בפסיקה דרמטית, בית המשפט העליון של קולורדו פסל הלילה (בין שלישי לרביעי) את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מריצה לנשיאות במדינה. לפי הפסיקה, טראמפ לא כשיר לרוץ לנשיאות עקב מעורבתו בהסתערות של תומכיו על בניין הקונגרס ב-6 בינואר 2021, בניסיון למנוע את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות. זאת מאחר שהתיקון ה-14 לחוקת ארה"ב אוסר על מי שהיה מעורב בהמרדה להחזיק בתפקיד ציבורי.
1 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בבית המשפט בניו יורק
דונלד טראמפ בבית המשפט בניו יורק
דונלד טראמפ בבית המשפט בניו יורק באוקטובר האחרון
(צילום: AP Photo/Seth Wenig)
באוגוסט האחרון הוגש כתב אישום נגד טראמפ בגין ניסיונותיו להביא שלא כחוק לביטול תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2021, שבהן הפסיד לביידן. טראמפ ניסה בין השאר להביא למינוי "אלקטורים מזויפים" באריזונה ולהמצאת קולות שיתנו לו ניצחון בג'ורג'יה, וכאמור, בכתב האישום גם מוטלת עליו אחריות להתפרעות של תומכיו בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר.
החלטת בית המשפט התקבלה ברוב של ארבעה שופטים מול שלושה. חרף אופיה התקדימי, יישום הפסיקה, שתקפה כאמור רק למדינת קולורדו, יעוכב עד ה-4 בינואר כדי לאפשר לטראמפ להגיש ערעור לבית המשפט העליון של ארה"ב, שעשוי להחליט בשאלת כשירותו לרוץ לנשיאות עבור האומה כולה. גורמים רשמיים האחראים על הבחירות בקולורדו אמרו כי החלטה בעניין צריכה להתקבל עד ה-5 בינואר, היום האחרון שבו ניתן לקבוע במדינה את רשימת המועמדים בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית.
בהחלטת הרוב כתבו השופטים כי "הנשיא טראמפ לא פעל רק לליבוי ההתקוממות: אפילו כשהמצור על הקפיטול היה בשיאו, הוא המשיך לתמוך בהתקוממות כשדרש פעם אחר פעם מסגן הנשיא דאז מייק פנס שיסרב לבצע את חובתו החוקתית, ועל ידי קריאות לסנאטורים לעצור את ספירת האלקטורים. פעולות אלה מהוות השתתפות גלויה, רצונית וישירה במרד".
עוד כתבו השופטים: "אנו מסיקים כי הראיות שהובאו לפנינו, שחלק הארי שלהן לא היה נתון לוויכוח במהלך המשפט, מבססות את עיסוקו של הנשיא טראמפ בהמרדה". הם הדגישו כי "מאמציו הישירים והמובהקים של טראמפ במהלך כמה חודשים לדחוק בתומכיו לצעוד לגבעת הקפיטול, ולמנוע את מה שהוא תיאר כהונאה לכאורה נגד אזרחי ארה"ב, היו גלויים לעין ובוצעו מרצונו, באופן שלא ניתן לערעור".
במקביל, בית המשפט דחה את טענתו של טראמפ כי פעל במסגרת חופש הדיבור, בקביעה שדבריו ב-6 בינואר "אינם מוגנים על ידי התיקון הראשון לחוקת ארה"ב".
כאמור, התיקון ה-14 לחוקת ארה"ב, שנחקק לאחר מלחמת האזרחים, אוסר על "גורמים רשמיים שנשבעו לתמוך בחוקה" לחזור ולהחזיק שוב בתפקיד ציבורי אם "עסקו בהמרדה". עם זאת, התיקון מנוסח באופן מעורפל, ונשיאות ארה"ב לא מצוינת בו במפורש. מאז 1919 נעשה שימוש בתיקון ה-14 לחוקה רק פעמיים.
מטעם קמפיין הבחירות של טראמפ נמסר כי החלטת בית המשפט היא "פגומה" ו"לא דמוקרטית", וכי אכן יוגש ערעור על הפסיקה.