40 יום של מחאה באיראן, לצד משלוח מל"טים וטילים לרוסיה, עושים כנראה את שלהם: בממשל האמריקני מזועזעים מהאלימות האיראנית כלפי המפגינים, ועל רקע אספקת המל"טים המתאבדים והטילים לרוסיה הם לא מתכוונים לחדש את שיחות הגרעין עם איראן. כך התרשמו במשלחת הישראלית בראשות הנשיא יצחק הרצוג, וכך גם אמש (רביעי) דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי.
הדובר קירבי אמר כי האמריקנים אינם מעוניינים לקיים סבב שיחות חדש עם טהרן בנוגע להסכם הגרעין, וציין כי הוא רואה באיראן אחראית ליחס למפגינים, שציינו היום בשורת מחאות 40 יום למותה של הצעירה מהסא אמיני. לדבריו, "יש סימנים שרוסיה מייעצת לאיראנים בהתמודדות עם המפגינים ומסייעת להם לדכא באלימות את ההפגנות".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ביידן והרצוג. הפגישה נמשכה חצי שעה יותר מהמתוכנן
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
במשלחת הישראלית התרשמו שכל סוגיית המשא ומתן עם איראן לא רלוונטית בעת הזאת ובניגוד לחששות, כלל לא בטוח שהאמריקנים ימהרו לחזור למשא ומתן עם איראן אחרי בחירות האמצע בארצות הברית. גורמים בכירים בישראל אמרו אחרי שיחותיו של הנשיא הרצוג עם הנשיא ג'ו ביידן ועם ראשי הממשל, שהאמריקנים מקבלים היום את העמדה הישראלית שאין עם מי לדבר בטהרן.
הרצוג הציג ליועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן מידע מודיעיני על הסיוע הצבאי של איראן לרוסיה שמשמש במלחמה באוקראינה. "המטרה הייתה להראות לאמריקנים עד כמה האיראנים משקרים את כולם", אמרו על כך. התחושה בצד הישראלי היא שיש שינוי בתפיסה האמריקנית לאור ההתנהגות האיראנית.
פגישת ביידן-הרצוג נמשכה שעה וחצי, חצי שעה יותר מהמתוכנן. ביידן הראה להרצוג מזכרות אישיות משפחתיות ואף ביקש להצטלם עם שני האחים הרצוג שנכחו בפגישה - נשיא המדינה ושגריר ישראל בוושינגטון. הרצוג אמר לביידן שהוא הנשיא האמריקני ה-15 שמשפחת הרצוג לדורותיה נמצאת בקשר איתו.
4 צפייה בגלריה
איראן מחאת ה חיג'אב אופנוע בוער ב טהרן מהסא אמיני
איראן מחאת ה חיג'אב אופנוע בוער ב טהרן מהסא אמיני
שינוי בתפיסה האמריקנית לאור ההתנהגות האיראנית. הפגנה בטהרן
(צילום:AFP)
פרט לפגישה עם ביידן, בשאר הפגישות של הרצוג עלה ביתר שאת הנושא הפלסטיני. האמריקנים מוטרדים מהתגברות הטרור מחד, ומהתגברות אלימות המתנחלים מאידך. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן היה זה שהדגיש את הנושא, הרצוג ענה לו שמערכת האכיפה הישראלית פועלת בעת שיש הפרת חוק. האמריקנים לא מתחו ביקורת על פעולות ישראל מול הטרור ביהודה ושומרון, והרצוג הציע לשלב את הפלסטינים בשיתופי פעולה כלכליים עם מדינות הסכמי אברהם.
גם ביידן וגם בלינקן דיברו בחריפות על ועדת החקירה של האו"ם בראשות נאווי פילאי, שנדרשה לחקור את אירועי "שומר החומות", וכלל לא התייחסה לאותו עימות ולפעולות חמאס - אלא טענה כי "הכיבוש הישראלי לא חוקי ועשוי להיחשב כפשע מלחמה". ביידן דיבר בחריפות על האנטישמיות, והשניים דנו גם בשיתופי פעולה בין ישראל לארצות הברית בנושא האקלים.
בביקור שמע הרצוג הבטחה אמריקנית לעודד את שילוב ישראל במרחב. האמריקנים לא מכנים זאת "נורמליזציה", אלא "אינטגרציה". הרצוג אמר לביידן שמנקודת מבט ישראלית היה נכון וטוב שביידן נסע לסעודיה כי היא מדינה מוסלמית מרכזית ושחקנית אזורית.
4 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
האמריקנים מוטרדים מההסלמה ביו"ש. עימותים בשכם
(צילום: AFP)
בשיחותיו של הרצוג בקונגרס ועם מנהיגים יהודים אמריקנים הוא שמע דאגה משילוב הימין הקיצוני בממשלת ישראל, אף ששמו של איתמר בן גביר לא הוזכר. הרצוג השיב לכולם שצריך לכבד את ההחלטה של הבוחרים בישראל. ביידן לא העלה את הנושא הזה.
בשיחות סגורות אמר הרצוג שהוא מודאג ומוטרד מהפיצול במערכת הפוליטית ובחברה הישראלית, ומכך שישראל חוזרת לבחירות מדי שנה. אולם הנשיא הדגיש שלא יתערב בהרכב הממשלה הבאה. הרצוג מסרב בתוקף לומר מה יעשה אחרי הבחירות והאם יפעל לכינון ממשלת אחדות לאומית.
המטרה של ביידן בביקור הזה הייתה להראות שהיחסים עם ישראל עומדים מעל לפוליטיקה, ולא משנה מי ייבחר ב-1 בנובמבר - הם יוסיפו להיות איתנים. גם הנושא האוקראיני עלה בשיחות של הרצוג, אבל האמריקנים לא הציגו דרישה נחרצת לישראל להעביר סיוע צבאי ישראלי לקייב.
הנשיא ביידן התגאה בפגישה שלו עם הרצוג בהסכם עם לבנון. "אני חושב שזו פריצת דרך יוצאת דופן. היה צריך הרבה אומץ כדי להצליח להירתם לנושא. זה דרש אומץ אמיתי, ואני חושב שנדרשה לכך דיפלומטיה עיקשת ומתמשכת, ואני מברך אותך ואת הממשלה על כך. ההסכם הזה יאפשר פיתוח של שדות גז לשתי המדינות, יצירת אפיקים חדשים של הזדמנויות כלכליות עבור תושבי לבנון, ויגביר את היציבות והביטחון של עם ישראל. כפי שאתה בוודאי יודע, אני פועל בנושא הזה מאז שהייתי סגן נשיא ארצות הברית, ואני מברך אותך".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ביידן והרצוג
(צילום: AFP)
הרצוג אמר בתום פגישתו עם ביידן: "הנשיא הוא ידיד אמת של ישראל ואני מאוד מעריך ומכבד את העובדה שהזמין אותי כביקור גומלין לביקורו בישראל. זהו ביקור שבא לבטא הרבה דברים: ראשית, את העובדה שהיחסים בין ישראל לארצות הברית הם יחסים חזקים, משמעותיים, אסטרטגיים והיסטוריים - והוא ביטא זאת בהרבה צורות, גם בדבריו וגם בשיחה עצמה. בנוסף, הוא מבטא גם את העובדה שלמרות שמתקיימות מערכות בחירות גם בישראל וגם בארצות הברית, בסוף הברית והידידות בין העמים הן מעל לכל מחלוקת פוליטית".
"שוחחנו על האיום האיראני באזור ובעולם, ביום שהוא מאוד רגיש כרגע מבחינת העם האיראני", אמר הרצוג על היום ה-40 של המחאה באיראן, "וכמובן מה שקורה בשילוב הזה בין הפעולה האיראנית נגד אזרחיה, נגד ישראל, התנועה שלה לעבר אופציה גרעינית וכמובן הפעולה שלה כנגד אזרחים חפים מפשע באוקראינה. דיברנו גם על חשיבותו של שילוב ישראל באזור ועל הצורך שהנשיא חזר והביע של דיאלוג עם שכנינו הפלסטינים. ולבסוף, נושא שאני רואה בו חשיבות עצומה הוא נושא האקלים - השתלבות של ישראל באזור בפעולות משותפות באקלים, ופתרונות שהם שיתופי פעולה בין ישראל לארצות הברית בנוגע לאקלים".
פורסם לראשונה: 22:59, 26.10.22