אחרי שמתווה החינוך השתנה ופורסם בשעת לילה מאוחרת - במשרדי החינוך והבריאות שוב משנים כיוון: מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק אמר בצהריים (רביעי) כי במקום שכיתות ילמדו פרונטלית בתנאי של 70% מחוסנים בעיר אדומה - כעת לימודיהם יושפעו משיעור ההתחסנות בשכבת הלימודים כולה. מדובר בסיכום נוסף שהושג בין משרדי החינוך והבריאות אחרי הביקורת מצד מנהלים ומורים שטענו כי המתווה שפורסם אינו ישים.
בתחילת השבוע הבא, כשבוע לפני פתיחת שנת הלימודים, יתכנס קבינט הקורונה לדיון בעניין מערכת החינוך, שבו בו תתקבל הכרעה בנוגע לכל הסוגיות וההיבטים. בדיון ישתתפו מומחים, אנשי מקצוע ונציגי ארגוני המורים וההורים.
3 צפייה בגלריה
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר גבריאלי בתל אביב
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר גבריאלי בתל אביב
"אי אפשר לקיים את המתווה בלי ליצור יותר קשיים ממה שכבר יש". תלמידים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, אמרה בכנס מנהלי מחלקות חינוך שנערך בתל אביב כי "זה לא נכון להשתמש בילדים כאמצעי לחץ על ההורים. הסתדרות המורים בעד חיסונים ואני קוראת להורים לחסן את הילדים, אך הם לא צריכים להתבצע במהלך יום הלימודים. אנחנו לא רוצים ליצור חרמות ולהגיע לתככים, אלא שמערכת היחסים הטובה עם ההורים תימשך".
אתמול התריעו מנהלים ומורים ברחבי הארץ שהמדיניות תוביל ל"כאוס ידוע מראש", להרחבת הפערים בין התלמידים, לחץ חברתי ופגיעה רגשית בבני הנוער. "המתווה יגרום לבלגן עצום בבתי הספר", הזהיר מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים. "אי אפשר לשלוח כיתות מסוימות בשכבה ללמוד בזום - וכיתות אחרות בבית הספר. ישנם תלמידים שלא מסוגלים ללמוד בזום, ומורים שלא יכולים ללמד ככה".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"לא רוצים ליצור חרמות ולהגיע לתככים". יפה בן דויד
(צילום: משה מזרחי )
מנהל ממרכז הארץ התרעם על הפרסום המאוחר של המתווה - והאשים את הממשלה בהתנהלות של "גנבים בלילה". לדבריו, המתווה מנותק מהשטח ואנטי-חינוכי בבסיסו. "עוד לא קיבלנו הנחיות רשמיות, אבל ההתנהלות הזאת מקוממת", אמר המנהל. "במקום תמיכה בתלמידים אחרי שנה וחצי של קשיים ולחצים, מבקשים ממני להתחיל לבדוק מי מחוסן ומי לא, ובאיזו כיתה יש 70% מחוסנים. אם חסר תלמיד אחד בשביל הנתון שקבעו - אני לא רוצה לחשוב איזה לינץ' יעשו לו ולמשפחתו. אי אפשר לקיים את המתווה הזה בלי ליצור יותר קשיים ממה שכבר יש".
בדיונים שנערכו בין ראש הממשלה נפתלי בנט לראשי מערכת הבריאות והדרג המשפטי, היועמ"ש מנדלבליט והמשנה רז נזרי התוו את הכללים הייחודיים לפעילות חינוכית בזמן המגפה. מנדלבליט ונזרי נדרשו לאזן בין חוק חינוך חובה לאוטונומיה של ההורים והתלמידים בבחירתם להתחסן לצד מתווה החינוך - וקבעו כי ניתן לעודד התחסנות דרך הגבלת הלימודים בכיתה בהתאם לשיעור המתחסנים. כמו כן, הדרג המשפטי אישר להקים את עמדות החיסון בכל בתי הספר אך קבע כי החיסון יינתן רק בהסכמת ההורים.
3 צפייה בגלריה
מתחמי חיסון הפופ-אפ
מתחמי חיסון הפופ-אפ
מתחם חיסון פופ-אפ
(צילום: אוראל כהן)
גם בהסתדרות המורים האשימו את הממשלה בהתעלמות מגני הילדים במתווה החינוך שנקבע. "שרת החינוך וראש הממשלה מפקירים את בריאותם של ילדי ישראל", אמרה יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון. "מתווה למידה בטוחה לא כולל את גני הילדים, ומי שקורא את המתווה רואה שאין גני ילדים במדינת ישראל. התעלמות מוחלטת מ-15 אלף גנים, 20 אלף גננות ומאות אלפי ילדים ומשפחות".
בתוך כך, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש חתם בצהריים על הצו שמאפשר כניסת צוותים רפואיים לשטחי בתי הספר כדי לחסן תלמידים בני 12 ומעלה נגד קורונה. לפי המסמך, שנחתם במסגרת צו בריאות העם, בית הספר יקצה בשטח המוסד מקום שבו ניתן יהיה לתת את החיסונים, ירכז את אישורי ההורים למתן החיסונים לתלמידים וימסור אותם לצוותים הרפואיים, שיתאמו את מועד ומקום מתן החיסונים בשטח שהוקצה לצורך מתן החיסון.
הצו נחתם חרף התנגדותה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון להכנסת חיסונים לבתי הספר - אך לאחר שהתברר כי הנושא נמצא בתחומו של שר הבריאות ניצן הורוביץ, השרה הסכימה להכנסתם והתעקשה שהחיסונים יבוצעו לפני או אחרי שעות הלימודים.