5 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נפגש עם ראשי ממשלת צ'כיה פולין ו סלובניה ב קייב בצל מלחמה עם רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נפגש עם ראשי ממשלת צ'כיה פולין ו סלובניה ב קייב בצל מלחמה עם רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
(צילום: רויטרס)
אחרי השיחות שהתנהלו ביומיים האחרונים בין נציגי קייב ומוסקבה באשר להפסקת אש אפשרית, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר הלילה (בין שלישי לרביעי) בסרטון שפרסם בערוץ הטלגרם הרשמי שלו כי "עמדותיהן של אוקראינה ורוסיה בשיחות נשמעות מציאותיות יותר". עם זאת, הוא הוסיף כי "נדרש עוד זמן כדי שההחלטות שיתקבלו יהיו לטובת האינטרסים של קייב".
המלחמה באוקראינה – עוד כותרות:
בימים האחרונים הביעו גורמים באוקראינה וברוסיה אופטימיות מסוימת בנוגע לאפשרות להתקדם במשא ומתן, ונציגים בצד האוקראיני טענו כי הם מזהים כעת נכונות של רוסיה לנהל משא ומתן "קונסטרוקטיבי" במקום לדרוש מאוקראינה להיכנע כפי שעשתה מוסקבה לפני כן. בכיר אוקראיני אמר כי השיחות אתמול היו קשות, אך ש"בהחלט יש מקום לפשרה". עם זאת, שלשום טען פוטין בשיחה עם נשיא המועצה האירופית שארל מישל כי קייב "לא הפגינה יחס רציני כלפי הניסיון למצוא פתרונות שמקובלים על שני הצדדים", לשון הודעת הקרמלין. המשא ומתן בין שני הצדדים יימשך היום.
5 צפייה בגלריה
שריפה בבניין מגורים בקייב
שריפה בבניין מגורים בקייב
בניין מגורים שנפגע אתמול בקייב. גם הלילה הבירה הופצצה
(צילום:AFP PHOTO / State Emergency Service of Ukraine)
בינתיים הלחימה נמשכת, והלילה חברת הלוויינים האמריקנית "פלאנט לאבס" פרסמה צילומי לוויין חדשים שמראים כי הצבא האוקראיני השמיד אתמול בצהריים כמה מסוקים צבאיים רוסיים בנמל התעופה הבינלאומי בעיר חרסון שבדרום המדינה. זוהי המכה הקשה ביותר שהנחיל צבא אוקראינה למסוקים רוסיים מתחילת המלחמה, כשלפחות שלושה מהם נראו עולים באש, והם ככל הנראה הושמדו. גם כלי רכב צבאיים של רוסיה נפגעו סמוך לשדה התעופה במתקפה.
פיצוצים ואזעקות נשמעו גם הלילה בפרברי קייב. בירת אוקראינה הופגזה אתמול בבוקר זה היום השני ברציפות, ולפחות חמישה בני אדם נהרגו בפגיעה ישירה בבנייני מגורים רבי-קומות בצפון העיר. על רקע חשש שהכוחות הרוסיים יטילו על קייב מצור, אתמול נכנס לתוקף בשעה 20:00 עוצר בעיר שיימשך 35 שעות, עד מחר ב-7:00 בבוקר. במהלך העוצר תותר התנועה רק לאנשים שיהיה להם אישור מיוחד או רק כדי להגיע למקלטים. "הבירה היא הלב של אוקראינה, ונגן עליה", אמר ראש העיר ויטלי קליצ'קו. "קייב היא כעת הסמל והבסיס הקדמי של החירות והביטחון של אירופה, ולא נוותר עליה".
למרות המתקפות על הבירה, ובצעד של הזדהות שכמותו לא נרשם מאז תחילת המלחמה, הגיעו אמש לקייב ראשי הממשלה של צ'כיה, פולין וסלובניה, כולן חברות בנאט"ו. מטאוש מורבייצקי הפולני, פטר פיאלה הצ'כי ויאנז יאנשה הסלובני הגיעו לקייב ברכבת, במסע שנשמר בסודיות עד לאחר שהחלו את הנסיעה לבירה המופגזת. זלנסקי אמר כי מדובר ב"סימן חזק של תמיכה מופלאה באוקראינה", שאותו הוא מעריך מאוד. "אוקראינה סומכת על על שותפיה והיא בטוחה לגמרי שהפגישה תניב תוצאה חיובית. אנחנו סומכים על המנהיגים האלה. עם בעלי ברית כאלה - אנחנו יכולים לנצח במלחמה".
מורבייצקי, פיאלה ויאנשה הם ראשי הממשלות המערביים הראשונים שמגיעים לקייב מאז תחילת הפלישה הרוסית, ומטעם ראש הממשלה הצ'כי נמסר כי מטרת הביקור היא "להדגיש את התמיכה חסרת הפשרות של האיחוד האירופי בריבונותה ובעצמאותה של אוקראינה, וכן להציג חבילת סיוע נרחבת לאוקראינה ולאוקראינים". ראש הממשלה הפולני מורבייצקי פרסם לפני תחילת המפגש עם זלנסקי תמונות שלו לצד עמיתיו מסלובניה וצ'כיה, שבהן נראו בוחנים מפה כלשהי, והצהיר: "אני בקייב". לדבריו, "כאן, בקייב מוכת הקרבות, ההיסטוריה נעשית. כאן עולם החופש נלחם בעולם העריצות. כאן, העתיד של כולנו מוטל על כף המאזניים".
ראש ממשלת צ'כיה פטר פיאלה אמר כי המטרה העיקרית של הביקור היא להראות לאוקראינים שהם "לא לבד" במאבקם נגד הפלישה הרוסית. "המסר העיקרי של הביקור שלנו הוא לומר לחברינו האוקראינים שהם לא לבד, שאירופה עומדת איתם", אמר פיאלה במסיבת עיתונאים לאחר הפגישה. הוא הבטיח לעם האוקראיני שארצו מספקת מקלט לפליטים שברחו מהמדינה. לדבריו, צ'כיה קלטה עד כה 250 אלף פליטים מאוקראינה. פיאלה פנה לזלנסקי ואמר: "אנו מעריצים את האומץ שלך, ונמשיך לסייע ולתמוך בך".
5 צפייה בגלריה
סגן ראש ממשלת פולין
סגן ראש ממשלת פולין
"צריך לשלוח 'כוח שמירת שלום' לאוקראינה". סגן ראש ממשלת פולין
(צילום: רויטרס)
בתום הפגישה אמר סגן ראש ממשלת פולין ירוסלב קצ'ינסקי לסוכנות הידיעות הפולנית PAP כי "יש צורך לשלוח לאוקראינה כוח שמירת שלום, מטעם נאט"ו או מבנה בינלאומי רחב יותר, שגם יהיה מסוגל להגן על עצמו". לדבריו, "זה יהיה כוח שיחתור לשלום ויעניק סיוע הומניטרי, אבל במקביל הוא יהיה מוגן על ידי הכוחות המזוינים".
בתוך כך, גורמים ודיפלומטים בנאט"ו אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי הברית הצבאית חושבת על דרכים חדשות כדי להרתיע את רוסיה, בעקבות פלישתה לאוקראינה, כמו למשל לשלוח כוחות נוספים ומערכות הגנה נגד טילים למזרח אירופה. לפי אותם גורמים, שרי ההגנה של נאט"ו ייפגשו היום בבריסל במטרה לבצע הערכת מצב של השלכותיה של הפלישה הרוסית לאוקראינה כלפי הברית הצבאית. גורם אמריקני בכיר אמר ששר ההגנה האוקראיני אולקסי רזניקוב יישא דברים בפגישה, בנאום שהוקלט מראש. גם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ישתתף בפגישה.
פגישת שרי ההגנה תתנהל אחרי שאמש, במפגן נוסף של תמיכה באוקראינה, הודיעה נאט"ו כי מנהיגי המדינות החברות בה יקיימו ביום חמישי בשבוע הבא פסגה חריגה בבריסל. הבית הלבן הודיע כי הנשיא ג'ו ביידן יטוס לאירופה כדי להשתתף בפסגה, והלילה דווח ברשת CBC הקנדית כי גם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ישתתף בה. "אנחנו צריכים לבחון את העמדה הצבאית שלנו למציאות החדשה הזו", אמר אתמול מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג. "השרים יתחילו דיון חשוב על צעדים קונקרטיים לחיזוק הביטחון שלנו לטווח ארוך יותר, בכל התחומים".
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
יעניק סיוע צבאי נוסף לאוקראינה. ביידן
(צילום: AP)
הפסגה תיערך כשברקע דווקא אכזבה אוקראינית ממה שנתפס בקייב כהססנות מצד נאט"ו: הברית הצבאית מסרבת להיענות לדרישתה לאכוף איסור טיסה בשמי המדינה, מחשש שתיאלץ להתעמת באופן ישיר עם מטוסים רוסיים, ונמנעת גם מלספק לה מטוסי קרב. נשיא אוקראינה זלנסקי הודה אמש כי ארצו לא תוכל להצטרף בעתיד לנאט"ו – אפשרות שהייתה אחד הגורמים שעוררו את זעמה של מוסקבה – והצהיר כי קייב תידרש למצוא ערבויות אחרות לביטחונה, באמירה שנשמעת גם כרמז לנכונות לפשרה מסוימת בשיחות מול רוסיה.
למרות הכרתו בעובדה שארצו לא תצטרף לנאט"ו, זלנסקי שב וקרא אמש למערב לאכוף איסור טיסה בשמי ארצו, בנאום שנשא מרחוק בפני הפרלמנט באוטווה, שבו התקבל במחיאות כפיים ממושכות. הוא קרא למחוקקים שם לדמיין שעיר כמו ונקובר נמצאת תחת מצור, או שמגדל התקשורת המפורסם בטורונטו, מגדל CN, יופצץ כפי שהותקף מגדל התקשורת בקייב. "זו המציאות שלנו", אמר זלנסקי. "כמה טילי שיוט נוספים צריכים ליפול על הערים שלנו?", שאל. "היינו חברים איתך, ג'סטין", הוא הוסיף בפנייה ישירה לראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. "אבל אני רוצה שתבין – ואני רוצה שתרגיש את זה – מה אנחנו מרגישים כל יום. אנחנו רוצים לחיות, ואנחנו רוצים לנצח".
אחרי שנאם אתמול בפני הפרלמנט הקנדי, היום ינאם זלנסקי בפני הקונגרס האמריקני. אחרי נאומו צפוי הנשיא ביידן להכריז על סיוע צבאי נוסף בהיקף של 800 מיליון דולר לאוקראינה. כך על פי גורם אמריקני, שהוסיף כי חבילת הסיוע החדשה תכלול, בין היתר, טילים נגד טנקים. בתוך כך, הסנאט האמריקני אישר פה אחד החלטה שמגנה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, וקוראת לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ולמדינות לחקור אותו ואת צבאו בגין פשעי מלחמה באוקראינה. "הסנאט מגנה בחריפות את האלימות, פשעי המלחמה והפשעים נגד האנושות שמבצע צבא רוסיה באוקראינה, בהנחיית פוטין", אמר הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם. מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר אמר כי "הזוועות הללו ראויות להיחקר כפשעי מלחמה".