להחלטה של מטה משפחות החטופים לפרסם אמש (רביעי) את הסרטון המצמרר של חטיפת התצפיתניות מבסיס נחל עוז הייתה מטרה ברורה: לזעזע את מקבלי ההחלטות. "אם זה לא יעיר אותם, אני לא יודע מה כן", אמר אלי, אביה של התצפיתנית לירי אלבג, לשלומי, אביה של התצפיתנית אגם ברגר. שתיהן הופיעו בסרטון הקשה שפורסם - לראשונה אחרי 229 ימים בשבי.
הלילה, שעות אחרי פרסום הסרטון, כבר הודיעה לשכת ראש הממשלה כי קבינט המלחמה הורה לצוות המו"מ "להמשיך את המשא ומתן". השיחות, למעשה, הגיעו בשבועיים האחרונים למבוי סתום - ומשמעות הנחיית הקבינט היא כנראה שצוות המו"מ יוכל לבחון גם דרכים נוספות. בכל מקרה, לא צפוי שינוי בעמדת ישראל שאין להתחייב על הפסקת המלחמה.
קשה לצפייה: תיעוד חטיפת התצפיתניות

גורמים שמעורים במשא ומתן לעסקת חטופים אמרו לאחר פרסום הסרטון כי גם בשלב זה ישנה פסימיות רבה ותחושה שכל עוד ישראל לא תיסוג מסירובה להפסקת המלחמה - קשה יהיה להגיע לעסקה מול חמאס. הם ציינו כי צוות המו"מ לא אמור להציג לקבינט המלחמה, שהתכנס אמש, "רעיונות מחוץ לקופסה".
עם זאת, ל-ynet נודע כי האלוף במיל' ניצן אלון, ממובילי המשא ומתן מצד ישראל, אמור להציע לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו "הצעה קונקרטית" שמתכתבת עם המתווה המצרי שהוצע לחמאס - ולו הסכים ארגון הטרור ב-6 במאי. שלשום דווח כי ההצעה שונתה בחשאי על-ידי סגן ראש המודיעין המצרי, מתחת לאפו של ראש ה-CIA ביל ברנס - וללא ידיעת קטאר, ארה"ב וישראל.
לאחר השינוי, כך דווח, ההצעה ה"משופרת" הוצגה לחמאס - וארגון הטרור נענה לה בחיוב. אמש הגיבו על הדיווח בקהיר, וגורם רשמי הזהיר כי "ניסיונות להטיל דופי בתפקודה של מצרים עלול לגרום לנסיגתה המוחלטת מתיווך בין ישראל לחמאס במלחמה הזו".
בדיון הקודם, נזכיר, הטיח נתניהו ביקורת בצוות המו"מ שהם "לא יודעים לנהל מו"מ" - וביקש מהם להביא לו הצעה שלא מחייבת את ישראל לעצור את הלחימה. מנגד, גורמים שמעורים בנושא מודים כי העסקאות שהוצעו לישראל מלפני חודשיים היו טובות מהעסקאות שעומדות היום על הפרק. "חבל שהחמצנו אותן, כעת הדברים הולכים ומחמירים - ואנחנו תמיד מפספסים", הם אומרים.
8 צפייה בגלריה
תיעוד חטיפת התצפיתניות לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאלה גלבוע ונעמה לוי מבסיס נחל עוז
תיעוד חטיפת התצפיתניות לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאלה גלבוע ונעמה לוי מבסיס נחל עוז
מתוך סרטון החטיפה מבסיס נחל עוז
דודתה של לירי אלבג: "את אמא שלה לא לימדו לגדל ילדה בשבי"
(צילום: עידו ארז, עודד אנגל)

הדיון אמש התכנס בצל התגובות הקשות לשידור סרטון התצפיתניות, שהוצג לראשונה בקבינט ניהול המלחמה כבר לפני כחודשיים. חבר קבינט המלחמה בני גנץ העביר ביקורת מרומזת על ראש הממשלה ואמר כי "אחריותנו ליצור מציאות אחרת, גם כשמדובר בהחלטות קשות". נתניהו מצידו אמר שעה קלה לאחר פרסום הסרטון: "נעשה הכול כדי להשיבן".
שלומי ברגר, אביה של אגם, אמר כי "כל מי שאני מכיר, מהשכנים בבניין, חברים, כולם כתבו לנו כמה שזה נוראי. לראות את הילדות האלה, לראות את גודל המחדל. חייבים להתעורר. איתי אישית לא יצרו קשר נבחרי הציבור, אולי עם אחד ההורים האחרים. הם מכירים את הסרטון, לפחות חלקם, חברי קבינט המלחמה", הוא ציין.
את הסרטון ראה שלומי לראשונה לפני כחודש. "ראיתי את הסרטון של אגם מובלת לג'יפ כבר ב-8 באוקטובר, זה הסוף של הסרטון. הסרטון המלא מחבר לי את המעגל, מה היא חוותה בשעות הראשונות. בתור איש צבא לשעבר, קצין לוחם שהיה בלבנון, שהיה במקומות דרעק, אני לא מאמין לכמות המחבלים המטורפת שיש פה בבסיס צה"לי. גודל המחדל לא רק צועק וצורח, אין מילים לתאר את זה. כמות מחבלים שמרשים לעצמם לאכול, לעשן סיגריה, להתפלל".
הוא שחזר את התחושות שהרגיש כשצפה בסרטון: "המחבלים שם בנוח, הם לא מפחדים ובכלל לא מוכנים לקרב, שום דבר לא מאיים עליהם. זה הכי מטריד אותי. נכנסו, חטפו, רצחו וזהו - הם צוחקים. איפה צה"ל? איפה מדינת ישראל? זה מה שהרגשתי כשראיתי את הסרטון, את כמות המחבלים, קיבלתי חום. האדישות הזאת".
8 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
הצהרת משפחות החטופים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
שלומי ברגר, אביה של אגם
(צילום: יאיר שגיא)
8 צפייה בגלריה
הפגנה של משפחות התצפיתניות ומשפחות החטופים מחוץ למשרד ראש הממשלה בזמן כינוס הקבינט
הפגנה של משפחות התצפיתניות ומשפחות החטופים מחוץ למשרד ראש הממשלה בזמן כינוס הקבינט
מפגינים מול משרד רה"מ בירושלים, אמש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
הפגנה של משפחות התצפיתניות ומשפחות החטופים מחוץ למשרד ראש הממשלה בזמן כינוס הקבינט
הפגנה של משפחות התצפיתניות ומשפחות החטופים מחוץ למשרד ראש הממשלה בזמן כינוס הקבינט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
הפגנה של מחאת הנשים מול שער בגין
הפגנה של מחאת הנשים מול שער בגין
מול שער בגין בקריה, אמש
(צילום: עידו ארז)
8 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את איילון
מפגינים חוסמים את איילון
מפגינים חוסמים את איילון צפון, אמש
(צילום: עידו ארז)
אביה של אגם התייחס לתצפיתניות שתועדו מנסות לדבר עם המחבלים בסרטון, בהן בתו אגם. "אגם שלי, לירי ונעמה שהן השלוש שרואים מדברות - הגיעו רק בחמישי בלילה או שישי בבוקר לנחל עוז. היו בערך 36 שעות במקום הזה, אין להן מושג איפה הן, הן רצו למיגונית אחרי הבנות האחרות. הייתה להן תעוזה לדבר, הן גיבורות. אני רואה על הפנים של אגם שהיא בשוק, מנסה לגלגל בראש מה קורה פה".
"היא רק סיימה קורס, היא טרייה בצבא. עוד לא התחילה את התפקיד שלה, אחרי חפיפה אחת בחמ"ל. אני בטוח שגם כמו הוותיקות היא לא הבינה מה קורה, מה זה האירוע הזה. רואים על הפנים שלה. אבל היא לא היסטרית, לא בוכה, היא מעכלת והראש שלה עובד. אני מסתכל עליה ומנסה להבין מה עובר לילדה שלי בראש ברגעים האלה. אין לי מילים להסביר את זה".
"אם האנשים פה, מי שמנהיג אותנו, היה עושה את העבודה וחושב איך לשחרר אותן אני מאמין שהן כבר היו בבית. אם זה באמת מה שהיה עומד לנגד העיניים שלהם. אנחנו נילחם פה עוד מאה שנה, אבל לפחות שיהיו בבית".

זעקות בנות המשפחה - והסיקור בעולם

רוחמה, דודתה של לירי אלבג, הגיעה להפגנה סמוך לקריה בתל אביב אמש וזעקה: "היא בשבי, מתחננת על חייה כשממשלת האובדן הזו, ממשלת הזדון הזו יושבת בשקט. לא יעלה על הדעת ש-229 יום איש לא מצא פתרון. מ-7/10 אנחנו יורקים דם, את אמא של לירי שהיא אמא מופלאה לא לימדו לגדל ילדה בשבי, זה לא יעלה על הדעת שהמדינה הזו שותקת והרחובות שותקים ואיש לא שורף את המקום הזה, צריך להחזיר אותם לכאן".
היא המשיכה וטענה כי "זו ממשלה של מוגי לב. איך יושבים שם חברי הכנסת ודואגים רק לישבן המטונף שלהם. בושה. הייתי מנומסת כמעט שמונה חודשים, ישבתי בשקט, ניסינו להיות אדיבים, מבינים, מכילים, אבל 128 לא נחטפו, הם לא נחטפו, הם נמסרו על-ידי ממשלת ישראל, היא מסרה אותם". המפגינים בתל אביב יצאו לצעדה מבסיס הקריה, וחסמו לזמן קצר את נתיבי איילון צפון.
סשה, אחותה של החטופה קרינה ארייב, סיפרה כי "ההחלטה לפרסם את הסרטון הגיעה בעקבות זה שאנחנו כבר כמה זמן מרגישים שאיבדנו חלק מהציבור. יש מי שאיתנו מההתחלה, אבל יש חלקים שלא ממש. קשה להחזיק את כל הכאב הזה. החלטנו שתמונה אחת שווה אלף מילים. אנחנו מדברים על הבנות שלנו, ופה פשוט רואים את זה, את מה שהיה רק בכמה שעות בסרטון מצונזר. להגיד שכולם ישנים על האף. אם זה לא היה ברור עד עכשיו, אני מקווה שעכשיו זה כן. אנחנו יודעים שמולן יש את הגופות של החברות שלהן, מסביבן עשרות מחבלים - צריך יותר מזה? ב-9:00 בבוקר זה המצב במוצב, אחרי שהמתקפה התחילה כמעט לפני שלוש שעות. איך הן עדיין לא בבית? זה מרגיש כאילו 7 באוקטובר פשוט ממשיך".
עוד אמרה סשה כי "אין עסקה, לא מדברים עליה, הכל תקוע. אנחנו לא רוצים? חמאס לא רוצה? כל אחד מפיל על השני ואנשים מתעסקים בפוליטיקה ומכניסים אותנו אליה. אנחנו אומרים, מה זה קשור בכלל? תסתכלו! זאת אחותי. מה פוליטי בזה שאני רוצה אותה בחזרה?! אתם לא יכולים להתחמק מזה, לא לראות את הסרטון בקבינט - אתם כבר לא יכולים לעצום מול זה עיניים. אנחנו בתקווה שהזעזוע הזה והסרטון הנורא הזה יזיז משהו לטובה".
על התגובות אמרה סשה כי בעת הזו "אני מרגישה שזה עדיין חצי קלאץ'. ציפיתי לטלפונים משרים בממשלה שיגידו 'טעיתי, לא הבנתי על מה אני מדבר ועכשיו אני מבין שזאת יכולה להיות הילדה הקטנה שלי ואני אעשה ככה וככה', אבל זה לא קרה. אנחנו רוצים להבין מה קורה עכשיו בקבינט, אם הם לא יצאו עם איזו תובנה, זה יהיה כמו איזה סכין בגב מבחינת העם".
סשה סיפרה על הפעם הראשונה שבה צפתה בתיעוד החטיפה של קרינה: "בפעם הראשונה זה גמר אותי. קרינה דיברה איתי בבוקר הטבח, הקשר איתה נותק ב-7:40 ועכשיו אני מבינה מה קורה בזמן הזה. לראות מה עבר עליה כשאנחנו היינו בבית וניסינו להבין מה מתרחש. מצאתי את עצמי פשוט גוללת ועוצרת ומגדילה ועושה פוקוס כדי לתפוס כל רסיס מידע שאני יכולה. ראינו את הסרטון הרבה אחרי, ואנחנו לא יודעים כלום, אז אנחנו רוצים לתפוס כמה שיותר מידע. אלה 3 דקות מתוך 15 דקות של זוועות, ואני חושבת שממני חסכו את זה - אבל מה היא ראתה? ואיך העולם אדיש לזה? איך המנהיגים שלנו אדישים לזה? תפסיקו עם הסיסמה הזאת שאתם עושים הכל. לעשות הכל זה להחזיר אותה עכשיו, במחירים הכי כבדים שיש. או שתפסיקו להגיד את הסיסמה או שתעשו את זה, זה כבר פתטי".
8 צפייה בגלריה
סיקור סרטון חטיפת התצפיתניות ב-CNN
סיקור סרטון חטיפת התצפיתניות ב-CNN
(צילום: מתוך ה-CNN)
8 צפייה בגלריה
סיקור סרטון חטיפת התצפיתניות ב-Daily Mail
סיקור סרטון חטיפת התצפיתניות ב-Daily Mail
(צילום: מתוך ה-Daily Mail)
סרטון החטיפה מבסיס נחל עוז לא הדהד רק בישראל. ברשת CNN פרסמו כתבה בכותרת הראשית של האתר, אך לא צירפו את הסרטון. "משפחות החטופות הישראליות מפרסמות תיעוד מחטיפת חמאס", נכתב בכותרת הראשית של CNN, ובכתבה עצמה הובאה תגובת המשפחות וקריאתן להחזיר את החטופים הביתה.
ה"דיילי מייל" הבריטי פרסם גם את התיעוד עצמו, אך לא בכותרת הראשית - בין השאר מאחר שבבריטניה הודיעו באותן שעות על קיום בחירות. "את כל כך יפה... הבנות שיכולות להיכנס להיריון": תיעוד מחריד חדש מראה את הפנאטים של חמאס מקניטים צעירות ישראליות, באיומי אונס ובעשיית הילדים שלהם כחטופות. אחת, בפיג'מת הסנופי שלה, מתחננת שישחררו אותה", קראה הכותרת ב"דיילי מייל".
פורסם לראשונה: 22:02, 22.05.24