3 צפייה בגלריה
מתן סינמן
מתן סינמן
מתן צינמן וזירת התאונה בבנימין
(צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
ב-1 בספטמבר היה אמור מתן צינמן לתלות על הגב את הילקוט החדש, עם המחברות וספרי הלימוד שנעטפו בקפידה ולהתחיל את כיתה א'. זה לא יקרה. מתן בן השש נהרג לפני כשלושה שבועות בתאונת דרכים בכביש 60 הידוע לשמצה, ליד צומת מעלה לבונה, לאחר שנהגת פלסטינית סטתה מנתיבה והתנגשה ברכב שבו נסעה משפחתו. בתאונה נפצעה קשה גם אחותו בת ה-12 של מתן, אח נוסף, בן 10, נפצע באורח בינוני, והאח הצעיר - תינוק בן חצי שנה - נפצע קל. האם, רבקה, נפצעה אף היא באורח קל.
האב, חיים צינמן, טען כי מדובר היה בפיגוע מכוון ולא בתאונה. "האוטו פשוט נסע אליהם", סיפר. "רבקה ניסתה לסטות לצד השני, אבל לא היה מה לעשות. המציאות פה באזור ממש קטסטרופלית, אנשים מפחדים לנסוע, לא יודעים מה יהיה אחרי העיקול. מה שקורה כאן בכבישים זו הפקרות".
3 צפייה בגלריה
הרכב שנפגע מידיוי אבנים
הרכב שנפגע מידיוי אבנים
הרכב של משפחת לב אחרי פיגוע האבנים
לפני כחודש נסעו שיר, תם לב וארבעת ילדיהם, תושבי רמת גן, לעשות את השבת אצל הוריה של שיר ביישוב פסגות בבנימין. אלא שעל ציר כביש 60, בין היישובים עלי ושילה, ארב להם מחבל שיידה לעברם אבנים. שמשות הרכב התנפצו, שיר נפגעה בפניה שהתמלאו בדם, לעיני ארבעת ילדיה. בעלה תם נאלץ להמשיך בנסיעה תוך כדי ניסיון להבין מה מצבה. בהמשך נאלצה שיר לעבור ניתוח מורכב לשיקום פניה.
"שמעתי בום וראיתי שהשמשה בצד של אשתי התנפצה", סיפר הבעל תם, "הייתי בטוח שירו בה. זה אירוע מאוד טראומטי עבור כולנו, אני חושב שאנשים לא מבינים את המשמעות והסכנה ביידוי אבנים בכבישים".

דרושה: תוכנית חירום

שני האירועים הקשים אינם חריגים, למעשה, הם הפכו לסוג של שגרה איומה. מאז מבצע "שומר החומות", טוענים גם גורמים צבאיים באוגדת איו"ש, השטח מעבר לקו הירוק בוער. זה בא לידי ביטוי בניסיונות הבלתי פוסקים להוציא פיגועי טרור אבל גם במה שמכונה פח"ע עממי, או במילים אחרות ידויי האבנים. וממדי התופעה רק הולכים וגדלים.
3 צפייה בגלריה
מדד הפחד בדרכים
מדד הפחד בדרכים
מדד הפחד בדרכים
על פי נתונים של ארגון "הצלה ללא גבולות", שמונה יותר מ-1,400 מתנדבי חירום בישראל ועם פריסה ביותר מ-14 מדינות בעולם, השנה נרשמו עד כה 2,692 אירועים של ידויי אבנים ביהודה ושומרון, שבהם נפגעו 159 אזרחים, 40 חיילים ושני שוטרים. נתוני הארגון נאספים בערוץ הטלגרם שלו מדי יום, והם מתבססים על דיווחי תושבים ואנשי כוחות הביטחון.
מאז שפרץ גל הטרור בתקופת הרמדאן, בפיגוע בבאר שבע שבו נרצחו ארבעה ישראלים ב-22 במרץ ‑ עלה גם מספר אירועי יידוי האבנים: מ-432 בפברואר ל-515 במרץ. במאי השנה זינק המספר ל-579, וביוני, בעקבות מבצע "שובר גלים" ופעילות אגרסיבית של צה"ל באזור ‑ הוא ירד ועמד על 335 אירועים.
אבל יידוי אבנים הוא לא הסכנה היחידה האורבת לנהגים מעבר לקו הירוק. למרות תוכנית האב לתחבורה בכבישי יו"ש, הכוללת בניית כבישים עוקפים, צמתים ומחלפים ‑ התשתיות עדיין ישנות מאוד ומהוות איום מתמיד לנוסעים בדרכים. לכך יש להוסיף את יכולות האכיפה המאוד מוגבלות של המשטרה לגבי הנהגים הפלסטינים, שלרוב אין דרך להגיע לכתובתם ולשלוח להם דוחות, והתוצאה היא פחד גדול לנוע בכבישים. על פי נתוני מחוז ש"י, ב-2022 נרשמו עד כה 16 תאונות קטלניות, שגבו את חייהם של 20 אזרחים. בשנת 2021 אירעו 21 תאונות קטלניות שבהן נהרגו 22 בני אדם.
ח"כ אורית סטרוק, שהובילה בשנה האחרונה סדרת דיונים בנושא הבטיחות בדרכים בכבישי יהודה ושומרון בוועדת הכלכלה של הכנסת, אמרה כי "כשמדובר בחיי אדם, לא ייתכן שעקרונות יסוד של בטיחות שמקובלים בכל הארץ יימחקו, החלטות ממשלה ונהלים לא ימומשו, תקציבים לא יושקעו, והתחייבויות של המשטרה לא יבוצעו. יש לקיים באופן מיידי עבודת מטה משולבת של כלל הגורמים, עד לתיקונם המלא".

יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני הבהיר כי הממשלה חייבת להתערב ולהשליט סדר במרחב, וזאת באמצעות החרמת כלי רכב של עברייני התנועה, ביצוע מעצרים ומניעת אישורי עבודה. לדבריו, "מגמת העלייה המשמעותית באירועי זריקת האבנים, בקבוקי התבערה והנהיגה הפרועה של הערבים בכבישים מבהירה את מה שאנחנו זועקים בחודשים האחרונים - האלימות הערבית נמצאת בעלייה חמורה וההרתעה בירידה" הוא הוסיף: "הנתונים שמובאים בכתבה רק מדגישים זאת. אנחנו עוסקים לילות כימים בפיתוח וקידום של תשתיות הכבישים, אך נדרשת כאן גם החלטה אסטרטגית מדינית לטיפול במחדל".
אלחייני אמר כי חייבים להגביר את ההרתעה, וזאת באמצעות הגדרת האירועים כטרור לכל דבר. "אזור יהודה ושומרון מהווה 22% משטח המדינה, מתגוררים כאן קרוב לחצי מיליון תושבים ישראלים שנוסעים בכבישים ומצייתים לחוקים. אנחנו בשעת חירום ודורשים מהשרים לקיים דיון דחוף בנושא בשיתוף ראשי הרשויות מהאזור וגורמי מקצוע".
ראש מועצת בנימין ישראל גנץ הוסיף כי דרושה תוכנית חירום מיידית שכוללת פיתוח בהול של כביש 60, וכן תוכנית לאכיפה של חוקי הנהיגה במרחב. "מדינת ישראל מתנערת מאחריות על יהודה ושומרון והמחיר מתבטא בדם", טען גנץ. "ההפקרות בכבישים וחוסר האכיפה המשווע לצד הזנחת התשתיות גובה חיים רבים. אנחנו רואים זאת גם בסלחנות כלפי מעשי הטרור. זריקות אבנים כמעט בכל יום נענות בהכלה, הממשלה חייבת לשנות את הגישה. בחיי אדם ובזכויות אדם לא צריך לערב פוליטיקה".

"כל אירוע מתוחקר"

מח"ט חטיבת בנימין אלוף-משנה אליאב אלבז הסביר כי הצבא מתייחס ל"טרור העממי" של יידוי האבנים כטרור לכל דבר. "צה"ל רואה זאת בחומרה ופורס את לוחמיו לאורך הצירים השונים על מנת למנוע ולסכל אירועי זריקות אבנים ובקבוקי תבערה לעבר אזרחים", אמר אלבז. "כל אירוע שבו נזרקת אבן לעבר הציר מתוחקר במקום, וכוחות הביטחון פותחים במצוד שמוביל לתפיסתם של מיידי האבנים תוך זמן מהיר. בנוסף, מתבצעים גם מעצרים כמעט מדי לילה אל מול פעילי הטרור העממי".
דובר צה"ל מסר כי "צה"ל משקיע מאמצים רבים למיגור מקרים של זריקות אבנים במרחב, ופועל למעצר החשודים. צה"ל ימשיך לפעול ולהגיב באירועים מסוג אלו - הן בפעילות גלויה והן בפעילות נסתרת תוך חיזוק ביטחון האזרחים".