2 צפייה בגלריה
יורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS)
יורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS)
12 גינויים לישראל מאז דצמבר. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
מאמצי ישראל לכונן יחסים דיפלומטיים עם סעודיה הואטו לאחרונה בעקבות ההסלמה מול הפלסטינים, מדיניות ישראל בגדה ופעולות צה"ל נגד חמושים, והערות שהשמיעו גורמים רשמיים נגד פלסטינים – וגררו גינוי מצד מנהיגים ערבים ברחבי העולם. כך דיווח בתחילת השבוע העיתון "וול סטריט ג'ורנל", שציטט גורמים בכירים סעודים וישראלים.
מוקדם יותר השנה, בישראל הביעו אופטימיות שיוכלו להגיע להסכם עם סעודיה בתוך חודשים, בתיווך אמריקני, על רקע החשש מפני איראן שקירב בין ישראל למדינות המפרץ. "הנסיבות ציננו את ההתלהבות", אמר גורם ישראלי.
גורמים רשמיים בישראל ובמפרץ אמרו כי האינטרס הסעודי לאמץ בגלוי את ישראל התקרר ככל שההסלמה בין הפלסטינים לישראל התגברה, וממשלת הימין דחפה לאשר עוד בניית בתים בהתנחלויות. לדבריהם, בעוד שנמשך שיתוף הפעולה השקט בין ישראל וסעודיה בנושאי ביטחון, מודיעין וקשרים עסקיים, המאמצים להרחיב את היחסים עם הממלכה ועם מדינות מוסלמיות אחרות הואטו.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
הציב את כינון היחסים עם סעודיה בראש סדר העדיפויות. נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי )
אחד הסימנים המובהקים לאי שביעות רצון מצדה של סעודיה הוא שלל הגינויים הרשמיים שפרסמה נגד ישראל מאז שראש הממשלה בנימין נתניהו חזר לתפקידו בדצמבר. עד כה השנה, סעודיה פרסמה 12 גינויים של פעולות ישראליות, החל מהרחבת ההתנחלויות בגדה המערבית ועד להתבטאות שנויה במחלוקת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שאמר ש"ישראל צריכה למחוק את חווארה". בשנה שעברה, סעודיה גינתה את ישראל בשני מקרים בלבד.
נתניהו רואה בהרחבת היחסים עם מדינות ערביות ומוסלמיות יעד מרכזי שיכול לחזק את מאמצי ישראל נגד השאיפות הצבאיות של איראן ולהקטין את התמיכה העולמית בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית. עם חזרתו לתפקיד בדצמבר, אמר נתניהו כי כינון יחסים דיפלומטיים עם סעודיה יהיה בראש סדר העדיפויות. "אני רוצה ללכת הכי גדול שאנחנו יכולים מול סעודיה, אבל לפעמים כדי לעשות מסע ארוך נדרשים צעדים קטנים יותר, וזו לא בעיה", אמר נתניהו בדצמבר, "כבר יש דברים שקורים".
בחודש שעבר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי כחלק מהמגעים שמנהלת ארה"ב מול סעודיה, בניסיון לקדם הסכם שלום בין הממלכה לישראל, דרשה ריאד ערבויות ביטחוניות מארה"ב – וכן סיוע בקידום תוכנית הגרעין האזרחית שלה, בכלל זאת תמיכה אמריקנית בהעשרת אורניום מצדה. בדיווח הודגש כי כדי להגיע להסכם נורמליזציה דרמטי בין ישראל לסעודיה יש עדיין צורך לצלוח שלל קשיים, כגון חשש בריאד מתגובה חריפה כלפיה מצד העולם הערבי והמוסלמי, במקרה שבו תהפוך את קשריה החשאיים עד כה מול ישראל לפומביים.
יום לאחר אותו דיווח הודיעו איראן וסעודיה על חידש היחסים הדיפלומטיים ביניהן, ועל פתיחה מחדש של השגרירויות בתוך חודשיים. מדובר בצעד דרמטי אחרי שנים של נתק בין שתי המדינות - שהיחסים ביניהן הופסקו בינואר 2016. אתמול כבר הגיעה משלחת איראנית רשמית לסעודיה, לקראת הפתיחה המחודשת של השגרירות והקונסוליה במדינה.