2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לוין נתניהו וגלנט בהצבעה על עילת הסבירות. הממשלה תצליח לקדם את החוק הבא?
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
אחרי שבליכוד העריכו אתמול שאין רוב לשינוי חד-צדדי בוועדה לבחירת שופטים, בכיר בממשלה אמר היום (שלישי) כי מדובר ב"אירוע גדול יותר מהסבירות", והעריך גם הוא כי "אין לנו רוב להביא את הוועדה לבחירת שופטים באופן חד-צדדי". לדברי הבכיר, "חברי כנסת אומרים כבר עכשיו בשיחות סגורות שהם לא יתמכו בזה בשום מצב אם לא תהיה הסכמה. ברור לכולם שמדובר באירוע גדול יותר. זה דורש הסכמה רחבה, זה מה שטוב למדינה".
בדיקה שקיימו בליכוד העלתה כי כרגע יש 60 אצבעות בלבד להעברת החוק. אם ירצו להעביר את שינוי הרכב הוועדה במתכונת הרצויה, כחוק יסוד, יידרשו לקואליציה, על פי הייעוץ המשפטי שקיבלו, 61 אצבעות - שאותן אין להם כרגע. "זה לא רק ארבעה שלא יתמכו", אמר בכיר בממשלה. "יש עדיין מתבלטים נוספים אם המחיר שווה את זה". הסיבה לצורך ב-61 אצבעות היא הצורך לעמוד במבחן בג"ץ, שעלול לדחות שינוי בחוק יסוד שלא עבר ברוב של 61 ח"כים - יותר ממחצית מהכנסת.
(נתניהו בריאיון לבלומברג: נשנה את הוועדה לבחירת שופטים - ואז נעצור)

נתניהו, נזכיר, אמר שאחרי התיקון בוועדה לבחירת שופטים, יעצור את המשך חקיקת המהפכה המשפטית. אתמול פורסם ב-ynet כי ההערכה בליכוד היא שנכון לעכשיו - במצב שנתניהו ירצה לצעוד קדימה עם שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שנחשב לתיקון החריף ביותר והמתסיס ביותר, באופן חד-צדדי, אין לו רוב להעביר אותו.
ההערכה הגיעה אחרי שלפני כשבוע וחצי הבהירו כמה ח"כים בליכוד שלא יתנו ידם לחקיקה חד-צדדית נוספת ובכירים במפלגה אמרו כי לא ברורה ההחלטה של נתניהו לגעת דווקא בנושא הנפיץ ביותר, שהסיכוי שתהיה עליו הסכמה עם האופוזיציה או הסכמה בכלל - הוא קלוש עד לא קיים.
גורם בקואליציה העריך אתמול כי "ישנו מצב שנתניהו בכוונה מפריח לאוויר בלון גדול יותר ומבהיל יותר, כדי להעביר את חוק היועצים המשפטיים בצורה חלקה יחסית ובדומה לאיך שהדבר קרה עם עילת הסבירות".
2 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
הנשיאה חיות לצד השופטים פוגלמן ועמית בדיון על חוק הנבצרות
(צילום: שלו שלום)
ההערכה בליכוד היא שכך או כך הולכים לימים נפיצים מאוד בין מערכת המשפט לבין הכנסת בשלוש סוגיות מרכזיות: כינוס הוועדה לבחירת שופטים, חוק הנבצרות וביטול עילת הסבירות. בכל אחד מהנושאים הללו, אם בית המשפט יתערב, צפוי להיפתח קרב גדול שיגיע עד כדי קריאות שלא לכבד את הפסיקה. עם זאת מעריכים גורמים בקואליציה כי למרות האיומים והמסרים החריפים כלפי בג"ץ - הפסיקה תכובד והקואליציה לא תלך למצב של משבר חוקתי.
בריאיון לרשת בלומברג האמריקנית-בינלאומית אמר שלשום נתניהו כי החוק הבא שיובא לאישור בכנסת הוא השינוי בוועדה - אך לדבריו, "זה מה שנשאר, אחריו נעצור בקידום חוקים בנושא". רה"מ ציין כי הוא "מקווה שלא נגיע למשבר חוקתי. אני חושב שלא נגיע, ושיש דרך להגיע לפשרה הוגנת - זה מה שאני מנסה לעשות".
עם זאת, נתניהו בעצמו הודה כי התוכנית המקורית של לוין הייתה רעה: "מה שנשאר זה הוועדה לבחירת שופטים, כי אני לא חושב שאנחנו צריכים לחוקק את הדברים האחרים. אני לא חושב שאנחנו צריכים לעבור ממצב קיצוני אחד, עם בית המשפט האקטיביסטי ביותר בעולם, ולהגיע למצב קיצוני אחר שבו הכנסת יכולה לבטל כל החלטה שבית המשפט מקבל".