2 צפייה בגלריה
איסטנבול. לקראת השלב הבא בפיוס
איסטנבול. לקראת השלב הבא בפיוס
איסטנבול. לקראת השלב הבא בפיוס
(צילום: shutterstock)
ישראל וטורקיה קרובות מאוד להבנות שיאפשרו כבר בקרוב לחברות התעופה הישראליות לנחות במדינה, גם באיסטנבול וגם באנטליה. כך גילה היום (שני) בכיר ישראלי, שציין כי לאחר מכן יגיע השלב הבא בפיוס עם הטורקים - החזרת השגרירים.
הבכיר העריך שכבר תוך שבועות ספורים חברות התעופה הישראליות יקבלו אישור לנחות בטורקיה. לדבריו, לאחר ששתי המדינות חתמו לפני כחודש על הסכם תעופה הדדי חדש, כעת הצדדים סוגרים את הפרטים האחרונים שיאפשרו לחברות התעופה הישראליות לטוס לטורקיה, תוך היענות לדרישות האבטחה הקפדניות של ישראל.
הבכיר גילה כי מיד לאחר חידוש הטיסות שתי המדינות יגיע השלב הבא בתהליך הפיוס בין המדינות והוא החזרת השגרירים. שגריר ישראל האחרון בטורקיה, איתן נאה, גורש ממנה במאי 2018 - וצולם בעת שנדרש לעבור בדיקה ביטחונית פולשנית ומביכה, בדרכו ארצה.
2 צפייה בגלריה
נמל תעופה חדש ב איסטנבול טורקיה
נמל תעופה חדש ב איסטנבול טורקיה
ארכיון. נמל התעופה באיסטנבול
(צילום: gettyimages)

חברות התעופה הישראליות נעדרות משדות התעופה ברחבי טורקיה כבר 15 שנים, בעקבות מחלוקות בין הרשויות בישראל והרשויות בטורקיה סביב סוגיות תפעוליות ביטחוניות. במרץ 2007 הפסיקה אל על להפעיל את שלוש טיסותיה השבועיות לאיסטנבול, והסבירה כי הקו "סובל ממרכיבי עלויות ביטחון כבדים ומהגבלות על הפעילות השוטפת, הנובעים מהסטנדרטים הגבוהים הכרוכים ברגישויות הביטחוניות".
וכך, הקו נותר פתוח אך ורק בפני חברות התעופה הטורקיות ובראשותן ענקית התעופה טורקיש אירליינס. איגוד הטייסים הישראלי מנסה להיאבק במצב כבר מספר שנים, בטענה שמדובר בתחרות לא הוגנת שנותנת יתרון בלעדי לחברות הטורקיות למדינה שנחשבת יעד אטרקטיבי לתיירות, לעסקים ולטיסות מטען.
בחודשים האחרונים נמשך תהליך ההתקרבות בין ישראל לטורקיה. נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע במרץ האחרון לארמונו של הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן באנקרה, והתקבל בתזמורת שניגנה את ההמנון "התקווה" - במפגש המדיני הראשון מאז 2008. שלושה חודשים אחר כך, גם ראש הממשלה יאיר לפיד הגיע לטורקיה, בצל סיכול פיגוע איראני על אדמת איסטנבול.
בחודש שעבר שוחח לפיד לראשונה עם ארדואן, ומלשכתו נמסר אז כי השניים בירכו על הסכם התעופה שנחתם בין המדינות, והביעו תקווה לשיפור נוסף ביחסים בין המדינות.