איראן אמנם הודיעה כי היא מוכנה לחזור לשיחות הגרעין בתוך כחודש, אך גורמים בממשל האמריקני מזהירים: אין שום סיבה להיות אופטימיים. רשת CNN דיווחה הלילה (בין שישי לשבת) כי בממשל האמריקני בראשות הנשיא ג'ו ביידן סקפטיים מאוד באשר לנכונותה של איראן לחזור לקיים את מחויבויותיה במסגרת הסכם הגרעין – וכי בממשל דנים כעת באפשרות של הטלת סנקציות נוספות על טהרן, כאמצעי לחץ בשיחות.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ביידן ונשיא איראן ראיסי. צוות המו"מ האיראני מובל על ידי מתנגדי ההסכם
(צילום: AP, EPA)
עדות לכך הגיעה ממש אתמול, כאשר ממשל ביידן הכריז שהוא מטיל סנקציות חדשות על גורמים איראניים הקשורים לתוכנית המל"טים המתאבדים שלה, שאותם מפיצים אנשי משמרות המהפכה לשלוחותיה של איראן ברחבי המזרח התיכון. גורמים בוושינגטון אמרו ל-CNN שמתקיים כעת "ויכוח" בתוך הממשל באשר לצורך בהטלת סנקציות נוספות על איראן.
לפי הדיווח, ארה"ב ובעלות בריתה במערב מוכנות כעת, יותר מבעבר, "לגבות מחיר כבד יותר" מאיראן – אם זו תמשיך להפר את תנאי ההסכם שנחתם בינה לבין המעצמות ב-2015 ולהתקרב בכך ליכולת לפתח נשק גרעיני. ב-CNN ציינו כי הגורמים ששוחחו עמה לא אמרו מה יכול להיות אותו "מחיר", אך אחד מהם אמר שהסוגיה תעלה במפגשים שיקיים היום ביידן בשולי פסגת מדינות ה-G20 ברומא, פורום שבו חברות 19 הכלכלות הגדולות בעולם, וכן האיחוד האירופי. לפי אותו גורם, ביידן ידון עם עמיתיו ב"אפשרויות" שונות להתמודדות עם איראן.
הפגישה המרכזית שיקיים ביידן בשולי פסגת ה-G20 תהיה עם מנהיגי שלוש המעצמות האירופיות החתומות על הסכם הגרעין: גרמניה, צרפת ובריטניה. הפגישה בין ביידן לאנגלה מרקל, עמנואל מקרון ובוריס ג'ונסון הוכרזה זמן קצר לאחר שהרפובליקה האיסלאמית הודיעה ביום רביעי האחרון כי עד סוף נובמבר היא תהיה מוכנה לשוב למשא ומתן על חזרה להסכם הגרעין – שיחות לא-ישירות בין טהרן לוושינגטון שהתנהלו בווינה והגיעו למבוי סתום בסוף יוני, ובמשך יותר מארבעה חודשים נותרו מוקפאות.
2 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
מתקן העשרת האורניום בנתנז. איראן שועטת לפצצה
(צילום: EPA)
בתקופה הזו נבחר נשיא חדש לאיראן, איברהים ראיסי, שנחשב לקיצוני הרבה יותר מקודמו חסן רוחאני, ולפי CNN אחת הסיבות לפסימיות הרבה כעת בממשל האמריקני היא העובדה שצוות המשא ומתן שראיסי הקים לאחר השבעתו באוגוסט מובל על ידי שמרנים-איראנים שהתנגדו לעצם החתימה על הסכם הגרעין ב-2015.
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, נזכיר, נחתם אז לא רק למורת רוחם של הקיצונים בתוך הרפובליקה האיסלאמית, אלא למורת רוחן של ממשלת ישראל ומדינות במפרץ הנחשבות ליריבותיה של איראן. במסגרת ההסכם התחייבה איראן לצמצם משמעותית את תוכנית הגרעין שלה ולפתוח אותה לפיקוח אדוק יותר מצד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כדי שהעולם יהיה בטוח שהיא אינה מתקרבת לפיתוח פצצה גרעינית. בתמורה הוסרו רוב הסנקציות הכבדות שחנקו את הכלכלה האיראנית.
אלא שבמאי 2018 הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי ארצו פורשת מההסכם, בטענה שהיה זה הסכם גרוע שרק אפשר לאיראן לשקם את כלכלתה במקביל להמשך פעילות הטרור שלה ברחבי העולם. המדינות האחרות החתומות על ההסכם – בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה – ניסו לשכנע את וושינגטון שלא לפרוש, אך ללא הועיל. ב-2019 הודיעה איראן כי בתגובה לפרישה האמריקנית גם היא מתחילה להתיר בהדרגה את התחייבויותיה, ולאחרונה אף החלה להעשיר אורניום לשיעור של 60% – שיעור המקרב אותה מאוד לפיתוח של נשק גרעיני.

ביום חמישי האחרון אמר היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, כי ארה"ב לא בטוחה עדיין שבמשטר האייתוללות האיראני אכן מעוניינים לחזור להסכם הגרעין. הוא ציין בשיחה עם כתבים כי חרף העובדה שהתקבלו מאיראן "סימנים חיוביים", ארה"ב עדיין נדרשת להמתין על מנת להבין "מתי והאם הם באמת יגיעו לשולחן המשא ומתן".
גורם אמריקני אחד ששוחח עם CNN אמר כי ההצהרות הפומביות הנשמעות כעת מאיראן "לא נותנות לנו אופטימיות גדולה", ולדבריו אין כעת אינדיקציה לכך שהאיראנים מוכנים לגלות פרגמטיות על מנת לפתור את סוגיות המחלוקת. גם באירופה, כך נראה, אין אופטימיות גדולה: גורם דיפלומטי אירופי שדיבר עם CNN אמר כי נכונותה של איראן לחזור לשיחות "היא לא פתרון, אבל היא צעד משמעותי קדימה". עם זאת, הוא הוסיף שכעת אין לחץ מספק על איראן, או על אף גורם אחר המעורב במשא ומתן: "אנחנו צריכים לגרום לזה להרגיש מעט דחוף, אני חושב שזה הצעד הראשון שאנחנו נדרשים לנקוט".
בהקשר זה ציינו ב-CNN כי בממשל ביידן מתעקשים שהם ממשיכים לאכוף באדיקות את הסנקציות החריפות שהטיל טראמפ על איראן לאחר שפרש מההסכם, במדיניות שאותה כינה "לחץ מקסימלי". זאת בניגוד לטענות מבקרי הממשל הנוכחי, שטוענים כי הוא לא אוכף מספיק את הסנקציות הללו.
עם זאת, וכפי שכבר דווח בעבר, בממשל ביידן סבורים שהאפקטיביות של קמפיין הלחץ על איראן נפגעת בשל העובדה שסין ממשיכה לרכוש מהרפובליקה האיסלאמית כמויות גדולות של נפט – ומהווה לפיכך מקור הכנסה חשוב מאוד לכלכלתו של משטר האייתוללות. דווקא רוסיה, כך לפי הדיווח, מפעילה כעת לחץ על איראן לחזור לשיחות. הלחץ הזה, כך נטען, תרם להודעה של איראן שהיא מוכנה לשוב לשיחות הגרעין בווינה.