2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג אחרי פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא המדינה יצחק הרצוג אחרי פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
"המשטר האיראני מדכא את אזרחיו, וכעת הוא מתקדם בתוכנית הגרעין". הרצוג
(צילום: gettyimages)
במסגרת ביקורו המדיני של הנשיא יצחק הרצוג בארה"ב, שבמהלכו נפגש עם הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן, התראיין הרצוג הלילה (בין רביעי לחמישי) ל-CNN. הנשיא התייחס למלחמה באוקראינה ולסיוע שמעניקה ישראל לקייב, ואמר כי "סיפקנו מגוון מוצרים 'לא קטלניים' לעם האוקראיני, אך ישנם דברים שמבחינה אסטרטגית וטכנית אנחנו לא יכולים לספק".
לדבריו, "עבדנו במרץ על סיוע לאזרחים האוקראינים במתן מענה פוסט טראומתי, אנחנו מטפלים בפצועים, והצענו לממשלת אוקראינה לסייע בבניית ואספקת מערכת התראה חכמה מול איומי טילים וכטב"מים".
2 צפייה בגלריה
תיעוד הכטב"מים האיראנים באוקראינה
תיעוד הכטב"מים האיראנים באוקראינה
תיעוד הכטב"מים האיראניים שנפלו באוקראינה
מנגד, הרצוג ציין כי "יש מערכות נשק שאפילו ארה"ב ואירופה לא מספקות לאוקראינה, ויש דברים שאנו לא רוצים שייפלו בזרועותיהם של אויבינו. איפה שאנחנו יכולים לעזור - אנו עושים זאת. אנחנו לגמרי שם, ולהאשים אותנו בחוסר סיוע זה לא הוגן. עם זאת, עלינו להביא בחשבון את המרכיבים האסטרטגיים הנוגעים לתפקודה של ישראל - הן מול האזור שלנו והן מול שאר העולם".
הנשיא הוסיף כי "אנו רוצים למצוא פתרונות על מנת לסיים את המלחמה הזו, וכמובן תומכים בשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה. בכל הקשור להתמודדות עם כטב"מים איראניים, אנחנו בהחלט מנתחים את המצב".
לאחר שחשף במהלך ביקורו בארה"ב הוכחות לשימוש בכלי טיס בלתי מאוישים איראניים במלחמה באוקראינה, הבהיר הרצוג כי "טהרן סיפקה מאות כטב"מים לרוסיה, והיא אחראית להרג אזרחים אוקראינים חפים מפשע. בנוסף, ישנם אלפי אזרחים איראנים שעוברים התעללות, עינויים, מעצרים והרג בידי משטר רשע ואכזר, כאשר הם מפגינים למען זכותם האנושית לחופש ולעצמאות". הרצוג הדגיש כי "המשטר האיראני מדכא את אזרחיו, וכעת הוא מתקדם בתוכנית הגרעין - שתסכן את האזור ואת העולם כולו. איזו הוכחה נוספת העולם צריך כדי להבין שאיראן היא מדינה מסוכנת ביותר לסדר העולמי וליציבותו?".
גם שר הביטחון בני גנץ אמר שלשום לישי שנרב ושרון כידון ב-ynet radio כי אין לדרישות האוקראיניות היתכנות "מבחינה תעשייתית". לדבריו, "מה אתם חושבים? שיש פה ערמות של סוללות של כיפת ברזל שמחכות במפעלים שמישהו ייקח אותן ואנחנו לא נותנים אותן? יש פה מערכות נשק מפה ועד להודעה חדשה שמחכות? או שיש פה מלאי ביטחוני שמדינת ישראל צריכה להגן על עצמה בכוחות עצמה. ולכן, זה הכל סיסמאות מסביב, אין לזה היתכנות מבחינת תעשייתית, אין לזה נכונות מבחינה מדינית. אנחנו עוזרים במה שאפשר".



דבריו של הרצוג מגיעים לאחר שנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר אתמול כי הוא מברך על "המגמה החיובית" במערכת היחסים עם ישראל, עקב שיתוף מידע מודיעיני בין שתי המדינות, בין היתר בנוגע ל-400 מל"טים איראניים שנמצאים בשימוש רוסיה. במסיבת עיתונאים בקייב, אמר זלנסקי כי "אנחנו בתחילתו של שיתוף פעולה", וציין כי ההתקדמות בשיתוף המידע המודיעיני מתרחשת לאחר "הפסקה ארוכה".
בתוך כך, מוקדם יותר אמר דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי כי האמריקנים אינם מעוניינים לקיים סבב שיחות חדש עם טהרן בנוגע להסכם הגרעין, וציין כי הוא רואה באיראן אחראית ליחס למפגינים בשטחה, שציינו אתמול בשורת מחאות 40 יום למותה של הצעירה מהסא אמיני. לדבריו, "יש סימנים שרוסיה מייעצת לאיראנים בהתמודדות עם המפגינים ומסייעת להם לדכא באלימות את ההפגנות".
במשלחת הישראלית התרשמו ששכל סוגיית המשא ומתן עם איראן אינה רלוונטית בעת הזאת, ובניגוד לחששות, כלל לא בטוח שהאמריקנים ימהרו לחזור למשא ומתן עם איראן אחרי בחירות האמצע בארה"ב. גורמים בכירים בישראל אמרו אחרי שיחותיו של הנשיא הרצוג עם הנשיא ג'ו ביידן ועם ראשי הממשל, שהאמריקנים מקבלים היום את העמדה הישראלית שאין עם מי לדבר בטהרן.