2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לוין ורוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בעוד קבוצות המחאה מתכננות להחריף היום את צעדיהן, נמשכים המגעים למציאת מתווה פשרה שיהווה בסיס להידברות בין הצדדים על התוכנית להחלשת מערכת המשפט. אמש (יום רביעי) פורסם כי בסביבתו של לוין נוטים לקבל בחיוב את התוכנית שמובילים פרופ' דניאל פרידמן, פרופ' יובל אלבשן, האלוף (מיל') גיורא איילנד והיזם גיורא ירון, ואתמול הם נפגשו עם שר המשפטים לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן.
עיקר המחלוקת בשלב זה בין סעיפי ההצעה לבין מובילי המהפכה המשפטית היא בנושא הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כאשר לוין מתעקש על רוב קואליציוני. גם ביחס לשריון חוקי היסוד, בעיקר חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, מתגלעת מחלוקת. רוטמן ולוין חוששים ששריון חוק היסוד הזה יחייב גיוס חרדים, ועל כן לא יקבל את תמיכת המפלגות החרדיות. בסיום הפגישה סוכם כי רוטמן ולוין נדרשים לתת תשובה עד לסוף השבוע האם הם תומכים במתווה.

בתוך כך, בבית הנשיא הבהירו אתמול כי הופתעו מהמתווה של פרידמן-אלבשן ואין להם כל קשר אליו. אם הנשיא יבחר בכל זאת לאמץ את המתווה כבסיס למו"מ, לוחות הזמנים ישתנו וייתכן עיכוב בחקיקת החוקים.
עם זאת, על אף שלוין מגדיר את המתווה כראשיתה של פשרה - רוטמן יקדיש גם בשבוע הבא את ארבעת ימי הדיונים בוועדת החוקה להמשך חקיקת חלק מהרפורמה לקריאה ראשונה, וחלק לקריאה שנייה ושלישית. ההערכה במערכת הפוליטית היא שבזירוז החקיקה יש גם מסר לאופוזיציה לשתף פעולה במגעים לפשרה והידברות.
בניגוד לשיח המתקיים בימים אלו בין מגבשי ההצעה למובילי המהפכה המשפטית - בצמרת המשפטית דחו אמש את המתווה של פרידמן-אלבשן. גורמים בכירים טענו כי אין בהצעה בסיס למו"מ שכן "עקרונות היסוד של מה שמכונה 'פשרה' הם לא יותר מאריזה אטרקטיבית של פוליטיזציה של בחירת השופטים, הורדת רף דרמטית של האפשרות לערוך ביקורת שיפוטית על חוקי הכנסת ועל החלטות ומינויי הממשלה, ועל הדרך הריסת עצמאות מוסד היועץ המשפטי לממשלה".
באופוזיציה תקפו את המתווה שהוצג וטענו כי מדובר ב"תרגיל" של לוין ורוטמן להאשים את האופוזיציה כמי שמתנגדת לפשרה ולהידברות. בכירים באופוזיציה אומרים כי המתווה "הוזמן" למעשה על-ידי לוין ורוטמן כדי להציג פשרה כלפי הצד השני.
האלוף במיל' גיורא איילנד, מכותבי ההצעה, אמר אתמול כי מקור הצעת הפשרה הוא בבקשה של שר המשפטים לוין ויו"ר ועדת החוקה רוטמן. בצהריים הוא חזר בו והבהיר בראיון לאודי סגל ב-ynet radio: "היוזמה לפגישה עם רוטמן הייתה של היזם גיורא ירון ושר המשפטים לשעבר, הפרופ' דניאל פרידמן, הם לחצו עליו - והוא נענה".
שר המשפטים לשעבר גדעון סער תקף גם הוא את ההצעה וכינה אותה "הונאה". סער טען: "קל להבין מדוע מתווה פרידמן מוצא חן בעיני לוין ורוטמן: פוליטיזציה של בחירת השופטים, רף גבוה וקיצוני לביקורת שיפוטית. ייעוץ משפטי שאינו מחייב את הממשלה. רק מתקשה להבין מדוע יש שבוחרים לכנותו פשרה, אותה גברת באדרת פורימית!".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
פוקס ונתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום' לע"מ)
בתוך כך, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, נתנה אתמול אישור חריג למזכיר הממשלה יוסי פוקס, אחד מהאנשים הבכירים בסביבתו של רה"מ, לעסוק במגעים לפשרה. כזכור, נתניהו אינו יכול לעסוק בנושא בשל הסדר ניגוד העניינים עליו הוא חתום שאוסר עליו לעסוק בנושאים המשפיעים על משפטו.
מיד לאחר קבלת ההיתר מזכיר הממשלה פוקס צייץ בנושא והתייחס למתווה אלבשן-פרידמן, והדגיש כי הוא רואה בו בסיס למשא ומתן אך אינו תומך בו: "קראתי את הצעת הפשרה של אלבשן-פרידמן בעניין הרפורמה המשפטית. מדובר בהצעה רצינית ובסיס למו"מ בסוגיות הליבה. נותר לגשר על פערים בנושא הרוב הנדרש". בציוץ נוסף שפרסם מספר שעות לאחר מכן הבהיר: "המתווה יכול להיות בסיס למו"מ, אך לא יתקבל 'as is", הפערים גדולים".