כ-1,500 תיקים על איומים וסחיטת אנשי ציבור נפתחו השנה, וב-450 מקרים הוגשו כתבי אישום. כך נחשף היום (ד') בדיון שנערך בוועדה לביטחון פנים. עוד עלה בדיון כי מתחילת השנה נעצרו 20 חשודים עד תום ההליכים. ב-2020 הוקצו 6.6 מיליון שקלים לאבטחת ראשי רשויות.
ראש העיר לוד, יאיר רביבו, הציג בדיון סרטון של אדם שאיים עליו. "המון אנשים מאוימים בשירות הציבורי", אמר רביבו. "ראש רשות מאוים משתי סיבות: על פי הגדרת החוק הוא משמש מנהל העיר, בפועל אין מכרז, אין היתר בנייה בלי חתימת ראש עיר. זה מטיל עליו את כל הלחצים. בנוסף, ראש עיר גר בתוך הקהילה, מטר מזה שאתמול חתם על צו הריסה שלו". לדבריו, האיש שתועד הוא אדם שהוא הוציא לו צו הריסה "ולמחרת בא עם ערמת צמיגים ובלוני גז. המשטרה עצרה אותו".
2 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון פנים ברשות מירב בן ארי בנושא סחיטה ואיומים על ראשי רשויות
הוועדה לביטחון פנים ברשות מירב בן ארי בנושא סחיטה ואיומים על ראשי רשויות
"בלתי נסבל שאדם שבוחר לשרת את הציבור נמצא בסיכון". הדיון בוועדה
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ששי מזרחי, ראש מדור מאוימים במשטרה, הסביר מדוע אין אפשרות לטפל בכל מקרה. "הפרקליטות חייבת לאשר לנו אם בכלל לפתוח בחקירה. רק כשאומרים 'אני אהרוג אותך', אני יכול לחקור. אם נאמר 'צריך להרוג אותך', אני צריך אישור מהפרקליטות", אמר מזרחי. "רוב האנשים לא יודעים את ההבדלים מבחינה חוקית וטוענים שהמשטרה 'לא עושה כלום'. המשטרה פועלת מיידית, כשהיא יכולה, על פי הגדרת החוק". סגן ראש אגף מבצעים במשטרה מסר כי 23 ראשי עיר מאוימים, ארבעה מהם בדרגה הגבוהה ביותר.
תנ"צ קובי זריהן, ראש חטיבת מודיעין במשטרה, אמר כי שיעור כתבי האישום המוגשים בנושא הוא גבוה – יותר מ-30%. "השנה נפתחו כ-1,500 תיקים על איומים וסחיטת אנשי ציבור. 450 כתבי אישום הוגשו, ו-20 מעצרים עד תום הליכים".
ח"כ מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה), מיוזמי הדיון, סיפר מניסיונו כראש העיר אילת לשעבר: "כשהגשתי תלונה במשטרה על סחיטה, השוטר שאל אותי אם אני לא מנצל את זה לעניין פוליטי. יש רפיסות ואי התייחסות, ואז רמת הסחיטה מתעצמת. גורמים עברייניים פועלים לשיבוש דעת מקבלי ההחלטות. ככל שנאפשר לאלימות להתרחש, היא תגבר. נוצר מצב שהעבריין הופך לגיבור מקומי. נוסע במרצדס עם כובע נייק. כשאנשים קטנים מטילים צל גדול, סימן שהשמש שוקעת".
2 צפייה בגלריה
משה פדלון מגיד תלונה במשטרה על איומים וסחיטה
משה פדלון מגיד תלונה במשטרה על איומים וסחיטה
ראש העיר הרצליה משה פדלון
(צילום: שאול גולן)
ח"כ ענבר בזק (יש עתיד), גם היא מיוזמי הדיון, תיארה בין היתר את האיומים שחוותה כשרצה לבחירות במשגב. "שרפו שם רכבים ואת אוהל האירוח של התומכים שלי", היא אמרה. "מעבר לביקורת הלגיטימית על התו הירוק, קיבלתי צילומי מסך של קבוצות ווטסאפ: 'תיכנסו לפייסבוק של הפושעת'. לפני שבועיים היועצות שלי קיבלו פניות על 'מוכרת זריקות הרעל'. המעגלים מתרחבים. ראיתי סרטון שקרא לתקוף את אשתו וילדיו של סגן השר אביר קארה".
ראש העיר הרצליה, משה פדלון, קרא בדיון להגן על נבחרי הציבור לאחר שרק לאחרונה היה נתון לאיומים. "סחיטה באיומים פירושה לבלוע כל עיקרון של שלטון החוק, דיני מכרזים והגנה על אינטרס הציבור", אמר פדלון. "למרות המתקפות הקשות עליי - לא אאפשר במשמרת שלי התעשרות של בעלי אינטרס על חשבון תושבי הרצליה. אני קורא לכם, חברי הוועדה, לגנות את ההתערבות האסורה של נבחרי ציבור בדיני מכרזים ולהגן על נבחרי הציבור ובעלי תפקידים מפני התופעה האלימה של סחיטה".
יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) סיכמה את הדיון: "זה בלתי נסבל שאדם שבוחר לשרת את הציבור נמצא במצב סיכון. הצעת חוק לעונש מינימום עברה קריאה ראשונה, ונעשה הכול לקדם אותה כדי לתת לפרקליטות כלים. אני שומעת הרבה תלונות של שוטרים שעמלים על חקירה וטוענים 'בסוף הוא חוזר לשטח כי בית המשפט משחרר'".