1 צפייה בגלריה
יו"ר המטות המשולבים גנרל מארק מילי והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי
יו"ר המטות המשולבים גנרל מארק מילי והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי
הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, צפוי לפגוש מחר (שלישי) יחד עם מפקד חיל האוויר תומר בר מספר טייסי מילואים משלל הטייסות. זאת על רקע סערת המחאה נגד המהפכה המשפטית. לפי צה"ל, המפגש נקבע לפני כמה ימים והוא מיועד לקבוצה רחבה של טייסים במילואים, כדי ליצור מדגם מייצג של החיל.
בהודעת דובר צה"ל נאמר כי למחרת המפגש עם טייסים המילואים, יקיים הרמטכ"ל שיח גם עם מפקדי יחידות במילואים ממגוון יחידות צה"ל. "הרמטכ"ל ישוחח עם המפקדים על אודות ההכרח שבמניעת הקריאות לסרבנות, שמירת מוכנות צה"ל, כשירותו ולכידות שורותיו. מפקדים בצה"ל ימשיכו שיחות אלו במסגרותיהם".
אתמול הודיעו 37 טייסים במילואים בטייסת הקרב 69 של חיל האוויר כי לא יתייצבו לאימונים במחאה על המהפכה המשפטית, וברקע הצהרתם של אנשי מילואים שיימנעו משירות אם התוכנית תיושם. הטייסים הודיעו כי כן יתייצבו לפעילות מבצעית. טייסת 69 נחשבת לטייסת מהחשובות בחיל, שמובילה את התקיפות בסוריה במסגרת המב"מ (המערכה שבין המלחמות), ומבצעים נוספים. אנשיה השתתפו בין השאר בתקיפת הכור הגרעיני בסוריה.


הבוקר שיגרו עשרה מפקדי חיל האוויר לשעבר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, שבו הביעו את דאגתם מהשלכות המהפכה המשפטית וקראו לבלימתה ולמציאת פתרון למתיחות בעם. "אנחנו עוקבים בדאגה עמוקה אחר התהליכים המתרחשים במדינה ובחיל האוויר בימים אלה", כתבו על רקע הצהרתם של הטייסים במילואים.
במכתב, שעליו חתומים בין היתר רב-אלוף (במיל') דן חלוץ ואלוף (במיל') אמיר אשל, צוין: "מתוך היכרות עמוקה עם משקלו המרכזי והמיוחד של החיל בביטחון הלאומי, המוכר לכם היטב, אנו חרדים להשלכות תהליכים אלה ולסכנה החמורה והמוחשית הנשקפת לביטחון הלאומי של מדינת ישראל".
לדברי המפקדים לשעבר, בהם אלופים (במיל') דן טולקובסקי, דוד עברי, אביהו בן נון, הרצל בודינגר, איתן בן אליהו, אליעזר שקדי, עידו נחושתן ועמיקם נורקין, "ליבת עוצמתו של החיל היא התלכיד המיוחד של אנשיו, בסדיר ובמילואים. אנשי החיל כולם מונעים מתוך תחושת שליחות עמוקה ואמונה בצדקת הדרך". הם הוסיפו: "אנו מגבים את מפקד חיל האוויר ואנשיו בעת הקשה הזו ופונים אליכם בבקשה לעצור ולמצוא פתרון למצב המתהווה ובהקדם האפשרי".
בן אליהו אמר היום בריאיון לאולפן ynet: "אנחנו נמצאים כולנו בסיטואציה לא לגיטימית, חצינו את כל הקווים האדומים. אנחנו מנסים להבין מה הביא את הטייסים במילואים למסקנה כזאת, כל כך מרחיקת לכת. כרגע זה לא סירוב פקודה, זה התנדבותי. צריך להבין את המצוקה, את הקטע שנפער בליבם וגם ביניהם לבין עצמם".
תת-אלוף (במיל') ישראל (רליק) שפיר, טייס קרב לשעבר שהשתתף בתקיפת הכור הגרעיני בעיראק ב-81' ומוגדר גם "אלוף ההפלות", אמר בריאיון ל-ynet radio: "השאלה היא מה אנחנו יכולים לדרוש מאותם טייסים מבצעיים. זה לא שהם עושים מילואים פעם בחודש, או חודש בשנה - הם באים כל שבוע". לדבריו, "הם מרגישים חוסר אמון כלפי המערכת השולחת אותם. זו שאלה אישית שכל אחד מהם שואל את עצמו, ומן הסתם הרבה מהם משיבים שהם לא רוצים להתנדב, שהם לא מאמינים בתהליך".