מכתב הרמטכ"ל הרצי הלוי והאיגרת ששיגרה ללוחמים ברצועת עזה הפרקליטה הצבאית הראשית, יפעת תומר-ירושלמי, שבהם הזהירו כי "אנחנו לא במסע הרג, נקמה או רצח עם", וכן מפני "אירועים שחוצים לרף הפלילי" במלחמה, הכעיסו לוחמים רבים. לדברי הלוחמים בעוד שהם עזבו הכל ומסרו את נפשם למען הגנת המדינה, בכירי הצבא מתעסקים במקרי קצה, במקום בהוקרת תודה, במה שמעיד על חוסר אמון מצדם בחיילים.
• לקריאת האיגרת המלאה - לחצו כאן
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
הפרקליטה הצבאית תומר-ירושלמי
(צילום: אביגיל עוזי)
האיגרת נשלחה אחרי שביום שלישי כתב הרמטכ"ל ללוחמים כי "אנחנו לא במסע הרג, נקמה או רצח עם". הפרקליטה החמיאה למפקדים וללוחמים ש"פועלים באומץ לב ובמסירות עמוקה כדי לשמור על ביטחון המדינה, להשיב את החטופים ולנצח במלחמה", אך בין השאר ציינה "התבטאויות לא ראויות, המעודדות תופעות פסולות; הפעלת כוח בלתי מוצדקת מבצעית, לרבות כלפי עצורים; ביזה, הכוללת שימוש או הוצאת רכוש פרטי שלא לצורך מבצעי; והרס רכוש אזרחי בניגוד לפקודות". לדבריה, "חלק מהאירועים חורגים מהתחום המשמעתי, וחוצים לרף הפלילי".
גלעד, לוחם באחת היחידות המובחרות בצה״ל, חזר לא מזמן לביתו אחרי כמה חודשי לחימה מסיביים. הוא הביע כעס על האיגרות שנשלחו על ידי הרמטכ״ל והפרקליטה הצבאית: ״ההנחה הבסיסית היא שצה״ל עובד לפי החוק הבינלאומי. אני לא מכיר את התופעה שהם מתארים במכתב. מה שמפריע לי זה שהם לא מזכירים מה קורה בצפון, מה התוכניות של הצבא בנוגע למפונים, ואיך הם דואגים לשלום הלוחמים". גלעד תהה: "איך הצבא בוחר להתעסק בזה ולא להזכיר את המילואימניקים, את ההתייצבות בשנית שכבר מתחילה להתרחש ואת זה שהם עוזבים הכל ומתגייסים למען ההגנה על הארץ? במקום זה הם בחרו להתעסק בתופעות מאוד שוליות מסך של מאות ואלפי מקרים שמתרחשים מדי שבוע״.
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי בהערכת מצב בגבול לבנון
הרצי הלוי בהערכת מצב בגבול לבנון
האיגרת נשלחה אחרי דברי הרמטכ"ל. הרצי הלוי בגבול לבנון
(צילום: דובר צה״ל)
לדברי גלעד, האירועים שמהם הזהירה תומר-ירושלמי הם מקרים בודדים, שלא מצדיקים מכתב מסוג ששלחה ללוחמים. ״אם יש כאן מקרי קצה, צריך לטפל בהם", אמר. בעיניי, הבחירה של מפקד הצבא והפרקליטה להתעסק בזה ולהזכיר את הערכים שאמורים להיות מובנים מאליהם, מבטאת חוסר הבנה של מה שנדרש בעת הזו. זה לא מסוג הדברים שהייתי מצפה בזמן כזה בלחימה".
גלעד הוסיף כי "תפקידה של הפרקליטה הוא לדאוג שהכל קורה כמו שצריך ולפי הדין הבינלאומי. אני לא יודע מה ההיקפים של הבעיות שמתוארות, אני לא מכיר דיווחים כל כך רבים על מקרים כאלה. היא גם אומרת בעצמה שהרוב והכלל הוא לא כזה, ויש חשש לכמה מקרים בודדים. זה לא מצדיק מכתב כזה שיוצא לחיילי צה״ל וברור שיתפרסם בעולם. האיגרת הזו יוצרת חוסר אמון כלפי החיילים בסדיר והמילואימניקים, שנלחמים גם בשעה זו למעננו.
"הייתי מצפה להתנהלות אחרת, בתור מילואימניק שחושב שצה״ל הוא הצבא הכי מוסרי בעולם. אם היה נדרש מכתב של הפרקליטה, אז צריך אחד שמחזק את הלוחמים, ואולי במשפט קטן לציין שמטפלים בפעולות הפסולות המעטות. לא צריך שזה יהיה המסגור המרכזי של המכתב. זה חוסר אמון מאוד גדול כלפי החיילים שעושים כמיטב יכולתם ומוסרים את נפשם למען המדינה".
3 צפייה בגלריה
לחימת צה"ל ברצועת עזה
לחימת צה"ל ברצועת עזה
"מה האיגרת אומרת על הגישה כלפי החיילים?". לוחמים בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
גלעד טוען עוד כי מכתבים כאלה מעוררים חשש בקרב הלוחמים ביחס לגישה של הגורמים האחראים על ההגנה המשפטית שלהם. ״אם מתופעה שולית הם עושים עניין, מה זה אומר על הגישה שלהם כלפי חיילי צה"ל שנלחמים? מה זה אומר על האמון שלהם בלוחמים? וכן, זה מעלה חשש אחר כך גם ביחס לייצוג במקרה של מעצר, בעיקר בחו״ל של לוחמים נורמטיבים. רובם ככולם של הלוחמים, שפשוט השתתפו בלחימה, ביצעו את משימותיהם כפי שנדרש ולפי הכללים. הרגשת חוסר אמון מצד מי שאמור להגן עליי ביום שאעצר בחו"ל היא הרגשה לא נעימה, בטח כשהיא על רקע כמה מעשי קיצון בודדים, מתוך עשרות אלפי אירועים בלחימה שכן התנהלו בהם לפי הכללים המחמירים ביותר״.
שמעון, חייל מילואים שלוחם בימים אלה ברצועה, אמר כי ״זה מכעיס שאתה מוסר את עצמך ואז באים אליך בטענות ואיומים, אבל מצד שני אני מבין את המצב הנורא שהמדינה נמצאת בו, ואני מבין איך אנחנו נראים בעיני העולם, אז ברור לי למה יצאה איגרת כזו. אני מקווה שהאיגרת הזו היא לצרכי יח״צ כדי להראות לעולם ׳הנה תראו אנחנו צבא מוסרי׳, ובזה העניין מסתכם. בכל אופן, צה״ל הוא הצבא המוסרי בעולם, ויעידו על כך כל הלוחמים שהיו בשטח״.
פורסם לראשונה: 23:19, 21.02.24