלחמת אחים, וקורא לסרבנות שהיא פשע נורא. מדינת ישראל לא יכולה להתקיים בלי צה"ל, וצה"ל לא יכול להתקיים עם סרבנות".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
אקדח החקיקה נותר על השולחן. נתניהו
(צילום: רפי קוץ)
נתניהו הוסיף כי "סרבנות היא פשע נורא". לדבריו, "סרבנות מצד אחד תוביל לסרבנות מהצד השני. סרבנות זה קץ המדינה שלנו, ולכן אני דורש, דורש מראשי זרועות הביטחון ומראשי הצבא, להתנגד בתקיפות לתופעת הסרבנות. לא להכיל אותה, לא להבין אותה, לא לקבל אותה. לעצור אותה. אלה שקוראים לסרבנות, אלה שקוראים לאנרכיה ולאלימות, קורעים במודע את התינוק לגזרים. אבל רוב רובם של אזרחי ישראל, משני צדי המתרס, אינם רוצים לקרוע את התינוק. הם אינם מוכנים לקרוע את העם לגזרים".
גם במערכת המשפטית התחושה היא שאקדח החקיקה נותר על השולחן. "הקואליציה נאלצה להקפיא בינתיים את החקיקה הענפה אותה הכינה, אבל היא מוכנה וערוכה לשליפתה בכל רגע נתון", אמרו גורמים במערכת. עוד אמרו כי "החוק לשינוי דרך בחירת השופטים הושלם ולמעשה בכל רגע נתון ניתן להגישו להצבעה במליאת הכנסת. אין לשכוח שאף שהשאיפה היא לחוקק את החוק ברוב של יותר מ-61 ח"כים כדי שבג"ץ יתקשה לבטלו, מבחינה משפטית ניתן להעבירו בכל רוב מקרי של ח"כים הנמצאים ברגע נתון במליאה".
הגורמים ציינו כי מעבר לשר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, הרשומים כ"אבות המהפכה", נתניהו קשור בהתחייבויות והבטחות לחרדים ולמפלגות הימין לחוקק חוקים שלא ייפסלו בבג"ץ. בהקשר זה הוזכר חוק הגיוס וחוקים שיסייעו להפחית התערבות שיפוטית בנושאים הקשורים להתנחלויות. "אם נתניהו ירצה שלא לאבד את הקואליציה שלו, הוא יהיה חייב להתקדם בחקיקה", הם אמרו.
פורסם לראשונה: 00:20, 28.03.23