יומיים אחרי הטענות על אלימות משטרתית במהלך הפגנות השבת בקפלן והתיעודים החריגים, שכללו בין היתר חטופה ששוחררה וספגה מים ממכת"זית, מפגינה ששברה את רגלה לאחר שסוס דרך עליה, בן 72 שדימם מעינו ופרש שהצליף במפגין, מתייחס לנושא לראשונה מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי - ותוקף בחזרה את המפגינים.


3 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי, אילנה גריצווסקי
יעקב שבתאי, אילנה גריצווסקי
המפכ"ל ואלינה גריצ'בסקי, שספגה מים ממכת"זית
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA/ABIR SULTAN)
"ב-7 לאוקטובר נפל דבר בישראל, נפער פצע גדול בלב העם", אמר המפכ"ל. "עלינו החובה למצוא את נקודת האיזון בין שמירה על החוק והסדר הציבורי ובין החמלה הנדרשת במצב המורכב והכואב אליו נקלעה המדינה".
הוא התייחס ישירות לעובדה שמים ממכת"זית פגעו באימו של החטוף מתן צנגאוקר ובבת זוגו ששוחררה מהשבי אילנה גריצ'בסקי, ואמר: "איש מאיתנו לא ייתן שתיפגע אימו של חטוף או שייפצע אב שכול שבאו להביע את כאבם".

3 צפייה בגלריה
תיעוד: שוטר מצליף בראשו של מפגין
תיעוד: שוטר מצליף בראשו של מפגין
המפגין שפרש הצליף בפניו
(צילום: ג׳רמי פורטנוי)
3 צפייה בגלריה
אליעזר בן ה-72 מדמם מעינו מפגיעת מכת"זית
אליעזר בן ה-72 מדמם מעינו מפגיעת מכת"זית
אליעזר שדימם מעינו
(צילום: מאיר תורג'מן)
לצד זאת, תקף שבתאי את המפגינים בקפלן ואמר: "קבוצה שאינה נמנית עם משפחות החטופים הצליחה לגרור אותנו לתמונות שאנחנו לא רוצים לראות, לא עמדה בסיכומים שהוגדרו ועוררה את הפרובוקציה תוך עימות עם השוטרים. לקבוצה זו אני קורא - בואו נשמור יחד על הסדר הציבורי והכללים כדי לאפשר את זכות המחאה באיזון הולם וראוי מבלי לפגוע בשגרת החיים של מאות אלפי תושבים".
"עלינו להתבונן לא בהמון, אלא באדם שעומד מולנו ולעשות הכל כדי לשמור על החוק, אבל חשוב עוד יותר, לוודא שהאדם שעומד ממול, יחזור בריא ושלם לביתו", הוסיף המפכ"ל. "נמשיך להתעלם מהקולות הפוליטיים המנסים לגרור את המשטרה לוויכוחים מפלגים ונמשיך לפעול מתוך נאמנות למדינה. זו משימה מורכבת מאין כמוה אבל אני סומך על מפקדי ושוטרי משטרת ישראל שיעמדו בה".
במילים אחרות, המפכ"ל שבתאי מנסה לקשור בין צעדת הלפידים של משפחות החטופים שאושרה על ידי המשטרה לבין המפגינים בקפלן. השוטרים ליוו את צעדת הלפידים של משפחות החטופים במוצאי שבת מכיכר החטופים על דרך מנחם בגין וכשהגיעו לפינת קפלן צומת עזריאלי הם התערבבו עם מאות המפגינים במקום שכונו מפגיני קפלן. השוטרים שהתעמתו עם מפגיני קפלן החלו בפינוי של משפחות החטופים כי לא ידעו להבחין בינם לבין מפגיני קפלן.
עינב צנגאוקר, אמו של מתן החטוף בעזה, אמרה כי "במוצאי שבת האחרונים המשטרה התעלמה מהקריאות שלי שהבן שלי בשבי החמאס ושאילנה חזרה מהשבי, וירתה ישירות עלינו. 143 יום מתן שלי בעזה, בלתי נתפס, מה נשאר לנו לעשות מלבד להפגין? ביד אחת הממשלה מפקירה אותו וביד השנייה נותנת למשטרה לירות עלינו במכת"זיות. אני לא אשתוק ולא אתן לאף גורם לפגוע במי שנאבק להחזרת החטופים. בן גביר שהצביע נגד החזרת ילדות משבי החמאס מורה כעת לפגוע במפגינים ולנסות להשתיק אותנו, לא משנה כמה פעמים הוא ישנה את שם המשרד בשביל לייצר תחושת ביטחון - עד שלא תהיה עסקה ויחזירו את כולם, לא יהיה ביטחון, ועד שהממשלה לא תחזיר את כולם אנחנו לא נשב בבית ונשתוק".
מטעם "חופשי בארצנו", קבוצת המחאה שארגנה את ההפגנה בשבת, נמסר: "מאכזב מאוד שהמפכ"ל משתמש בחטופים ככלי פוליטי ובכך מאמץ את רוח השר על מנת להסית ולהכתים אזרחים שיצאו להפגין כפי שעדיין מתיר להם החוק. נזכיר למשטרה שגם בג"ץ אשרר לאחרונה כי התקהלות על המדרכות היא מותרת ולא הייתה שום הצדקה לאלימות המשטרתית ולשימוש המופרז והקיצוני במכת"זית ובפרשים. הממשלה שוב ממשיכה להפר את החוזה הבסיסי שלה ואת התחייבותה להגן על האזרחים, אנו מצפים לתחקיר של המשטרה בנושא".
משה רדמן אבוטבול, יוזם הפגנות "בחירות עכשיו" שנעצר במסגרת ההפגנה, מסר: "צר לי לקרוא את דבריו של המפכ"ל. תפקידה של משטרת ישראל הוא לשמור על שלטון החוק ועל זכות המחאה, ולא לחלק ציונים או להטיף מוסר לאזרחים שיוצאים למחות. אני מבין את העומס הרב על משטרת ישראל בכלל ועל מחוז תל אביב בפרט, אך זו אינה סיבה לפעול באלימות ברוטלית וחוסר שיקול דעת כפי שקרה במוצאי שבת, ובטח שלא להפיל את האחריות לשימוש בכוח על ציבור המוחים. חבל שהתנהלות שכזו וחוסר הפעלת שיקול דעת על ידי כמה מפקדים בשטח יכתימו את פעילותם המסורה והראויה לשבח של עשרות אלפי שוטרי ושוטרות משטרת ישראל".