ראש המל"ל צחי הנגבי דחה הערב (חמישי) את הטענות שלפיהם צה"ל הודר מההסכם שנרקם עם סעודיה. במסיבת העיתונאים לרגל הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה לארצות הברית, שאתמול אושרה רשמית, אמר הנגבי: "זה פייק, מהרגע הראשון שר הביטחון קיבל את כל המידע". ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור ישיר.
בפתח האירוע, חילק הנגבי תעודות הוקרה לעובדי המל"ל על העבודה שעשו בנושא. הוא הודה למשטרה: "הייתם רתומים לעגלה הזאת, היינו צריכים בזמן שיא לבקש מכם להתחבר למערכים של האינטרפול". בהמשך הודה גם למשרד הביטחון הלאומי: "בלעדיכם זה לא היה מתקדם".
בהמשך התייחס הנגבי כאמור לפרסום לפיו עד לפני שבוע צה"ל הודר מההסכם שנרקם עם סעודיה: "זה פייק. צה"ל מעולם לא הודר מהדיונים. מהרגע הראשון שר הביטחון קיבל את כל האינפורמציה, כפי שרה"מ עדכן אותו. שר הביטחון נועד בארה"ב עם מנהלי המו"מ. הוא עדכן את הרמטכ"ל ואני אישית דיווחתי לפורום המכובד ביותר של צה"ל בקריה בתל אביב על כלל ההתפתחויות לפני שבועות ארוכים. יש מי שמנסים לייצר ריב ומדון במערכות שלנו אבל אין לכך סיבה".
לפני שבועיים אמרו גורמים בצה"ל ל-ynet כי "ראש המל"ל הנוכחי הוא פוליטיקאי שנתפס לאחרונה משקר, בניגוד לכל ראשי המל"ל הקודמים שהיו אלופים במיל' או אנשי מקצוע". שר הביטחון יואב גלנט אמר היום שכעת הוקמו צוותי בחינה לנושא בצבא ובמוסד.
2 צפייה בגלריה
אירוע לרגל הצטרפות מדינת ישראל לתכנית הפטור מוויזות לארה"ב
אירוע לרגל הצטרפות מדינת ישראל לתכנית הפטור מוויזות לארה"ב
הנגבי. דחה את הפרסום שצה"ל הודר מההסכם עם סעודיה
(צילום: חיים גולדברג / פלאש90)
בפתח דבריו הודה נתניהו לבכירים האמריקנים, בהם הנשיא ג'ו ביידן, שגריר ארה"ב בישראל לשעבר טום ניידס ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן. הוא אמר: "מברך את אזרחי ישראל, כי לא צריך יותר ויזה לארה"ב. זה חוסך הרבה טרחה וכסף. יש פה עוד שינויים מבורכים. ברחוב הירקון בתל אביב היו לוקרים כדי לאפסן חפצים בתור לוויזה האמריקאית. אני מאחל לכולם נסיעה טובה".
השר האמריקני להגנת המולדת, אלחנדרו מיורקס, ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן, הצהירו אתמול במשותף כי לאחר שישראל עמדה בכל התנאים, ארה"ב החליטה לצרף אותה באופן רשמי למועדון המדינות הפטורות מוויזה לארה"ב.
ישראל תהיה המדינה ה-41 ברשימה היוקרתית, שכוללת בין השאר את גרמניה, צרפת, בריטניה, סינגפור, אוסטרליה, אוסטריה, דנמרק, פינלנד, יוון, איטליה, יפן, הולנד, ניו זילנד, פולין, נורבגיה, שוויץ, שבדיה ודרום קוריאה. במשך שנים רבות ישראל ביקשה להצטרף לתכנית אך לא עמדה בתנאים. השינוי החל בתקופת הממשלה הקודמת (ממשלת בנט-לפיד), אז הודיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שארה"ב תפעל לצרף את ישראל לתכנית, והיא הוכרזה למעשה כמועמדת רשמית.
2 צפייה בגלריה
נתניהו הודה לביידן וניידס: "הפטור חוסך הרבה טרחה וכסף"
נתניהו הודה לביידן וניידס: "הפטור חוסך הרבה טרחה וכסף"
נתניהו הודה לביידן וניידס: "הפטור חוסך הרבה טרחה וכסף"
(צילום: מארק ישראל סלם, shutterstock, AP)
ההצהרה הרשמית על הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מגיעה ברקע ביקורת חריפה שמתחו אתמול גורמים אמריקנים על ההודעה הרשמית של משרד החוץ והמסרים שעברו לישראל ופורסמו ב-ynet בנושא. הגורמים אמריקנים הביעו זעם על ההכרזה של משרד החוץ, שפורסמה כאמור עוד לפני שארה"ב הודיעה בעצמה ובאופן רשמי על הפטור מוויזה לישראלים. גם דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מתיו מילר, עוד אמר שלשום כי לא התקבלה החלטה סופית לגבי מועמדותה של ישראל.
עם זאת, אחרי משא ומתן ממושך, תיקוני חקיקה והרבה מאוד היערכות בישראל - ניתן סוף סוף לברך על המוגמר. הקרדיט להישג הזה מגיע לשורה של גורמים, ובראשם טום ניידס, השגריר לשעבר של ארה"ב בישראל, שהפטור מויזה היה ה"בייבי" שלו; היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי שעמד בראש הועדה הבינמשרדית שקידמה את הנושא; שרת הפנים הקודמת איילת שקד; שגריר ישראל באו"ם ולשעבר בארה"ב גלעד ארדן שהיה הראשון לקדם את הנושא מול מיורקס; ועו"ד גיל ברינגר אשר מונה על ידי שקד להיות פרויקטור הפטור מוויזה, וריכז את הטיפול בנושא הזה מטעם ממשלת ישראל.