2 צפייה בגלריה
אילהם אלייב, יצחק הרצוג
אילהם אלייב, יצחק הרצוג
שיא ההתחממות ביחסים. הרצוג ואלייב
(צילום: EPA)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ייפגש השבוע עם נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב, וידון עימו על חיזוק הקשרים האסטרטגיים בין המדינות. הרצוג, שיגיע לביקור הממלכתי ביום שלישי הקרוב עם רעייתו מיכל, ישתתף באירוע מיוחד לציון "75 שנים לעצמאות בישראל".
ביקורו של הרצוג הוא לא הביקור הנשיאותי הישראלי הראשון במדינה המוסלמית הגובלת באיראן - אך הוא מגיע בעיתוי מיוחד מאוד שבו יחסי ישראל-אזרבייג'ן חמים מתמיד - ולנוכח המתיחות בין באקו לטהרן ובין איראן לישראל.
עם נחיתתו, יתקבל הרצוג בשדה התעופה על ידי 30 ילדים מבית הספר של חב"ד בבאקו, שינופפו בדגלי ישראל ואזרבייג'ן. בפתח הביקור, שיימשך יומיים ויתקיים בהזמנתו של אלייב, יתקבלו הרצוג ורעייתו בטקס קבלת פנים ממלכתי על ידי משמר הכבוד בארמון הנשיאותי "זגלובה" בבאקו, על ידי נשיא הנשיא האזרי. בשיאו של הטקס תתנגן "התקווה", ולאחר מכן יקיימו הנשיאים פגישה מדינית. בהמשך יתארחו הרצוג ורעייתו בארוחת צהריים ממלכתית. כמו כן, השניים יניחו זר בסמטת הכבוד בקברו של נשיאה השלישי של אזרבייג'ן היידר אלייב, ובאנדרטת שהאדילר - שדרת הנופלים להנצחת קורבנות המלחמה.
לביקור יתלווה שר הבריאות והפנים משה ארבל, שייפגש עם מקבילו האזרי ד"ר טימור מוסייב. השניים צפויים לדון בהעמקת שיתוף הפעולה בעולמות הבריאות, בדגש על הכשרות רופאים, הערכות לחירום ובריאות דיגיטלית. בנוסף, במהלך הביקור יתקיים טקס חתימה על הסכם שיתוף פעולה בתחום הבריאות בין ישראל לאזרבייג'ן. בתום הביקור ישתתפו הרצוג ורעייתו באירוע חגיגי שייערך לכבוד 75 שנה לעצמאותה של ישראל, ייפגשו עם חברי הקהילה היהודית שבאזרבייג'ן - ומשם יעשו את דרכם חזרה לישראל.
2 צפייה בגלריה
חגיגות יום השנה ה-44 לתנועה האיסלמית בכיכר אזאדי, טהרן, איראן
חגיגות יום השנה ה-44 לתנועה האיסלמית בכיכר אזאדי, טהרן, איראן
מודאג? נשיא איראן ראיסי
(צילום: רויטרס)
כאמור, אין מדובר בביקור נשיאותי ישראלי ראשון בבאקו. קדמו לו ביקורם של הנשיא שמעון פרס ב-2009 וזה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-2016 - ורק לפני חודש ביקר באזרבייג'ן שר החוץ אלי כהן. בחודש ינואר שרת המודיעין גילה גמליאל. באוקטובר 2022 ביקר בבאקו שר הביטחון בני גנץ. בשנה שעברה ביקרו כאן שר החקלאות פורר, שר האוצר ליברמן ושר התיירות רזבוזוב.
ביקורו של הרצוג מסמל אולי את שיא ההתחממות ביחסים בין המדינות: באחרונה, ולראשונה מאז כינון היחסים בין המדינות, הגיע לישראל שר החוץ האזרי ג'ייהון ביירמוב - ופתח בישראל את שגרירות אזרבייג'ן. במקביל הגיע לארץ מוכתר ממד אוגלו ממדוב, השגריר האזרי הראשון בישראל, והגיש את כתב האמנתו לנשיא הרצוג.
במשך כ-30 שנים לא היה לאזרבייג'ן ייצוג דיפלומטי רשמי בישראל, שהייתה לאחת המדינות הראשונות בעולם להכיר בעצמאות המדינה המוסלמית בדצמבר 1991 - ואף פתחה בה שגרירות בשנת 1993. אזרבייג'ן, מדינה המוגדרת חילונית, היא המדינה המוסלמית-שיעית הראשונה הפותחת שגרירות במדינת ישראל. עד היום נמנעה באקו מהמהלך בשל לחץ מאיראן וממדיניות מוסלמיות אחרות.
לאחרונה, כאמור, פרץ עימות חריף בין אזרבייג'ן לאיראן, שחלקו נובע מהתחממות היחסים בין באקו לירושלים. טהרן דרשה הבהרות מהאזרים, וזעמה על התבטאותו של השר כהן שלפיה יש "חזית מאוחדת של ישראל ואזרבייג'ן נגד איראן". איראן בתגובה הבהירה כי "לא תישאר אדישה" ל"קנוניה" הזו.