ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, זעם הבוקר (רביעי) על תגובותיהם של שגריר ישראל בוורשה יעקב ליבנה וראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע להרג אזרח פולני שעבד בארגון "המטבח המרכזי העולמי" (WCK), שהרכב שבו נסע עם עוד שישה מאנשי הארגון הותקף שלשום בלילה.
2 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
ראש ממשלת פולין ואחד הרכבים שהותקף
(צילום: AFP / AP / Czarek Sokolowski)
"מר נתניהו, השגריר ליבנה. רוב הפולנים הראו סולידריות מלאה עם ישראל אחרי מתקפת חמאס", כתב טוסק בחשבונו ברשת X (טוויטר לשעבר). "היום אתם מעמידים את הסולידריות הזו במבחן קשה. התקיפה הטראגית של המתנדבים והתגובה מעוררות כעס ברור".
דבריו של טוסק מופנים בין השאר לשגריר ליבנה - שכתב אתמול כי "בימין ובשמאל הקיצוני בפולין תוקפים היום את ישראל בעקבות מותם הטראגי בעזה של אנשי ארגון סיוע בהם אזרח פולני. הגדיל לעשות סגן יו"ר הפרלמנט הפולני קז'יסטוף בוסאק שטען כי ישראל מבצעת 'פשעי מלחמה' ופוגעת בארגוני סיוע כדי להרעיב חפים מפשע. אזכיר כי זהו אותו בוסאק שעד היום סירב לגנות את טבח ה-7 באוקטובר, ושחבר מפלגתו מהימין הקיצוני כיבה עם מטף חנוכייה שהדלקנו בפרלמנט בוורשה. מסקנה: אנטישמים תמיד יישארו אנטישמים. וישראל תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית שנלחמת עבור קיומה, גם לטובת העולם המערבי כולו".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי מדובר ב"פגיעה לא מכוונת של כוחותינו באנשים חפים מפשע ברצועת עזה". נתניהו הוסיף כי "זה קורה במלחמה, אנחנו בודקים את זה עד תום, עומדים בקשר עם הממשלות, ונעשה הכול כדי שהדבר הזה לא יישנה שוב".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידה בוורשה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידה בוורשה
נתניהו עם נשיא פולין אנדז'יי דודה. רה"מ אמר אתמול על הרג אנשי ארגון הסיוע: "זה קורה במלחמה"
( צילום: gettyimages)
בשיחה שהתקיימה אתמול בין שר החוץ ישראל כ"ץ לשר החוץ של פולין ראדוסלב שיקורסי, כ"ץ הדגיש כי יוסקו מסקנות כדי להבטיח את ביטחונם של עובדי ארגוני הסיוע, וציין כי ישראל עושה מאמצים להרחבת הסיוע ההומניטרי באוויר, בים וביבשה, כולל העברת סיוע ישירות מירדן.
שיקורסקי הודה על השיחה ואמר כי פולין מזועזעת מה"מתקפה". "WCK הוא ארגון הומניטרי שאינו פוליטי. הנפגעים נעו על דרך שאמורה הייתה להיות בטוחה ללא התקפה", אמר, וציין כי בפולין מצפים לחקירה מקיפה לא רק על ידי הצבא, אלא גם במעורבות פולנית.
עוד אמר שר החוץ הפולני: "קרה גם שצה"ל הרג חטופים, עליהם להיות יותר זהירים. המצב ההומניטרי בעזה הוא מאוד שנוי במחלוקת בעולם. אנו מבינים את הצורך בטיפול בטרוריסטים, וחושבים שיש ללוות את זה בתהליך מדיני עם הפלסטינים". כ"ץ הזמין את שיקורסקי לבקר בישראל ובהזדמנות זאת לדבר על הנושאים הללו, והביע הביע תקווה להמשך הנורמליזציה עם סעודיה ומדינות נוספות. על ציפיית ישראל שפולין תשלח שגריר לישראל אמר שיקורסקי כי "אנחנו עובדים על זה". במקביל, השר כ"ץ ציין שבמקרה של פעולה ברפיח "תושבי עזה ינועו במעברים הומניטריים, והפעולות יתואמו עם מצרים".