כשברקע המהפכה המשפטית שמתכננת ממשלת נתניהו, והעימות החזיתי בין שר המשפטים יריב לוין לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, גם פרקליט המדינה עמית איסמן מצטרף להגנה על המערכת – והתריע הבוקר (שבת) מהמתקפות על התובעים שעובדים תחתיו, תוך שהוא רומז למתקפות על התובעים במשפט נתניהו, וכן על עדים מטעם התביעה. בנאומו בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי לחיפה איסמן אמנם לא התייחס לרפורמה שמתכננים לוין ונתניהו, אך כן הביע התנגדות מרומזת ל"חוק היועמ"שים" שמקודם במסגרתה, ושיאפשר לשרים להתעלם לחלוטין מהמלצות הייעוץ המשפטי.
3 צפייה בגלריה
עמית איסמן
עמית איסמן
פרקליט המדינה עמית איסמן
(צילום: גיל נחושתן)
בנאומו הבוקר אמר פרקליט המדינה כי המתקפות על התובעים "הולכות ומחריפות עם השנים", מבחינת תדירותן ועוצמתן, אבל ציין כי תופעה חמורה נוספת היא שלאחרונה מתרבות מתקפות אישיות על "פרקליטות ופרקליטים ספציפיים המטפלים בתיקים ספציפיים". לדבריו, לא מדובר עוד בביקורת קשה, אלא "התקפות המכוונות כל כולן לפרקליטות ולפרקליטים עצמם, באופן אישי, כלפיהם כלפי שמם הטוב ולא פעם כלפי בני משפחותיהם והיקרים להם".
איסמן רמז כנראה על המתקפות שסופגים התובעים ב"תיקי האלפים", שבהם מואשם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשוחד ובמרמה והפרת אמונים, והוסיף: "אם לא די בכך מתלווה לכל אלה לא פעם התחושה שיש מי שמבקשים לערער את הלגיטימציה שלנו בעיני כלל הציבור. כאלה המבקשים לייחס לנו מניעים זרים בהחלטותינו ובפעולותינו. מציאות בה, החשוד הופך לחוקר של חוקריו. הנאשם הופך למאשים. והמורשע הופך לקורבן של המערכת".
3 צפייה בגלריה
ליאת בן ארי
ליאת בן ארי
התובעת בתיקי נתניהו ליאת בן ארי. "מתקפות אישיות על פרקליטות ופרקליטים ספציפיים"
(צילום: מוטי קמחי)
דבריו אלו מגיעים כאמור על רקע שורה של מתקפות חריפות בשבועות האחרונים נגד צוות התביעה בתיקי נתניהו: בין היתר הוציא בחודש שעבר בית המשפט צווים למניעת הטרדה לשני פעילי ליכוד בשל המתקפות שלהם ברשתות החברתיות נגד בנה של התובעת הראשית בתיקי נתניהו, ליאת בן ארי. זכורים גם דבריו הקשים של בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, שטען שבכירים בפרקליטות ובמשטרה בגדו במדינה מכיוון ש"תפרו תיקים" לאביו, והוסיף: "כולם מוזמנים להיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל ולהסתכל מה העונש של בגידה במדינה, וזה לא כלא". בישראל קיים עונש מוות על בגידה, אבל נתניהו הבן הכחיש שקרא לפגוע באדם כלשהו. אביו התנער מדבריו.
לצד תיקי נתניהו, ראוי אולי להזכיר גם את הביקורת הקשה שספגה בעבר הפרקליטות בכל הנוגע להתנהלותה בפרשת רומן זדורוב, שההכרעה במשפט החוזר שלו בגין רצח הנערה תאיר ראדה צפויה בחודש מרץ הקרוב.
בנאומו הבוקר הדגיש איסמן כי הפרקליטות ואנשיה אינם מייצגים את עצמם אלא את מדינת ישראל. "הם מייצגים את האינטרס הציבורי ומגינים על נכסי המדינה. הם מייצגים את האינטרס של כל קורבנות העבירה מהצד האחד ומקפידים על זכויות חשודים ונאשמים מהצד השני, כל זאת ללא קשר למוצאם מינם או דעותיהם הפוליטיות של אלה או אלה. הם אינם מייצגים אג'נדה אישית ולא מונעים מאינטרסים אישיים".
איסמן קרא להעניק גיבוי לפרקליטים: "ביטחונם האישי ושמם הטוב של הפרקליטות והפרקליטים חשובים מכל. לכן אנחנו נמשיך לפעול כפי שפעלנו לאחרונה בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו על מנת להגן עליהם ועל שמם הטוב וגם על בני משפחותיהם".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו. איסמן: "כרסום ופגיעה באמון הציבור בפרקליטות אינם יכולים להיעשות בצורה כירורגית – בתיקים מסוימים וכלפי פרקליטים מסוימים"
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הוא הזהיר מפני תופעה נוספת, של מתקפות כלפי עדות ועדים. "גם כאן מדובר במתקפות מכוונות, אישיות ופוגעניות כלפי העדים, בני משפחותיהם ויקיריהם". בכך רמז כנראה על ההתקפות על עדת התביעה במשפט נתניהו הדס קליין. "עדות ועדים אשר כל חטאם בכך ששיתפו פעולה עם רשויות אכיפת החוק בדיוק כפי שמצופה מכל אזרח שומר חוק והמשלמים בשל כך מחירים אישיים כואבים ביותר. גם כאן, בדיוק כמו בעניינם של פרקליטות ופרקליטים, אנו נמשיך ונפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו על מנת לספק לעדים את מלוא ההגנה הנדרשת להם".
פרקליט המדינה הביע חשש כי "מציאות בה פרקליטים מוצאים עצמם תחת מתקפה אישית בלתי פוסקת, ומציאות בה עדים יפסיקו לשתף פעולה עם רשויות אכיפת החוק בגלל מתקפות אישיות – כך בשלב החקירה וכך בשלב שמיעת הראיות בבתי המשפט – יביאו לפגיעה של ממש בכל ניסיון שהוא להגביר את הציות למערכת אכיפת החוק במדינת ישראל וכפועל יוצא להורדת רף האלימות בחברה הישראלית על כל חלקיה".
איסמן דיבר גם על הצורך בחיזוק כל שרשרת אכיפת החוק – והדגיש כי לא ניתן לעשות זאת באמצעות חיזוק המשטרה ובמקביל החלשת הפרקליטות: "לא ניתן לחזק חוליה אחת ולהחליש חוליות אחרות ולצפות לכך ששרשרת אכיפת החוק תהיה שרשרת איתנה וחזקה שתיתן מענה של ממש לבעיה הנטענת בעניין בהקשר זה במדינת ישראל. חיזוקה של משטרת ישראל ושוטריה הוא מהלך חשוב ביותר. לצד זאת, מהלך חשוב ביותר זה לא יביא לבדו לחיזוק מערכת אכיפת החוק וביסוסו של שלטון החוק, בטח ובטח מקום בו באותו הזמן בדיוק, פוגעים באופן ממשי בחוליות השרשרת האחרות – בתביעה הכללית ובבתי המשפט, במקצועיות שלהם, ביושרה שלהם ובהעדר הפניות שלהם".

הוא רמז על "חוק היועמ"שים" ואמר שמדיניות האכיפה חייבת להיות אחידה, "אחרת משרדי ממשלה שונים עשויים לנסות ולקדם אינטרסים שונים ומנוגדים. ייצוג הניתן כשמערך הפרקליטות פועל, כתף אל כתף עם משרדי הממשלה, בעבודת צוות, תוך קיום שיח משותף במטרה לתת לממשלה ייצוג מיטבי בכל הליך והליך, כל זאת כשהפרקליטות מסייעת לממשלה לקדם את מדיניותה על פי דין".
איסמן הוסיף: "המחשבה ולפיה ניתן לחזק את מעמדם של השוטרים ואת הציות להוראותיהם ובד בבד להחליש את מעמדה של הפרקליטות כארגון ושל הפרקליטות והפרקליטים כפרטים היא מחשבה שגויה. המחשבה ולפיה ניתן לפגוע בלגיטימיות של פרקליטות ופרקליטים המטפלים בעבירות או בתיקים מסוימים מבלי שהדבר ישפיע על הלגיטימיות של כלל הפרקליטות והפרקליטים היא מחשבה מוטעית".
לדבריו, "כרסום ופגיעה באמון הציבור בפרקליטות אינם יכולים להיעשות בצורה כירורגית – בתיקים מסוימים וכלפי פרקליטות ופרקליטים מסוימים. פגיעה בזרוע אחת של הפרקליטות כמוה כפגיעה בכל זרועותיה וכפועל יוצא ביכולת לחזק את האכיפה ושלטון החוק במדינת ישראל".
עם זאת, איסמן הבהיר כי יש מקום לביקורת ציבורית על התנהלות הפרקליטות. "אנחנו פתוחים לביקורת. יש לא פעם שהביקורת מוצדקת. לצד זאת ביקורת לא מבוססת המכוונת כל כולה לפגוע בלגיטימיות של הפרקליטות או חלקים ממנה פוגעת בסופו של יום ביכולתה של הפרקליטות להיות חלק משמעותי וחשוב במערכת אכיפת החוק וקידום וחיזוק האפקטיביות של מערכת אכיפת החוק במדינת ישראל".