2 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
העשרת האורניום לא נפסקת. צנטריפוגות במתקן גרעיני באיראן
(צילום: EPA)
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה כי איראן ממשיכה להגדיל את מלאי האורניום המועשר שלה לרמה של עד 60% ועדיין מונעת מנציגי הסוכנות להיכנס לאתרי גרעין איראניים ולפקח עליהם. בדוח הרבעוני של סבא"א שפורסם אתמול (חמישי), צוין כי לפי הערכות איראן מחזיקה ב-62.3 קילוגרמים של אורניום מועשר לרמה של עד 60% נכון ל-22 באוקטובר - עלייה של כ-6.7 קילוגרמים מאז הדוח האחרון שפורסם בספטמבר.
בנוגע לכמות הכוללת של אורניום מועשר, ההערכה שפורסמה בדוח היא דווקא של ירידה מכ-4,000 קילוגרמים לכ-3,700. עם זאת, הסוכנות ציינה כי היא לא יכולה לאמת את הכמות המדויקת של האורניום המועשר, לאור המגבלות שאיראן הטילה לפני כמעט שנתיים על כניסת פקחים של האו"ם למתקני הגרעין שלה. בנוסף, האיראנים הסירו בחודש יוני האחרון את ציוד הניטור והפיקוח של הסוכנות מהמתקנים.
2 צפייה בגלריה
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
"חוסר שיתוף הפעולה ישפיע על יכולת הסוכנות לגבש ידע על הפעולות האיראניות". ראש סבא"א רפאל גרוסי
(צילום: EPA )
"חוסר שיתוף הפעולה של טהרן ישפיע משמעותית על יכולת הסוכנות לגבש מחדש את הידע על הפעולות האיראניות בנושא הגרעין", נכתב בדוח. "הקמה מחדש של תשתית ניטור ופיקוח תיקח זמן ממושך ותהיה מלווה במידה מסוימת של חוסר ודאות. ככל שהמצב הנוכחי יימשך זמן רב יותר, כך אי-הוודאות תגדל".
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, שנחתם בשנת 2015 וממנו יצאה ארצות הברית ב-2018, הגביל את טהרן להעשיר אורניום ברמה של עד 3.67%. כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא אמנם צריך להיות מועשר ברמה של כ-90%, אך מדעני גרעין טוענים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20% פירוש הדבר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90% - וכי הגדלת רמת ההעשרה מ-60% ל-90% מהירה יחסית.

למרות הדוח הפסימי, נראה שבנושא אחד שנמצא במחלוקת בין איראן לסבא"א דווקא כן נרשמה התקדמות. בדוח נוסף של הסוכנות שפורסם אתמול, צוין כי איראן הסכימה לביקור של הסוכנות במהלך החודש כדי לספק תשובות למקור של חלקיקי אורניום שנמצאו בשלושה אתרים בשטחה. ההסכמה האיראנית מגיעה שבוע לפני הפגישה הרבעונית של מועצת הנגידים של הסוכנות.
דיפלומטים ציינו כי הם מצפים שמעצמות המערב ידחפו בפגישה להחלטה הקוראת לאיראן לשתף פעולה. לפי הדוח, "הסוכנות הדגישה בפני טהרן כי בפגישה זו היא מצפה להתחיל לקבל ממנה הסברים אמינים בנושאים אלו, כולל גישה למקומות ולחומרים, ולקחת דגימות לפי הצורך". הסירוב האיראני עד כה לאפשר חקירה של שרידי האורניום נחשב לאחת מאבני הנגף המרכזיות בשיחות לחידוש הסכם הגרעין.
דובר מזכירות המדינה האמריקנית נד פרייס אמר אתמול במסיבת עיתונאים כי "ארצות הברית מודאגת מכך שלא נעשתה שום התקדמות בפתרון בעיית אמצעי הפיקוח של סבא"א באיראן". פרייס הפציר בטהרן "לשתף פעולה באופן מלא עם חקירת סבא"א כדי שהסוכנות תוכל להיות בטוחה שכל החומר הגרעיני באיראן נמצא תחת פיקוח".