2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן והנשיא האיראני אברהים ראיסי
(צילום: AP, EPA)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הצהיר אמש (ראשון) כי ארצות הברית מתכוונת להגיב למתקפות האיראניות נגד יעדים ואינטרסים אמריקניים, בהם גם מתקפות הכטב"מים האחרונות בסוריה. עוד לפני הגעתו לוועידת האקלים של האו"ם בגלזגו, נועד ביידן עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלרית גרמניה היוצאת אנגלה מרקל וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כדי לתאם עמדות בעניין תוכנית הגרעין.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר אתמול כי ארבע המעצמות הן בבחינת "מקשה אחרת" בכל הנוגע להחזרת איראן לתוכנית הגרעין, אך ציין כי עדיין לא ידוע אם טהרן מעוניינת לשוב ל"שיחות משמעותיות". בריאיון ל-CNN אמר בלינקן כי הכול תלוי כעת במידת רצינותה של איראן, והוסיף: "כל המעצמות, שעובדות גם עם רוסיה וסין, מאמינות שהחזרה למשא ומתן זו הדרך הטובה ביותר". לדבריו, "אנחנו עדיין לא יודעים אם איראן מעוניינת לחזור לשולחן המשא ומתן, ואם היא לא תרצה - נצטרך לבחון יחדיו את כל האפשרויות כדי להתמודד עם הבעיה הזאת".
2 צפייה בגלריה
מקרון, ג'ונסון ומרקל באירועי ועידת G20
מקרון, ג'ונסון ומרקל באירועי ועידת G20
מקרון, ג'ונסון ומרקל באירועי ועידת G20
(צילום: AP)
במקביל, שר החוץ האיראני חוסיין אמיר-עבדולאהיאן אמר כי אם ארצות הברית הייתה רצינית בנוגע להצטרפותה מחדש להסכם הגרעין, ביידן לא נזקק למשא ומתן ויכול לחתום על צו נשיאותי שייכנס מיד לתוקף.
בתום פגישתו של ביידן אמש עם מרקל, מקרון וג'ונסון, מנהיגי מדינות ה-E3 שהיו שותפות להסכם הגרעין מ-2015, פרסמו ארה"ב וה-E3 הודעה שבה הביעו דאגה "גדולה וגוברת" מכך שאיראן הולכת ומגבירה את הקצב שבו היא נוקטת פרובוקציות, ומסרו כי הן מסכימות שההתקדמות של איראן בתחום הגרעין והמכשולים שהיא מציבה בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) פוגעים בסיכוי לחזור להסכם הגרעין. מדינות ה-E3 שיבחו בהודעה את "רצונה הברור של ארה"ב" לחזור להסכם הגרעין, אך ארבע המדינות הוסיפו כי חזרה אליו תהיה אפשרית רק אם איראן תשנה כיוון.