זמן קצר אחרי נאומו בעצרת הכללית של האו"ם, ראש הממשלה נפתלי בנט נאם הערב (יום שני) בפני הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, והדגיש את הצורך בחיזוק הקשר בינן לבין מדינת ישראל. "אני מביא איתי רוח חדשה מירושלים", אמר. "רוח של רצון טוב ושל עבודה משותפת. ממשלה שהחלה כתאונה והפכה להצלחה". ראש הממשלה גם הציג לנוכחים את הפעולות הישראליות נגד הטרור העולמי, והבהיר שהוא לא מתכוון להסתמך על ארה"ב בכל הקשור להתמודדות עם הגרעין האיראני.
בשנים האחרונות ספגה ישראל ביקורת מצד קהילות יהודיות שונות על יחסה ליהדות הלא-אורתודוכסית בתפוצות ועל ההתרחקות מיהודי ארה"ב שתומכים במפלגה הדמוקרטית. בנאומו ניסה בנט לפתוח מעין דף חדש, הדגיש שהממשלה החדשה משלבת בין פוליטיקאים בעלי דעות שונות ואמר כי ישראל צריכה ללמוד מיהדות ארה"ב על הדרך שבה היא מקבלת אליה את כולם. "לא נסכים על הכול, אבל נדבר זה עם זה ונקשיב אחד לשני", אמר.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"הפעם לא ניתן למדינה להתפרק". נפתלי בנט
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
הודה למשתתפים על תמיכה בלתי מתפשרת בישראל. בנט לצד השגריר ארדן

נאום בנט בעצרת הכללית של האו"ם - כותרות נוספות:

בנט אמר לנוכחים כי הוא מעריך את עבודתם למען מדינת ישראל, וסיפר להם על הממשלה הנוכחית - שהקים לדברו חרף הקשיים לאור "האווירה הרעילה ותחושת חוסר האונים" שהייתה בישראל אחרי מערכת הבחירות הרביעית. "יש לעם היהודי בעיה של קיטוב, שרודפת אותנו", אמר. "איבדנו את הבית היהודי הראשון לאור הקיטוב בין ישראל ליהודה, והסיבה הייתה מיסים. רחבעם, הבן של שלמה, החליט להעלות מיסים, וזה היה רעיון רע. איבדנו 80 אחוז מהיהודים. אנחנו צאצאים של יהודה ובנימין, ואז התאספנו והקמנו בית חדש, עוד מדינה יהודית. המקדש הראשון החזיק 80 שנה. המקדש השני, או המושבה היהודית השנייה, שרדה כמדינה מאוחדת משהו כמו 73 שנה, בתקופת המכבים - ואז המתחים הפנימיים שוב קרעו אותנו לחלקים".
"העם היהודי מעולם לא הצליח להחזיק 80 שנים בארץ ישראל במדינה אחת ומאוחדת", אמר בנט. "אנחנו עכשיו בני 73 שנה. והפעם, לא ניתן למדינה להתפרק. בגלל זה לקחתי את התפקיד".
בנט אמר כי הוא שמח על הממשלה המגוונת בישראל ועל העבודה עם אנשים שאינם מסכימים, ואמר כי אחת המשימות המרכזיות של הדור הנוכחי ושלו כראש הממשלה היא להבטיח את עתיד ישראל והיהודים. "עכשיו זו הפעם הראשונה מזה אלפי שנים שהדאגה היהודית היא מדינת ישראל", אמר.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפסגה של מדינות הקוואד הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפסגה של מדינות הקוואד הבית הלבן
"אמר שאם לא הייתה ישראל היה צריך להמציא אחת - וצדק". ביידן
(צילום: AP)
בנט סיפר על אביו ואמו שעלו לישראל מארה"ב, ועל החיבור הטבעי שהוא חש בין יהדות ארה"ב לישראל. "כשיהודי בפנסילבניה נפצע, אני נפצע", אמר. "כשיהודי בצרפת נפצע, אנחנו מרגישים את הכאב, כי אנחנו עם אחד. אבל עכשיו אנחנו בנקודה בזמן שאנחנו יכולים לקחת את היחסים שלנו ואת המשמעות שלנו לשלב הבא. הציונות המודרנית נוסדה כדי לייצר מקום מחסה ליהודים, מקלט. דרייפוס, הרצל, זה היה העיקרון של מדינת ישראל".
בנט אמר כי על מדינת ישראל לעבוד יחד עם יהדות התפוצות כדי להתחזק. "אין לי נוסחה מדויקת, אנחנו צריכים לעבוד על זה ביחד - ואם יש משהו שהייתי רוצה לייבא מיהדות ארה"ב זה להקשיב, לא לשים אנשים בקופסה", אמר. "בישראל יש חילונים, דתיים, כיפה סרוגה, כיפה שחורה - חרדים. אם אתה שלושה ס"מ הצידה - זה לא מתאים. וכאן גם אם אתה חרדי, רפורמי, אורדותוקסי, אתה מקובל כי אתה יהודי. זה משהו שאנחנו צריכים לייבא, את העובדה שאנחנו מקבלים את כולם. זה הדיאלוג שאנחנו פותחים".

"זה לא אומר שנסכים על הכל, אנחנו לא", הדגיש. "אבל אנחנו נדבר זה עם זה ונקשיב זה לזה. באותו הזמן, בעוד אנחנו עושים את כל זה, אנחנו בשכונה הקשוחה בעולם, ולפעמים אני פוגש מנהיגים שלא מבינים את זה. כשגדלתי בניו ג'רזי כמה שנים, אתה לא מתעורר וכמה קילומטרים ממך יש מישהו שרוצה לירות עליך. יש לנו את חיזבאללה על הגבול, את איראן, חמאס, יש לנו את דאעש בסיני, הם היו צריכים להיעלם. כולם על הגבולות שלנו. בגלל זה אנחנו צריכים להישאר חזקים".

"בעניין איראן - אם אין אני לי מי לי"

בנט חזר על דבריו שישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, והוסיף: "אנחנו עובדים קשה יחד עם חברינו מארה"ב, אבל יש לנו מצפן ברור שלמדנו כבר מזמן - אם אין אני לי מי לי. לא נייצא את הביטחון שלנו לאף אחד, גם לא לחברינו. זה תלוי בנו ונעשה מה שנצטרך".
בנט דיבר על פיגועי ה-11 בספטמבר ועל הטרור, הודה לקונגרס האמריקני על אישור המימון לכיפת ברזל ואמר כי "ביידן אמר שאם לא הייתה ישראל היה צריך להמציא אחת, וזה נכון. אנחנו תשעה מיליון רגליים על האדמה ונלחמים יום יום מול הטרוריסטים האלה, לומדים ואוספים מידע. אנחנו דוחקים אותם מבלי לבקש מאמריקה להתערב ולשלוח אפילו חייל אחד. לעולם לא נבקש זאת. אנחנו לא הבעיה, אנחנו הפתרון".
"לא עובר שבוע שאנחנו לא מצילים חיים מול ארגוני הטרור האלה", אמר בנט. "אני לא יכול להרחיב על הפרטים הספציפיים, אבל אנחנו מתקשרים למישהו באיזו מדינה ואומרים 'תקשיב, עכשיו ברחוב הזה, בבניין הזה, תגיע לקומה שביעית במדינה שלך, תמצא חוליית טרור. לכו תתפסו אותם'. ואנחנו עושים זאת שוב ושוב, מצילים חיים, כי אנחנו שם. מדווחים למדינות על יחידות טרור בתוך המדינה".
"יהדות מבוססת על חיים, אבל על החיים האמיתיים", סיכם בנט. "התמצית ביהדות היא לא בדידות בהרים, זה נחשב כמכשול, זה רע. התמצית של ישראל היא התמודדות מול המציאות והבאת הערכים שלך לתוך המשברים בחיים האמיתיים. לחשוב כמה קל להיות בבריסל ולחשוב על תיאוריות על הגנה מפני טרור, אבל אנחנו עושים את זה".
"ישראל היום מייצגת ערכים בסיטואציה מאוד מסובכת, לא במגדלי השן המנותקים מהמציאות", הוסיף בנט. "יום אחר יום אנחנו מראים לעולם איך להיות מדינה מוסרית, מוסרית באמת, שמתמודדת מול האויבים הנוראיים בעולם ובכל זאת משגשגת ואופטימית".
הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה הן ארגון יהודי שמאגד 146 פדרציות יהודיות ועוד כ-300 קהילות יהודיות עצמאיות ברחבי ארצות הברית ובקנדה. בסיום דבריו אמר בנט כי הוא מזמין את חבריהן לדיאלוג פתוח, והודה להם על "תמיכה בלתי מתפשרת".