4 צפייה בגלריה
תלמידי התיכון מקיף ח' בראשון לציון חוזרים לפעילות מלאה
תלמידי התיכון מקיף ח' בראשון לציון חוזרים לפעילות מלאה
לימוד פרונטלי בכיתות מחוסנות בלבד. תלמידים בראשון לציון
(צילום: יריב כץ)
במערכת החינוך נדהמו לגלות הבוקר (שלישי) את שינוי המדיניות של הממשלה בעניין הלימודים - לפיה כיתות ח' ומעלה (ביישובים אדומים) ששיעור ההתחסנות בהן יהיה פחות מ-70% לא ילמדו פרונטלית. מנהלים ומורים ברחבי הארץ מתריעים שהמהלך יוביל ל"כאוס ידוע מראש", להרחבת הפערים בין התלמידים, לחץ חברתי ופגיעה רגשית בבני הנוער.
"המתווה יגרום לבלגן עצום בבי הספר", הזהיר מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים. "אי אפשר לשלוח כיתות מסוימות בשכבה ללמוד בזום - וכיתות אחרות בבית הספר. ישנם תלמידים שלא מסוגלים ללמוד בזום, ומורים שלא יכולים ללמד ככה", אמר. "המהלך הזה ירחיב את הפערים עוד יותר בין תלמידים שיש להם מחשב וכאלה שאין להם. במקום לצאת עם מתווים לא ישימים, אפשר לחלק את הכיתה לקפסולות וללמד במשמרת שנייה לצד שימוש במבנים ציבוריים", הציע לוי. "חבל שלמרות הבקשות שלנו, לא משתפים את מנהלי בתי הספר בקבלת ההחלטות וממשיכים להנחית מתווים. אנחנו מכירים את השטח ואת הצרכים".

לקראת שנת לימודים נוספת - כתבות נוספות

מנהל ממרכז הארץ התרעם על הפרסום המאוחר של המתווה - והאשים את הממשלה בהתנהלות של "גנבים בלילה". לדבריו, המתווה מנותק מהשטח ואנטי-חינוכי בבסיסו. "עוד לא קיבלנו הנחיות רשמיות, אבל ההתנהלות הזאת מקוממת", אמר המנהל. "במקום תמיכה בתלמידים אחרי שנה וחצי של קשיים ולחצים, מבקשים ממני להתחיל לבדוק מי מחוסן ומי לא, ובאיזו כיתה יש 70% מחוסנים. אם חסר תלמיד אחד בשביל הנתון שקבעו - אני לא רוצה לחשוב איזה לינץ' יעשו לו ולמשפחתו. אי אפשר לקיים את המתווה הזה בלי ליצור יותר קשיים ממה שכבר יש".
4 צפייה בגלריה
מחאה של בני נוער על הלמידה מרחוק בזמן הקורונה
מחאה של בני נוער על הלמידה מרחוק בזמן הקורונה
הפגנת תלמידים נגד למידה מרחוק. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר עירוני א' לאמנויות תל אביב
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר עירוני א' לאמנויות תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מורה מצפון הארץ אמרה כי המתווה שנקבע יסרבל את הלמידה וההוראה. "מה יעשה תלמיד שלומד מקצוע מוגבר עם תלמידים אחרים בשכבה, כשחלקם צריכים ללמוד מרחוק וחלקם בכיתה? שלא לדבר על המורים שיצטרכו ללמד חלק מהבית וחלק מהכיתה. הדבר מחייב לפטופ צמוד לכל מורה - ולא לכולם יש".
מורה נוספת, תושבת מרכז הארץ, אמרה ל-ynet כי "בזמן שתלמיד עם לפטופ יוכל לשבת איפה שירצה בבית הספר, מה יעשה תלמיד ללא לפטופ? המורים יהפכו עכשיו לסטטיסטיקאים? שוטרים? בכל בוקר אצטרך לברר את שיעור המתחסנים ולפי זה לדעת איך יתבצע השיעור? עם כל הצער, בנסיבות שנוצרו נעביר את ספטמבר בלמידה מרחוק. מי שקבע את המתווה לא ירד לרזולוציה של הביצוע - שזו דרך מנומסת לומר שמקבלי ההחלטות מזמן, או אף פעם, לא ניהלו בית ספר תיכון. יש הבדל עצום בין למידה מרחוק או בכיתה".
בדיונים שנערכו בין ראש הממשלה נפתלי בנט לראשי מערכת הבריאות והדרג המשפטי, היועמ"ש מנדלבליט והמשנה רז נזרי התוו את הכללים הייחודיים לפעילות חינוכית בזמן המגפה. מנדלבליט ונזרי נדרשו לאזן בין חוק חינוך חובה לאוטונומיה של ההורים והתלמידים בבחירתם להתחסן לצד מתווה החינוך - וקבעו כי ניתן לעודד התחסנות דרך הגבלת הלימודים בכיתה בהתאם לשיעור המתחסנים. כמו כן, הדרג המשפטי אישר להקים את עמדות החיסון בכל בתי הספר אך קבע כי החיסון יינתן רק בהסכמת ההורים.
4 צפייה בגלריה
רז נזרי
רז נזרי
הדרג המשפטי אישר את המתווה. המשנה ליועמ"ש רז נזרי
(צילום: יואב דודקביץ)
גם בהסתדרות המורים האשימו את הממשלה בהתעלמות מגני הילדים במתווה החינוך שנקבע. "שרת החינוך וראש הממשלה מפקירים את בריאותם של ילדי ישראל", אמרה יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון. "מתווה למידה בטוחה לא כולל את גני הילדים, ומי שקורא את המתווה רואה שאין גני ילדים במדינת ישראל. התעלמות מוחלטת מ-15 אלף גנים, 20 אלף גננות ומאות אלפי ילדים ומשפחות. לדבריה, ההתעלמות תוביל בסופו של דבר להפיכתם של הגנים למוקדי הדבקה - ובסופו של דבר גם לסגירתם. "הכנסת ילד לבידוד משפיעה ישירות על משפחתו ועל יתר ילדי הגן, הגננת והסייעת. בסופו של דבר ההורים ירותקו לבתים כדי לשמור על הילדים. זה חור ענק במתווה".
אלה היישובים האדומים בישראל, לפי סדר א' ב': אבן יהודה אופקים אור יהודה אחיעזר אילון אלעד אשבול אשדות יעקב (איחוד) אשקלון באר יעקב בארות יצחק בית אל בית הערבה בית חשמונאי בית עוזיאל בית שאן בני עטרות בני עי"ש גבע בנימין גבעת השלושה גבעת זאב גבעת שמואל גברעם ג'דיידה-מכר ג'ת גת (קיבוץ) דימונה החותרים חדרה חמד חשמונאים טבריה יבנאל יבנה ינוב כפר האורנים כפר חב"ד כפר תבור לביא לוד מבוא חורון מגאר מגדל מגדל העמק מבועים מודיעין עילית מנוחה מצובה מבשרת ציון מגדל העמק מודיעין-מכבים-רעות משמר איילון משמר הירדן נהורה נוף איילון נחלים ניצן נתיבות סוסיה עומר עינת עכו עלמה עמנואל עפרה ערד עתלית פוריה – נווה עובד פטיש צפת קלחים קריית אתא קריית ביאליק קריית גת קריית יערים קריית מוצקין קריית מלאכי קריית עקרון ראש פינה רחובות רמלה רכסים שדות ים שוהם

יישובים שבהם חלק מהאזורים אדומים:
אשדוד חיפה ירושלים פתח תקווה תל אביב