1 צפייה בגלריה
הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן דודי שמואל אליהו, רבה הראשי של צפת, קרא השבוע לראשי המערכת הביטחונית להתפטר והאשים אותם ואת בית המשפט העליון באחריות בלעדית למחדל 7 באוקטובר. הוא ואני רחוקים כרחוק מזרח ממערב בתפיסת עולמנו, ואני מקבל ומבין את חוסר ההסכמה בנושאים רבים, אבל לא ייתכן שבתפקידו הממלכתי הוא פועל באופן פוליטי כאחרון חייליהם של איתמר בן גביר ובנימין נתניהו, מוליך שולל את קהל מאמיניו, מסית, מפלג ופוגע בציבור ובמדינה.
כהקדמה לטענתי מדוע ראוי שדווקא הוא עצמו יתפטר, אציין שתי הנחות המקובלות על הרוב מימין ומשמאל. הראשונה: כל אנשי הצמרת הפוליטית והביטחונית נושאים באחריות למחדל. השנייה: לאירועי אותה שבת הובילו כשל צבאי, כשל מודיעיני מתמשך, וכשל ארוך שנים של רבים בדרג הפוליטי. חלק מרכזי הוא של ראש הממשלה נתניהו, שבאופן מודע וציני חיזק את חמאס במזוודות כסף ושיחרר בעסקה רבים מאנשיו, מהלכים שאפשרו לארגון לבנות את כוחו הצבאי.
עם זאת, מאז 8 באוקטובר מתפקדים הגופים הביטחוניים היטב, ולא נכון להחליף את ראשיהם בזמן מלחמה פעילה, אלא להמתין להתפטרותם הצפויה לאחריה. מנגד, נתניהו ושרי הממשלה שמינה ממשיכים להיכשל בתחומי הכלכלה, ההסברה, החינוך, התמיכה במפונים ועוד. מלכתחילה הייתה זו ממשלה שחרטה על דגלה את הרס הממלכתיות, השירות הציבורי ומערכת המשפט, ופעלה לטובת מגזרים קואליציוניים על חשבון אחרים. לפי כל סקרי דעת הקהל היא איבדה את אמון הציבור, ולכן עליה להודיע על בחירות בתוך שלושה חודשים כדי שהמדינה תוכל לשקם את תפקודה לקראת שנים קשות תוך אמון במנהיגות שתיבחר.
ובחזרה לבן דודי הרב אליהו: מתחילת המלחמה הוא השמיע אמירות שקריות ומסולפות, מותאמות לאינטרסים של המגזר שלו ושל ראש הממשלה, ובניסיון להכניס טריז בין מפקדי הצבא לבין הציבור. למשל כאן, כשאמר: "במרחק 10 דקות טיסה מהעוטף חנו עשרות מסוקי קרב שהיו יכולים לעצור ולצמצם את מספר ההרוגים, החטופים והנאנסות". בסרטון ברשת הוא האשים את בית המשפט העליון בכך שקשר את ידי הטייסים במסוקי הקרב מלירות ולמנוע את חדירת המחבלים.
אלו הן טענות שקריות ומסיתות. כפי שעולה מהתחקירים ומעדויות הטייסים, רק שני מסוקים היו זמינים בתחילת המתקפה והם הוקפצו מבסיס בצפון. מסוקים רבים היו בהדממה או לא במוכנות וחלפו שעות עד שצורפו ללחימה. לא מאימת בית המשפט העליון כשלו הטייסים מלעצור את מתקפת חמאס, אלא בגלל מחדל צבאי שעליו יש לתת את הדין. בית המשפט העליון בישראל, כמו החוק הבינלאומי, מתירים לחימה גם כשיש הסתברות לפגיעה בלא-מעורבים, וכך נהג צה"ל. אלא שאתה, הרב אליהו, מתעקש ש"המוסר המעוות של השופטים ושל האקדמיה" הוא שאחראי למחדל הצבאי, תוך התעלמות מהעובדות.
כמו כן טענת שהצבא "לא מילא אחר הוראות הממשלה", מבלי להביא לטענה מופרכת זו שום סימוכין, הסבר או דוגמה. וגם היית שותף להכפשת חיילי המילואים והטייסים שהתנגדו להפיכה המשטרית, וביום פקודה התייצבו כולם, ומאז ברציפות הם מחרפים נפשם. אתה, שלכאורה יוצא נגד הפילוג, הוא זה שמפלג.
פרופ' שמגר בן-אליהופרופ' שמגר בן-אליהו
למרבה השמחה לא כל הציבור הדתי מקבל את עמדותיך והתנהלותך. חלק ניכר ממנו משרת בצה"ל כתף לכתף עם חילונים גמורים ושמאלנים שלהם אתה מייחס בגידה, בעוד אתה תומך בממשלה שמעדיפה בתקציביה את בחורי הישיבות שאינם משרתים או לומדים ליבה, ובכך מסכנת את עתידנו כחברה ומדינה.
לכן, ועל כל אלה, צר לי לומר לך בן דודי, שבעיני אתה מסית, מפלג, משקר וחסר אחריות ציבורית. אינך ראוי להיות רב ראשי של עיר בישראל. טול קורה מבין עיניך, קום אתה והתפטר. תן דוגמא אישית לראש ממשלתך שעדיין לא לקח שום אחריות, וכמוך הסית כנגד ראשי הצבא.
  • פרופ' שמגר בן-אליהו, אוניברסיטת תל אביב
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il