דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר הערב (שישי) כי הונחה תשתית בסיסית להסכם שיכלול גם נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה. "כל הצדדים גיבשו מסגרת בסיסית למה שנוכל לחתור אליו", אמר קירבי, שציין כי האמריקנים זהירים לגבי חשיפה מפורשת של הפרטים והדרישות מכל צד בהסכם.

קירבי הוסיף כי "כמו בכל הסדר מורכב, כמו שגם זה בהכרח יהיה, כולם יצטרכו לעשות משהו - וכולם יצטרכו להתפשר על דברים", במה שיכול להשתמע גם כדרישות מישראל לוויתורים לפלסטינים. "הסכם בין סעודיה לישראל יועיל לשתיהן, לאינטרסים של ארה"ב - ולכולם באזור", הוא הוסיף.
לדבריו, כמה מכנים משותפים מניעים את ההסכם קדימה - ובראשם איראן, שמאיימת על ארה"ב, סעודיה וישראל. "אנחנו ממשיכים לעבוד על זה", אמר קירבי, שהבהיר בכל זאת שעדיין לא כל הפרטים הוסכמו. "עד שלא ננהל מו"מ על הכל, לא נוכל להגיד שדנו במשהו סופי".
קיומה של תשתית בסיסית להסכם בין סעודיה לישראל דווחה כבר בחודש אוגוסט האחרון ב"וול סטריט ג'ורנל", שם נטען ל"קווי מתאר כלליים" להסכם בין המדינות.
1 צפייה בגלריה
(צילום: AP, רויטרס / Brendan McDermid)
גורם אמריקני אמר לרויטרס כי סעודיה אמנם לא תקבל הגנה כמו חברה בברית נאט"ו - אך היא תקבל הסכם הזהה לאלה שיש לוושינגטון עם מדינות אסיה. אם הקונגרס האמריקני לא יאשר זאת, ההסכם עשוי להיות דומה להסכם של ארה"ב עם בחריין - שם שוכן בסיס הצי החמישי שלה. הנושא נידון לראשונה עוד בפגישה בין יורש העצר מוחמד בן סלמאן לבין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במהלך ביקורו של האחרון בסעודיה ביולי 2022. במקרה כזה, ההסכם לא יצטרך לקבל אישור מהקונגרס.
גורם אמריקני אף אמר שוושינגטון "יכולה להמתיק כל עסקה" על-ידי קביעת סעודיה כבעלת ברית עיקרית שאינה חברה בנאט"ו, מעמד שניתן כבר לישראל ולכמה מדינות ערביות, כמו מצרים.

לא פחות מהבטחה מחייבת להגנה

לפי הדיווח ברויטרס, סעודיה הבהירה שלא תסתפק בפחות מהבטחות המחייבות את ארה"ב להגן עליה אם תעמוד בפני מתקפה - כמו זו שיוחסה לאיראן בספטמבר 2019, אז הותקפו מתקני הנפט של סעודיה.
ובאשר לפלסטינים, הגורמים אמרו לרויטרס כי הם יכולים לזכות בוויתורים מישראל - אך בוודאי שלא במדינה, וסעודיה לא תחכה להם. "הנורמליזציה תהיה בין ישראל לסעודיה - ואם הפלסטינים יתנגדו הממלכה תמשיך בדרכה", אמר אחד הגורמים לרויטרס. "סעודיה תומכת בתוכנית שלום לפלסטינים, אבל הפעם היא רצתה משהו עבורה ולא רק עבורם".
גורם אמריקני נוסף אמר כי פרטי הסכם ההגנה עדיין בשלבי גיבוש, והוסיף כי מה שנדון "לא יהיה ברית אמנה או משהו כזה. זו תהיה הבנה של הגנה הדדית, פחות מאמנה מלאה". לדבריו, זה יהיה יותר כמו מערכת היחסים של ארה"ב עם ישראל, שמקבלת את הנשק האמריקני המתקדם ביותר ומקיימת תרגילי הגנה משותפים של חילות האוויר.
מקור בוושינגטון שמכיר את פרטי המו"מ אמר שבן סלמאן ביקש אמנה בסגנון נאט"ו, אך וושינגטון לא תרחיק לכת עד להתחייבות הזהה לסעיף 5 של נאט"ו ולפיה התקפה על בעל ברית אחת נחשבת למתקפה על כולן. המקור אמר שיועציו של ביידן יכולים לשקול הסכם הדומה לאלה עם יפן ובעלות ברית אחרות באסיה, לפיו ארה"ב מתחייבת לתמיכה צבאית, אך היא פחות מפורשת לגבי הצבת כוחות אמריקניים שם. עם זאת, המקור אמר שכמה מחוקקים בארה"ב עשויים להתנגד להסכם כזה.
בן סלמאן אמר החודש בריאיון ל"פוקס ניוז" כי הממלכה מתקרבת לנורמליזציה עם ישראל, ודיבר על הצורך של ישראל "להקל על חיי הפלסטינים", אך לא הזכיר הקמת מדינה פלסטינית. אף על פי כן, דיפלומטים וגורמים אזוריים אמרו שיורש העצר מתעקש על התחייבויות מסוימות מישראל כדי להראות שהוא לא מפקיר את הפלסטינים ושהוא מבקש לשמור על האפשרות של פתרון שתי המדינות.