מומחים ופעילים בתחום התחבורה מברכים על הבטחת שרת התחבורה מרב מיכאלי לקדם תחבורה ציבורית בשבת. מנגד, יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי דבריה הם "חורבן לזהות היהודית של ישראל".
במהלך ועידת התחבורה של ynet וידיעות אחרונות אתמול (שני) חזרה שרת התחבורה על המסר שאותו העבירה בשבוע שעבר בראיון לאולפן ynet, ולפיו היא תפעל - ולהערכתה בהצלחה - כדי להגיע להסדרה מסוימת של תחבורה ציבורית בשבת במסגרת הקואליציה הנוכחית. במענה לשאלות בדבר הפעלת הרכבת הקלה בגוש דן השיבה כי "בממשלה יש הבנה שנגמרו ימי המצור בסוף השבוע במדינת ישראל. בהסכמות ולא בהתנגשויות - אפשר".
2 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
השרה מיכאלי בוועידת התחבורה
(צילום: אביגיל עוזי)
דרעי אמר בתגובה כי "כששומעים היום את שרת התחבורה מיכאלי מכריזה על כוונתה להפעיל את הרכבת בשבת ומכנה את השבת היהודית שלנו כ'מצור', מבינים את החורבן שהממשלה הזו מתכוונת לחולל בזהות היהודית של המדינה". יו"ר ש"ס הוסיף: "70 שנה ידענו להתעלות מעל המחלוקות ולשמור על הסטטוס קוו כדי לקיים כאן מדינה יהודית. והנה כעת, בסיוע נציגים 'דתיים', קמה ממשלה שמתכוונת לפגוע בשבת ולמחוק את האופי היהודי ממדינת ישראל. כואב ועצוב".
מנגד, בקרב מומחי תחבורה ופעילים לקידום התחבורה הציבורית שוררת הסכמה כי קידום תחבורה ציבורית בשבת היא מהלך בכיוון הנכון. "תחבורה מטרתה נגישות, ובדיוק בגלל זה בונים רכבת קלה והיא לא ממלאת את יעודה אם משביתים אותה בסופי השבוע", אומר פרופ' אראל אבינרי, מומחה לתחבורה ממכללת אפקה.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
אריה דרעי. "הממשלה מתכוונת לפגוע בשבת"
(צילום: עמית שאבי)
לדבריו, "התחבורה לא רק נועדה כדי להגיע למקומות עבודה, אלא גם לסרט, לביקור משפחתי או לשירותי רפואה ואלו דברים לא פחות חשובים. ציבור שלם מתנייד בסופ"שים לצרכי בילוי ופנאי וזה צורך חשוב לא פחות מכל צורך אחר. אנשים עובדים כל השבוע ורוצים ליהנות מהחיים בסופי השבוע. זה לא מותרות, זה צורך בסיסי וחיוני וצריך לאפשר אותו כמו כל יום אחר ואולי אפילו יותר".
לדבריו, שיקולים נוספים לטובת הפעלת התחבורה הציבורית בשבת. "מי שאין לו רכב סובל מהדרה חברתית מאוד משמעותית, במיוחד אלה שגרי בפרברים בשולי ערים או יישובים מרוחקים ומבודדים - הם נידונים לבדידות, ומי שאין לו רכב אלו הרבה פעמים אנשים מבוגרים במיוחד שדווקא חשוב להם מאוד הקיום החברתי ולכן כל שירות שהוא תחבורה ציבורית כמו גם הרכבת הקלה זה שירות חיוני ולא צריך לגדוע אותו. גם רכבת רגילה ואוטובוס. החלטה לא להפעיל את הרכבת הקלה בשבת פוגעת בתועלות הכלכליות שלה".

יחד עם זאת פרופ' אבינרי דוחה את הטענה שלפיה היעדר תחבורה ציבורית בשבת מעודד אנשים להשתמש ברכב בשאר ימות השבוע. "בחיפה יש תחבורה ציבורית בשבת ובעלות נרחבת יותר על רכב פרטי. זו טענה שאולי נכונה לאנשים מסוימים, אבל יש מספיק סיבות טובות אחרות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת - ובראש בראשונה לתת נגישות למי שנסמך עליה בכל ימות השבוע", אמר.
יו"ר "תחבורה בדרך שלנו" מקס מורוגובסקי בירך על הצהרתה של שרת התחבורה: "אנו קוראים לשרה לפעול להעברת סמכויות הפעלה לרשויות מטרופוליניות ומקומיות, אשר מטבע הדברים קרובות יותר לתושבים. אנו מאמינים כי במסגרת זו ניתן יהיה גם להגיע לפיתרון מוסכם להתניידות בסופי שבוע ברוח אמנת גביזון-מדן".
מנכ"לית ארגון "15 דקות", לארה פארן, אמרה: "אנו נמצאים במצב חירום, רגע לפני שיתוק תחבורתי. אין ספק כי הפעלת הרכבת הקלה בשבת תעודד את הציבור לוותר על אחזקת הרכב הפרטי גם בשאר ימות השבוע".
קובי נחשוני השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:00, 22.11.21